No nākamā mācību gada centralizētajos eksāmenos (CE) vērtējumu izteiks tikai procentos, atsakoties no vērtējuma izteikšanas līmeņos – no A (augstākais) līdz F līmenim. Šos Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) ierosinājumus vakar akceptēja valdībā.
IZM uzskata, ka izmaiņas nodrošinās precīzāku mācību sasniegumu analīzi un veicinās caurspīdīgāku reflektantu atlases aprēķinu Latvijas augstākajās izglītības iestādēs.
Rīgas Stradiņa universitātes Studentu servisa vadītāja Indra Treija uzsver: «Rīgas Stradiņa universitāte uzskata, ka izmaiņas ir pozitīvas un lietderīgas. Jauno vērtēšanas kritēriju ieviešana ļaus uzņemšanas laikā gūt daudz objektīvāku priekšstatu par potenciālo studentu sekmēm, jo procentuālā gradācija piedāvā daudz detalizētāku, plašāku un precīzāku sekmju vērtējumu nekā burtos izteiktais vērtējums. Vērtējums procentos arī samazinās neskaidrību risku un atvieglos uzņemšanas komisijas darbu gadījumos, kad reflektantiem ir vienādi vērtējumi. Līdz ar to esam pārliecināti, ka jaunā sistēma ļaus uzņemt vēl zinošākus topošos studentus.»
Precīzāka studentu atlase
Arī Liepājas universitātes uzņemšanas komisijas galvenā sekretāre Ilze Damberga pauž pārliecību, ka pārmaiņas CE vērtēšanas sistēmā veidos topošajiem studentiem saprotamāku atlases aprēķinu, arī augstskolām būs pārskatāmi reflektantu zināšanu līmeņi. I. Dambergas viedoklim daļēji piekrīt Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) mācību prorektors profesors Uldis Sukovskis, norādot, ka RTU jauninājumus vērtē divējādi: «No vienas puses, izsakot eksāmenu rezultātus tikai procentos un atsakoties no burtiem, būs iespējama precīzāka jauno studentu atlase. Taču no otras puses – saprast savu vērtējumu pašiem jauniešiem būs grūtāk, savukārt universitātei būs jārisina jautājums par to, kāds ir zemākais procentuālais vērtējums, ar kādu jaunieti uzņemsim studiju programmā.» U. Sukovskis arī piebilst, ka universitāte jau ir sagatavojusies šīs vasaras studentu uzņemšanai. «RTU reflektanti jau šovasar tiks atlasīti nevis pēc centralizēto eksāmenu līmeņiem, bet pēc eksāmenos gūtā procentuālā vērtējuma.» Šādu praksi jau kādu laiku īsteno arī Latvijas Universitāte.
Procenti atšķiras, līmenis ne Valsts izglītības satura centra vadītājs Guntis Vasiļevskis uzskata, ka CE novērtējuma izteikšana tikai procentuāli būs godīgāka pret skolēniem. Viņš norāda, ka līdz šim bieži vien bija vērojama situācija, ka skolēni, kuru procentuālais zināšanu novērtējums atšķīrās vien par aptuveni vienu procentu, iegūst atšķirīgus CE līmeņus. «Līdz ar to skolēnam, kas niecīgās atšķirības dēļ ieguvis vienu līmeni zemāku vērtējumu, samazinās iespējas iestāties augstskolā,» uzsver VISC vadītājs. Piemēram, skolēns X eksāmenā iegūst 75,01%, tas nozīmē, ka viņš pēc līdzšinējās vērtēšanas sistēmas saņem B līmeni, bet skolēns Y – 74,89%, kas savukārt ir C līmenis. Procentuāli skolēnu rezultāti ir gandrīz vienādi, bet, skatoties uz burtu sistēmu, – atšķirīgi.
Valodu eksāmeni
Savukārt IZM papildina, ka centralizētajā eksāmenā latviešu valodā 9. klašu mazākumtautību izglītības programmās joprojām papildus tiks norādīts valsts valodas prasmes līmenis un pakāpe. Savukārt svešvalodu centralizētajos eksāmenos papildus procentiem tiks norādīts valodas prasmes līmenis – B1, B2 vai C2, kas nodrošinās atbilstību vidējās izglītības standartā noteiktajām prasībām par valodas prasmes līmeņiem un Eiropas kopīgajām pamatnostādnēm valodu apguvei. G. Vasiļevskis skaidro, ka tie skolēni, kuri uzrādīs attiecīgo prasmju līmeni, saņems ierakstu sertifikātā, ka tas atbilst Eiropas valodas apguves līmenim. «Šim sertifikātam paveras plašāka starptautiska lietošana. Tas jau ir saskaņots ar tām prasībām valodas zināšanās, kādas pastāv citur Eiropā. Ja skolēns nesaņem nevienu no burtiem, viņam sertifikātā saglabājas tikai procenti,» teic G. Vasiļevskis.