Šīs vasaras prioritāte – grants ceļu labošana

© Ojārs Lūsis

Pateicoties siltajai ziemai, ceļu tīrīšanai un kaisīšanai, kā arī bedrīšu remontam pavasarī naudas vajadzēja mazāk. Latvijas Autoceļu uzturētājam (LAU) ir izdevies ieekonomēt finanšu līdzekļus, kuri tiks novirzīti vasaras darbu veikšanai, kā prioritāti nosakot grants seguma ceļu remontu.

Pārdala līdzekļus par labu grants ceļiem LAU Jēkabpils ceļu rajona vadītājs Arturs Ivbulis vēsta: «Ieekonomētā nauda tiks ieguldīta grants ceļu stāvokļa uzlabošanā, kam līdz šim tika pievērsts nepiedodami maz uzmanības. Ceļinieku ilggadēja pieredze rāda, ka grants virskārtas atjaunošana ir jāveic vismaz reizi piecos gados, taču tagad ceļi ir nodeldēti līdz pēdējai robežai – palikuši vien oļi – visas smalkās frakcijas ir noputējušas nost, un ceļus vairs nav iespējams kvalitatīvi noplanēt. Lai gan pēdējos gados bijušā Jēkabpils rajona administratīvajās robežās ir notikuši plaši valsts ceļu asfaltēšanas darbi, grants ceļu īpatsvars vēl arvien ir krietni lielāks par pusi no mūsu pārziņā esošo ceļu kopgaruma. Tāpēc ir ļoti svarīgi savest kārtībā vismaz kritiskākos un noslogotākos ceļu posmus. Šovasar darbi noritēs uz ceļa V783 Jēkabpils – Dignāja – Ilūkste, kur vairāk nekā 4 kilometrus garam posmam ne tikai pastiprināsim grants segu, bet veiksim arī divkāršo virsmas apstrādi, kas būtiski uzlabos braukšanas komfortu un novērsīs putekļu veidošanos. Veicot šādu virskārtas uzklāšanu, ceļš iegūst asfalta segumam līdzīgas īpašības, bet izmaksas ir daudz mazākas. Savukārt uz ceļiem P72 Ilūkste – Bebrene – Birži, V774 Aknīste – Lietuvas robeža un V810 Slate – Dominieki – Auziņas ieplānota jaunas grants kārtas uzbēršana, caurteku nomaiņa un grāvju tīrīšana. Minēto posmu kopgarums sastāda gandrīz 22 kilometrus.»

Bedrīšu divas reizes mazāk LAU kopumā ir pabeidzis bedrīšu masveida remontu uz valsts galvenajiem un svarīgākajiem reģionāliem A uzturēšanas klases ceļiem. Pārējā autoceļu tīklā bedrīšu remontdarbi tiek veikti prioritārā secībā, ņemot vērā autoceļu klasifikāciju un transportlīdzekļu satiksmes intensitāti. Jēkabpils ceļu rajonā, kurā ietilpst arī Aizkraukles nodaļa, bedrīšu remonts ir praktiski pabeigts. Līdz 15. jūnijam bedres tiks saremontētas uz B uzturēšanas klases autoceļiem un līdz 1. jūlijam C un D uzturēšanas klases ceļos. Bedres, kuras rodas no jauna, tiek labotas visa gada garumā.

Vaicāts par cik procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu bedrīšu ir mazāk Jēkabpils ceļu rajonā, Arturs Ivbulis lēš: «Gandrīz divas reizes. Taču tas nav tikai tāpēc, ka ziema asfalta segām bija saudzīga, bet gan arī tāpēc, ka iepriekšējos gados Jēkabpils ceļu rajonā plaši tika izmantota asfalta segumu virsmas apstrāde, kas palīdz saglabāt arī novecojušas asfalta segas un pagarina to kalpošanas laiku. Arī šogad ir ieplānota valsts ceļu asfalta segu virsmas apstrāde, bet, kā jau teicu, prioritāte tomēr ir grants ceļi.

Virsmas apstrādē sadarbojamies ar Daugavpils ceļu rajonu – viņiem ir gudronators, mums šķembu kliedētājs un veltņi. Pareizi saplānojot darbus, iespējams efektīvi izmantot pieejamo tehniku.»

Veido datu bāziIlgtermiņa ceļu uzturēšanas plānošana ir viens no šobrīd aktuālākajiem jautājumiem LAU. Arturs Ivbulis atzīst, ka tas ir uzdevums, kam jāvelta daudz laika – vispirms ir jāizveido pilnvērtīga datu bāze. Tas nozīmē, ka jāapseko katrs ceļa kilometrs, jānovērtē tā stāvoklis un atkarībā no ceļa izmantošanas intensitātes jānosaka sasniedzamais rezultāts un termiņš. Turklāt darbi jāplāno ne tikai prioritārā secībā, bet ņemot vērā arī visai ierobežoto finansējumu, ko valsts piešķir ikdienas ceļu uzturēšanai.

Latvijā

Latvijā gadā ir 12 papildu brīvdienas (Lieldienās, Jāņos, Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas dienā, Latvijas Republikas Proklamēšanas dienā, Darba svētkos, Ziemassvētkos un Jaungadā). Lielākā daļa cilvēku, izņemot darbaholiķus, labprāt iegūtu vēl pāris papildu brīvdienas, piemēram, Lāčplēša dienu un 15. augustu. Arī darba nedēļa varētu būt īsāka. Ekonomisti gan krata pirkstu – papildu brīvdienas Latvijai izmaksājot dārgi.

Svarīgākais