Jēkabpils autobusu parka prioritāte – drošība

© Ojārs Lūsis

Šogad Jēkabpils autobusu parks atzīmē 65 gadu jubileju. Oficiālā informācija vēsta: «SIA Jēkabpils autobusu parks pirmsākumi meklējami 1949. gadā, kad ar Satiksmes ministrijas 1949. gada 18. jūlija pavēli no 19. jūlija tika izveidots Autotransporta kantoris Nr. 11, kura specializācija bija pasažieru un kravu pārvadājumi. 1972. gadā uzņēmums iegūst nosaukumu Jēkabpils autobusu parks.»

Pasažieru kļūst mazāk

Jēkabpils autobusu parks veic pilsētas pasažieru pārvadājumus sešos maršrutos, kā arī piepilsētas pasažieru pārvadājumus bijušo Jēkabpils un Preiļu rajonu administratīvajās robežās un nodrošina satiksmi ar Rīgu – gan tiešos reisus, gan caur Riebiņiem un Jaunjelgavu, tādējādi radot iespēju ērti nokļūt Rīgā arī šo pilsētu iedzīvotājiem.

Visā Latvijā vērojama viena tendence – autobusu pasažieru lauku reģionos kļūst mazāk. «Kopā ar Latvijas Autotransporta direkciju meklējam iespējas, lai lauku ļaudīm saglabātu iespēju izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus, neskatoties uz to, ka nākas strādāt ar zaudējumiem,» saka SIA Jēkabpils autobusu parks valdes priekšsēdētājs Jānis Ščerbickis. Vienlaikus nevar noliegt, ka reisu skaits ir samazināts un optimizēti arī maršruti. Lai samazinātu uzņēmuma zaudējumus, ekonomijas iespējas tiek meklētas it visur: tiek iegādāti jauni mazākas ietilpības autobusi ar zemāku degvielas patēriņu un remonta izmaksām, optimizēts darbinieku skaits, taupīts tiek pat uz elektrību un siltumu.

Vaicāts par tehnikas parka atjaunošanu, uzņēmuma vadītājs vēsta: «Autobusu parka atjaunošana ir regulārs un pakāpenisks darbs, kas ilgst nu jau vairākus gadus. No vienas puses, tā ir uzņemto saistību pildīšana, jo vidējais autobusu vecums šādu pakalpojumu sniedzējam nedrīkst būt lielāks par deviņiem gadiem, no otras puses, tas ir drošības un ekonomijas jautājums. Mums ir svarīgi, lai visi autobusi būtu labā tehniskā kārtībā un pie to stūres sēdētu augsti kvalificēti autovadītāji. Mēs saprotam, ka jebkura avārija var radīt ne tikai finansiālus zaudējumus, bet apdraud arī cilvēku dzīvības. Tāpēc pārvadājumu drošība ir mūsu galvenā prioritāte.» To, ka iepriekš teiktais nav tikai vārdi, apliecina labie panākumi konkursā Drošākais autobusu parks, kurā šogad uzņēmums piedalījās pirmo reizi un ieguva ceturto vietu.

Minimāla kadru mainība

Pēdējā gada laikā bieži nākas dzirdēt, ka Latvijā trūkst speciālistu – arī augsti kvalificētu autovadītāju. Vaicāts, kā Jēkabpils autobusu parks tiek galā ar kadru jautājumu, Jānis Ščerbickis skaidro: «Kadru mainība mūsu uzņēmumā praktiski nenotiek – tikai tad, ja kāds aiziet pensijā vai nevar turpināt darbu veselības problēmu dēļ, atbrīvojas kāda vakance. Uz tām mums ir visai garš saraksts ar potenciālajiem darbiniekiem, kas izteikuši vēlmi strādāt Jēkabpils autobusu parkā. Jaunos kadrus izvēlamies ļoti rūpīgi – viņiem ir jābūt ne tikai profesionāļiem, bet arī jāprot saprasties ar cilvēkiem, jo komunikācija ar pasažieriem autobusa vadītājam ir neatņemama darba sastāvdaļa.»

Šogad pasažieru pārvadātāju lielo veselības spartakiādi organizē Jēkabpils autobusu parks. Tā notiks jūlijā pie Rušonas ezera, un gaidāms, ka ieradīsies ap 1000 dalībnieku no visas Latvijas – tie ir pasažieru pārvadājumu nozarē strādājošie un viņu ģimenes.

Priekšsēdētāja vietnieks Ivans Lavrinovičs uzsver: tā tiešām ir veselības spartakiāde, kur cilvēki atpūšas no ikdienas un krāj spēkus jaunam darba cēlienam. Tie ir svētki mums pašiem.

Latvijā

Elektronisko sakaru un informācijas tehnoloģiju pakalpojumu sniedzēja "Bite Latvija" maijā ieviestais bezmaksas drošības risinājums līdz šim ir bloķējis jau 250 tūkstošus telefonkrāpnieku zvanu savā tīklā. Novembrī vien "Bite Latvija" bloķēja 95 tūkstošus krāpniecisku zvanu, kas vidēji ir 130 krāpniecības mēģinājumi stundā jeb 3100 zvanu dienā.

Svarīgākais