Piektdiena, 26.aprīlis

redeem Alīna, Rūsiņš, Sandris

arrow_right_alt Latvijā \ Izglītība & Karjera

Lai palielinātu vecāku informētību par skolā notiekošo

Mūsdienu tehnoloģijas ne tikai palīdz pedagogiem interesantākā un skolēniem saistošākā veidā pasniegt mācību saturu, bet arī kalpo kā ērts instruments, kas ļauj virtuālajā vidē ātri un vienkārši sazināties visām mācību procesā iesaistītajām pusēm, tostarp vecākiem operatīvi uzzināt bērnu sekmes, kavējumus un citu būtisku informāciju, kas saistīta ar atvases skolas gaitām, nemaz nedodoties klātienē uz skolu.

Piemēram, Latvijā jau kopš 2005. gada sākuma darbojas elektriska skolas vide Eklase (projektu izstrādātājs un uzturētājs ir SIA Digitālās ekonomikas attīstības centrs), bet 2009. gada rudenī startēja mācību sociālais tīkls Mykoob. Abas sistēmas savā ziņā var pielīdzināt virtuālai dienasgrāmatai, kur gan skolēni, gan vecāki var redzēt stundu sarakstu, uzdotos mājasdarbus, attaisnotos un neattaisnotos stundu kavējumus, atzīmes un citu informāciju, kas saistīta ar mācību procesu, kā arī tās atvieglo skolotājiem darbu, gatavojot dažādas atskaites, piemēram, automatizēti tiek aprēķināti audzēkņu vidējie vērtējumi, tādā veidā liecību laiks pedagogiem vairs neasociējas ar negulētām naktīm pie klases žurnālu kalniem. Ieviešot kādu no sistēmām, ir iespējams pilnībā aizstāt tradicionālo papīra žurnālu ar elektronisku atzīmju un apmeklējumu reģistru.

Jāmaksā par papildu pakalpojumiem

Mykoob līdzīpašnieks Ģirts Ļaudaks skaidro, ka sistēma mācību iestādēs tiek uzstādīta bez maksas, arī par tās lietošanu skolām nekas nav jāmaksā. Tas tiekot ierakstīts līgumā, uzsver Mykoob līdzīpašnieks. Arī vecāki, ielogojoties Mykoob sistēmā, sev saistošo informāciju var saņemt par brīvu. «Tas, ko vecāks varēja redzēt parastajā dienasgrāmatā, arī interneta platformā ir bez maksas. Jāmaksā ir par papildu lietām, piemēram, statistiku vai analīzi par bērna progresu un vidējo atzīmju izmaiņām visa mācību gada laikā,» teic Ģ. Ļaudaks. Par maksu ir arī pakalpojums, ja vecāks vēlas, lai ziņas, piemēram, par bērna atzīmēm, kavējumiem tiek viņam nosūtītas īsziņā.

Savukārt Eklases redaktore Dita Lapsa teic: «Skola, kas izlēmusi lietot Eklasi, vispirms to izmēģina tik ilgu laiku, cik nepieciešams. Mūsu projektu vadītāji brauc uz šīm skolām un pasniedz bezmaksas apmācības, jebkurā laikā ir iespējams visus neskaidros jautājumus uzzināt, zvanot vai rakstot mums. Kad mācību iestāde pilnvērtīgi sāk lietot skolvadības sistēmu un tā ir kļuvusi par skolotāju ikdienas darba instrumentu, mācību iestāde mēnesī sāk maksāt 20 latu. Bet skolēniem un viņu vecākiem Eklase ir bez maksas. Līdz ko skola ir sākusi lietot Eklasi, skolēniem un viņu vecākiem tiek piešķirts Uzaicinājuma komplekts, kurā var uzzināt visu, kas ir nepieciešams, lai mācītos – aplūkot dienasgrāmatu neierobežotam laika periodam (atzīmes, kavējumus, stundu tēmas, piezīmes), kā arī lietot Eklases pastu. Ja ir vēlme savas sekmes izpētīt jau detalizēti – skatīties sekmju reitingus, lietot Eklases mobilo versiju, izmantot sistēmas atlaides, lai iegādātos, piemēram, grāmatas par īpaši izdevīgām cenām, ir iespēja iegādāties Ģimenes komplektu, kas maksā septiņus latus uz visu mācību gadu. Komplekts nav jāiegādājas katram bērnam atsevišķi, to var lietot visa ģimene par vienu cenu.»

Ērtāka saziņa un citas iespējas

Ģ. Ļaudaks stāsta, ka Mykoob sistēmā ir vairākas sadaļas, piemēram, mājasdarbu sadaļas galvenā funkcija ir vecākiem, kā arī pašam skolēnam uzskatāmi attēlot bērnam uzdoto mājasdarbu sarakstu. Katram mājasdarbam vai kursa darbam tiek norādīts izpildīšanas datums, tematika un apraksts. Tāpat ir padomāts, kā ar sistēmas palīdzību veicināt pedagogu un bērnu vecāku komunikāciju, proti, bieži informācijas trūkuma dēļ saziņa ir apgrūtināta – nav zināms pedagogu telefona numurs vai elektroniskā pasta adrese. Tādēļ šajā sistēmā kontaktu saraksts katram lietotājam tiek izveidots automātiski. Tas nozīmē, ka katram vecākam kontaktu sarakstā ir visi pedagogi, kas viņu bērniem māca kādu priekšmetu.

Arī Eklase piedāvā līdzīgas iespējas. «Piemēram, ja skolēns ir saslimis, vecākiem atliek vien Eklasē pieteikt kavējumu un visi skolotāji uzreiz par to būs informēti – tiks atteiktas pasūtītās pusdienas, kāda svarīgāka ieskaite tiks ieplānota laikā, kad skolēns būs atveseļojies, kā arī veikti citi darbi, lai kavējuma dēļ neciestu skolēna mācības. Turklāt skolēns ērti var Eklasē sekot līdzi ne tikai tam, kas ir uzdots mājās, bet arī stundu tēmām un tam, kas stundās darīts, tādā veidā sekojot līdzi mācību vielai. Eklase ir kā sociālais tīkls, kas ļauj sarakstīties, apmainīties ar fotogrāfijām, prezentācijām un citiem materiāliem,» uzsver D. Lapsa.

Startē arī ASV skolās

Jāpiebilst, ka abas sistēmas aktīvi pilnveidojas un domā par jaunu produktu, pakalpojumu attīstību. Piemēram, Eklase skolēniem un viņu vecākiem tagad ir pieejama arī mobilajos viedtālruņos – jaunajā mācību gadā klajā nākusi mobilā versija m.eklase.lv. Izmantojot mobilo versiju, skolēni un viņu vecāki var operatīvi sekot līdzi pašiem svarīgākajiem ierakstiem – jaunākajām atzīmēm, uzdotajiem darbiem mājās, kavējumiem, kā arī citai informācijai, kas saistīta ar mācību gaitām. Skolotājiem gan mazliet vēl jāpaciešas, jo Eklases mobilā versija viņiem vēl ir izstrādes stadijā.

Bet Mykoob ir ieinteresējis ne tikai Latvijas mācību iestādes, sistēma šobrīd pakāpeniski tiek ieviesta arī 900 ASV privātskolu tīklā. Ģ. Ļaudaks teic, ka speciāli ASV tika radīta jauna mācību sociālā tīkla Mykoob sadaļa, kas ļauj skolēnu vecākiem ar interneta starpniecību izvēlēties skolas ēdnīcas piedāvātos ēdienus un bērna pusdienām tos pasūtīt jau iepriekš. «Šādā veidā vecāki var rūpēties par bērna uzturu, ierobežojot viņu iespējas pamatēdiena vietā iegādāties saldumus un našķus.» Arī Latvijā šādu pakalpojumu iespējams ieviest, taču šobrīd pēc tā vēl neesot pieprasījuma.

Ģ. Ļaudaks arī teic, ka papildus jau pieminētajām Mykoob iespējām tiek attīstīta arī ideja par ieejas kartēm skolās. Tās uzlabotu gan stundu apmeklētību (skolēns, ieejot skolā, noskenē savu karti, un informācija automātiski nonāk skolotāja elektroniskajā žurnālā. Protams, informācijai varētu piekļūt arī vecāki, lai redzētu, kad bērns iegājis un izgājis no mācību iestādes), gan kartei būtu liela vērtība no drošības viedokļa, jo nepiederošas personas nevarētu iekļūt skolā. Skolēnu identificēšanas sistēma šobrīd pilotprojekta statusā darbojas trijās galvaspilsētas skolās.