Cēsu pārbrauktuve, kur notika traģēdija, ir "mānīga"

© F64 Photo Agency

Pirmdien, 18. jūnija vakarā, Cēsīs uz Jāņa Poruka ielas dzelzceļa pārbrauktuves notika traģisks negadījums: vieglajai automašīnai saduroties ar kravas vilciena lokomotīvi, bojā gāja trīs cilvēki. Tik smaga avārija Cēsu pusē sen nav bijusi, apliecina gan atbildīgie dienesti, gan paši cēsnieki.

Vieglā automašīna BMW 316 tūlīt pēc pulksten 22, braucot no Lapsu ielas virzienā uz Valmieras ielu, bez apstāšanās šķērsoja Jāņa Poruka ielas dzelzceļa pārbrauktuvi, kaut gan sarkanais brīdinājuma signāls liecināja: tuvojas vilciens! Tieši tobrīd uz Rīgas pusi devās kravas vilciena lokomotīve. Notika nenovēršamais. Sitiens ķēra auto tieši tā vidusdaļā, un, stumjot pa priekšu tai priekšā izlēkušo spēkratu, lokomotīve vēl noskrēja ap 450 metriem, iekams apstājās iepretim Cēsu stacijas ēkai.

Neizdodas glābt

Nekavējoties tika izsaukti avārijas dienesti – tai skaitā ugunsdzēsēji, jo bija skaidrs, ka citādi nebūs iespējams no saņurcītā vraka izvilkt laukā tur iespiestos braucējus: 25 un 39 gadus vecos vīriešus un 23 gadus veco sievieti. «Aizmugurē sēdošais vīrietis tobrīd vēl bija dzīvs, un to mēs izvilkām bez īpašām grūtībām. Diemžēl viņa dzīvību neizdevās glābt. Priekšā sēdošie – pie stūres esošais vīrietis un viņa blakussēdētāja –, mums ierodoties, bija jau miruši. Viņus no dzelzs vraka varējām izdabūt tikai pēc ilgākas darbošanās ar speciāliem instrumentiem,» skaidro Cēsu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta komandieris Kaspars Dravants, atzīstot, ka ne viņš, ne viņa vīri sen nebija redzējuši ko tādu. Par iemesliem, kāpēc tā noticis, viņš nevarot spriest. Vaicāts, vai tā nevarēja būt vēlme pārlidot pārbrauktuvi, K. Dervants teic: iespējams, ka ne, jo lokomotīves vadītājs ugunsdzēsējiem pēc negadījuma teicis, ka automašīna neesot braukusi ātri. Citās domās gan ir vienīgā lieciniece, kas avārijas brīdī bijusi pie pārbrauktuves un pati savām acīm redzējusi sadursmi. Pēc viņas teiktā, BMW vadītājs nav ievērojis ieslēgto aizliedzošo brīdinājuma signālu un lielā ātrumā šķērsojis pārbrauktuvi.

Vaino noteikumu neievērošanu

Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Prevencijas grupas vecākā inspektore Dace Jukāma norāda, ka «uzsākts kriminālprocess par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanu, ja to izdarījusi persona, kas vada transportlīdzekli, un ja tās rezultātā cietušajam nodarīts smags miesas bojājums vai tā izraisījusi cilvēka nāvi». Vēl esot grūti spriest par notikušā iemesliem, tāpat vēl nav zināms, vai autovadītājs bija iereibis vai ne. Tomēr policiste vairāk sliecoties domāt, ka vainīgs bija pārāk lielais ātrums un ceļu satiksmes noteikumu neievērošana. Nevarot vainot arī to, ka pārbrauktuve nebija aprīkota ar aizsargbarjeru. «Lai arī pārbrauktuve nav aprīkota ar aizsargbarjerām un pie tās nav ceļazīmes, kas liek apstāties un pārliecināties par satiksmes drošību, pirms turpināt kustību, tai ir uzstādītas ar signālugunis. Satiksmes noteikumu prasības nosaka: autovadītājam, pirms izbrauc uz pārbrauktuves, vienmēr ir jāpārliecinās, vai netuvojas vilciens,» uzsver D. Jukāma. Viņa atzīst, ka dubultneveiksmīgi bijis tas, ka lokomotīve ieskrēja auto tieši tam pa vidu. Būtu kaut 10 centimetri uz vienu vai otru pusi, mašīnu aizķertu un pagrūstu malā – līdz ar to iznākums, iespējams, nebūtu tik traģisks.

Skrien pie sarkanā

Dzelzceļa tehniskās inspekcijas vecākais tehniskais inspektors Aleksandrs Dembovskis, aplūkojot negadījuma vietu, rausta plecus: pārbrauktuve ir liela un labi pārredzama, un, iebraucot tajā ar nelielu ātrumu, var pat pagūt nobremzēt. Vai tā nenotiktu, ja te būtu aizsargbarjeras? Tomēr dažiem braucējiem neesot šķērslis arī tās. Inspektors nekādā gadījumā nevainojot lokomotīves vadītāju – viņš ievērojis atļauto ātrumu, bet mašīnu pamanījis tad, kad tā pēkšņi iznirusi tam priekšā. «Lokomotīve tobrīd brauca ar 70 km/h un nespēja ātrāk nobremzēt, jo tai nebija paredzēts piestāt Cēsu stacijā. Diemžēl lokomotīve nav vieglais auto, un tās bremzēšanas ceļš ir daudz garāks – pat līdz kilometram. Tur neko vairs nevarēja darīt.»

Garāmgājēji, kuri otrdien šķērsoja pārbrauktuvi, atzina, ka šī vieta esot mānīga. Te daudzi šaujot pāri pie sarkanā un milzīgā ātrumā, pat nepiebremzējot. Turklāt vakarā gāzes pedālis tiek spiests grīdā vēl vairāk, jo braucēju un gājēju ir maz – varot rīkot pat sacensības. «Diemžēl cilvēki reti mācās no citu kļūdām, un, lai gan dienu pēc avārijas pārbrauktuve tiek šķērsota krietni prātīgāk nekā citkārt – diez vai tas būs ilgu laiku,» skeptiski atzīst cēsnieks Kārlis, kurš ik dienas dodas pāri šai pārbrauktuvei. Viņš arī ievērojis, ka biežāk ātruma un citus ierobežojumus negrib ņemt vērā jaudīgo mašīnu īpašnieki. Laikam jau spēkrats radot maldīgu visvarenības iespaidu.

Latvijā

Šonedēļ līdz uzsniga pirmais sniegs un uz Latvijas ceļiem nonāks šovasar Latvijas autoceļu uzturētāja noliktavās savesta Marokas sāls. Taču īsi pirms aukstā laika iestāšanās atklājās, ka vienā no noliktavām sāls ir pārāk mitrs. Tomēr Latvijas valsts autoceļu uzturētājs atradis iespēju, kā, iespējams, slikto sāli kaisīt uz autoceļiem, informē raidījums "Nekā personīga."