Tālmācība – ērts, bet ne katram piemērots izglītošanās veids

Daudzās pasaules valstīs tālmācība ieņem stabilu vietu izglītības sistēmā: tālmācībā var iegūt pat doktora grādu. Mācību iestādes norāda, ka Latvijā tālmācība kā izglītības forma iedzīvotāju vidū kļūst arvien populārāka, tomēr vienlaikus norāda, izvēloties tālmācību, studentam ir jābūt psiholoģiski gatavam patstāvīgai mācību vielas apguvei.

Piemēram, Rīgas Tālmācības vidusskola (RTV) tālmācības formā piedāvā iespēju gan pabeigt pamatizglītības (7.–9. klase) ieguvi, gan iegūt vispārējo vidējo izglītību.

Individuāls mācību temps

«Tālmācības izglītības programmu vispārējos mērķus, uzdevumus un obligāto saturu, tāpat kā pārējām Latvijas izglītības programmām, nosaka valsts vispārējās izglītības standarti, bet īpašo tālmācības mērķgrupu raksturo RTV akreditētajās izglītības programmās noteiktais uzdevums – dot iespēju iegūt izglītību neklātienē tālmācības formā cilvēkiem, kuriem nav iespēju regulāri apmeklēt izglītības iestādi (darba, dzīves vietas, veselības stāvokļa, sociālu vai citu apstākļu dēļ), kuri dod priekšroku individuālam mācību tempam un kuri ir gatavi patstāvīgai mācību vielas apguvei,» uzsver vidusskolas direktors Edgars Grīnis, piebilstot, ka katrā izglītības programmā ir saplānots mācību gada klātienes un neklātienes konsultāciju grafiks, mācību priekšmetu apguves tematiskie plāni un ieskaišu kārtošanas grafiks, bet nepieciešamības gadījumā studentam tiek izveidots individuāls mācību un ieskaišu plāns.

«Mūsu laikos svarīgāka kļūst pašu studentu radītā gudrība, kas mērķtiecīgi attīstās skolotāju vadībā. Ir pietiekami skaidri jānosaka sasniedzamie mērķi, tomēr ļaujot tos sasniegt katram studentam pilnīgi individuālā veidā. Tad uz standartiem orientēta izglītība pārveidojas uz studentu orientētā izglītībā. Kad cilvēks kaut ko ir apguvis, tad viņš to ir apguvis, nevis tas viņam ir pasniegts. Protams, ka cilvēkam bieži ir nepieciešama arī ārēja motivācija, atbalsts un novērtējums,» teic E. Grīnis.

Klātienē jākārto valsts eksāmeni

Lai arī tālmācība nodrošina iespēju mācīties sev vēlamā laikā un vietā, patstāvīgi, iztiekot bez nemitīgas pedagogu bikstīšanas par veicamajiem darbiem, RTV direktors uzsver – nemācīties vienkārši nav iespējams. «To apliecinās arī vairāk nekā 150 12. klases absolventu. Katru mēnesi ir jāmācās un jānokārto ieskaites trīs mācību priekšmetos. Labojot vairākas katra studenta internetā izpildītās ieskaites, pieredzējuši pedagogi ļoti skaidri var novērtēt studenta «rokrakstu». Ja tiešām rodas šaubas par patstāvīgu darba veikšanu, ir iespēja sazināties ar studentu. Turklāt, lai galu galā iegūtu valsts atzītu izglītības dokumentu, ir jānokārto obligātie valsts pārbaudījumi. Uz tiem ir jāierodas klātienē pilnīgi visiem studentiem. Līdz šim centralizēto eksāmenu rezultāti, kas ir labāki nekā vidēji vakarskolās, rāda, ka studenti ir mācījušies patstāvīgi un ieguvuši kvalitatīvu izglītību. Arī tā sauktie necentralizētie valsts pārbaudes darbi pēc 9. klases Rīgā netiek laboti katrā skolā atsevišķi, bet gan centralizēti pilsētai, tādēļ rezultātus var droši uzskatīt par objektīviem,» akcentē E. Grīnis.

Zināšanas apgūst selektīvi

Tālmācības iespējas piedāvā arī vairākas Latvijas augstskolas. «Tālmācības forma ir saistoša iedzīvotājiem, īpaši tādiem, kuri strādā savās profesijās un saprot, ka ir nepieciešama izglītība. Otra studentu kategorija ir tie, kuri dodas darba meklējumos ārpus Latvijas. Tiem tā ir vienīgā iespēja iegūt izglītību dzimtajā valodā. Šobrīd estudiju formā imatrikulēti 366 studenti, pieteikušies 49,» teic biznesa augstskolas Turība eprojektu daļas vadītāja Anita Emse, vienlaikus piebilstot, ka tālmācība ir ērts veids, kā augtāko izglītību iegūt jaunajām māmiņām, kam mājās ir jārūpējas par mazuli. «Tālmācība ļauj ekonomēt laiku un naudu (nav jābrauc uz augstskolu, nav jātērē nauda transportam, naktsmītnei), kā arī šī studiju forma piedāvā iespēju zināšanas apgūt selektīvi, izvērtējot piedāvājumu un mācoties tikai to, kas nepieciešams, nevis tērējot laiku, sēžot auditoriju nodarbībās un klausoties dažkārt jau zināmas lietas, taču cilvēkiem, kas vēlas izglītību iegūt tālmācības formā, jābūt ar striktu pašdisciplīnu un spējām organizēt savu laiku,» uzsver A. Emse. Viņa stāsta, ka Turībā tālmācības studiju process norit interneta vidē, izmantojot pasniedzēju sagatavotus mācību metodiskos materiālus, kas ietver docētāja sagatavotu konspektu, paškontroles vingrinājumu komplektu, kārtējos pārbaudījumus, programmu, literatūras sarakstu. Saziņa ar priekšmetu pasniedzējiem notiek, izmantojot modernos saziņas līdzekļus: epastu, skype, telefonu vai izmantojot eprojektu daļas pakalpojumus. «Ja estudentam ir vēlēšanās un viņš var atlicināt laiku, viņš var saņemt individuālas un auditoriju konsultācijas, kā arī sev vēlamā laikā ierasties uz nodarbībām klātienē,» teic A. Emse. Viņa norāda, ka estudiju norisi kontrolē eprojektu daļa. «Garantija, ka studenti augstskolas prasībām atbilstošā līmenī ir apguvuši mācību programmu, ir kārtējie pārbaudījumi, kurus students elektroniski sūta docētājiem novērtēšanai, un noslēguma pārbaudījums, pie kura studentu pielaiž pēc kārtējo pārbaudījumu sekmīgas nokārtošana, kursa darbu, prakses darbu un diplomdarbu aizstāvēšana pie komisijas,» skaidro Turības eprojektu daļas vadītāja.

RTU jauna estudiju koncepcija

Arī Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU) kā uzraudzības mehānismi, lai pārliecinātos, ka students patiesi mācās, ir vingrinājumu un testu izpilde, piedalīšanās semināros, kā arī nobeiguma darba sagatavošana un prezentēšana. «RTU Tālmācības studiju centra kursos ir visas svarīgākās labu tālmācības kursu komponentes – īpaši sagatavoti multimediju mācību materiāli, drukātie mācību materiāli, kā arī klātienes semināri un individuālas konsultācijas. Pilnībā apgūt inženierzinātnes tiešsaistē nav iespējams, jo, lai kļūtu par inženieri, vienmēr būs nepieciešams darbs laboratorijās, izmantojot reālas iekārtas,» uzsver RTU Tālmācības studiju centra direktors Atis Kapenieks. Viņš uzskata, ka tālmācībā var mācīties tad, kad citas mācību formas nav pieejamas. «Tālmācība nodrošina reālu mūžizglītību visiem aizņemtajiem cilvēkiem. Turklāt estudijās cilvēks apgūst arī jaunus digitālo tehnoloģiju lietojumus, kas noderēs arī citās dzīves situācijās un darbā,» teic A. Kapenieks, piebilstot, ka RTU izmanto pasaulē populārāko estudiju vidi Moodle. Kopš 2007. gada, kad RTU priekšmetu reģistrs tika savienots ar estudiju vidi, visi augstskolu kursi ir ekursi un visi RTU studenti ir ekursu lietotāji. «RTU ir radīti arī unikāli brīvpieejas ekursu materiāli, kas izvietoti arī Rīgas pašvaldības portālā www.riga.lv. Tas ir vienīgais zināmais lielo pilsētu portāls pasaulē, kurš piedāvā arī interaktīvus ekursu materiālus. Unikālo lietotāju skaits ir ap 150 000. Latvijā, pēc Europe’s Digital Competitiveness Report 2010 datiem, ekursus lieto 7% iedzīvotāju, kas ir augstāks rādītājs nekā Eiropas vidējais (4%). Taču šis līmenis kopumā tomēr vērtējams kā nepietiekams, tādēļ RTU izstrādā jaunas estudiju koncepcijas un metodes, lai estudijas būtu ērtākas un iesaistošākas. Mūsu jaunākā koncepcija ir eBig3 – mācoties eBig3 stilā, papildinoši lietosim labi pazīstamās tehnoloģijas – televīziju, internetu un mobilo telefonu. Pirmos eBig3 kursus jau esam sagatavojuši Latvijas – Lietuvas programmas projektā eBig3, un tie tiks demonstrēti Baltu vienības dienā Bauskā 22. oktobrī,» informē A. Kapenieks.

Latvijā

Finanšu nozares asociācijas (FNA) apkopotie dati liecina, ka šī gada pirmajos desmit mēnešos četrām lielākajām bankām Latvijā ir izdevies novērst finanšu krāpšanas mēģinājumus un pasargāt klientu līdzekļus vairāk nekā 10 miljonu eiro apmērā. Tomēr šajā pašā periodā krāpniekiem izdevies izkrāpt vairāk nekā 13 miljonus eiro. Visbiežāk krāpšanas gadījumi ir saistīti ar investīciju krāpniekiem (78% gadījumu novērsti) un telefonkrāpniekiem (51% gadījumu novērsti).

Svarīgākais