Rosina atteikties no līmeņiem centralizēto eksāmenu vērtējumos

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) izstrādājusi izmaiņas noteikumos, lai atteiktos no līmeņiem centralizēto eksāmenu vērtējumos, atstājot tikai procentuālo vērtējumu.

Pašlaik noteikts, ka centralizētajos eksāmenos vērtējumu liek gan burtu veidā – no A (augstākais) līdz F līmenim –, gan arī procentuāli. Sākotnēji bija iecerēts, ka izmaiņas varētu attiekties jau uz šo mācību gadu, taču IZM grozījumus noteikumos Valsts kancelejā iesniegusi septembrī, un ceturtdien noteikumu projekts pieteikts Valsts sekretāru sanāksmē. Pēc izsludināšanas to saskaņos ar atbildīgajām institūcijām, un tad par to lems valdība.

Izglītības un zinātnes ministrs Rolands Broks (Zaļo un zemnieku savienība) iepriekš paskaidrojis, ka šādas izmaiņas ļaus eksāmenu vērtējumiem būt objektīvākiem un korektākiem. Turklāt daudzas augstskolas jau pašlaik izmanto tikai procentuālo vērtējumu, un tiek saņemtas arī skolēnu sūdzības par novērtējumu par šo līmeni.

"Tātad B līmeņa augstākā daļa ir ļoti tuvu A līmeņa zemākajai daļai, un, ja vērtē pēc A vai B līmeņiem, reizēm sanāk, ka vērtējums ir nepietiekami korekts. Ja A līmenis sākas no 92 procentiem, tad B līmenis ir līdz 91 procentam. Lai attieksme pret audzēkņiem būtu korektāka un novērtējumi – objektīvāki, plānots atstāt tikai šo procentu sadaļu," šā gada pavasarī norādīja ministrs.

IZM atzinusi, ka pašreizējā metodika, kā ik gadu centralizēto eksāmenu rezultātus izsaka līmeņos, nav konsekventa un no mācību sasniegumu pētniecības viedokļa apgrūtina rezultātu salīdzināšanu starp dažādiem mācību priekšmetiem dažādos gados. Secināts, ka augstskolās ir ļoti atšķirīga prakse, kā tiek izmantoti centralizēto eksāmenu rezultāti, uzņemot jaunos studentus.

Tādēļ, pēc IZM domām, izsakot eksāmenu rezultātus tikai procentos un atsakoties no burtiem, būs caurspīdīgāka un saprotamāka jauno studentu atlase Latvijas augstākajās izglītības iestādēs. Rezultātus būs arī vieglāk analizēt.

Pašvaldību izglītības speciālisti, Valsts izglītības satura centra konsultatīvās padomes locekļi, augstskolu pārstāvji, Latvijas Rektoru padome un Latvijas Augstākās izglītības padome atbalstīja noteikumu projektā iekļautās tiesību normas, informē IZM.

Izmaiņas paredz, ka centralizētajos eksāmenos izglītojamo mācību sasniegumus izsaka procentuālajā novērtējumā. Iegūto novērtējumu ieraksta vispārējās vidējās izglītības sertifikātā, norādot kopējo procentuālo novērtējumu un procentuālo novērtējumu katrai eksāmena daļai.

Savukārt attiecībā uz svešvalodu centralizēto eksāmenu vērtējumu paredzēts, ka tas tiks izteikts B1, B2 vai C1 valodas prasmes līmenī. Pārējo valodas prasmju līmeņu piešķiršana nav iespējama saistībā ar to, ka A1 un A2 valodas prasmes līmeņus apgūst pamatizglītības pakāpē, bet C2 līmeni saskaņā ar Eiropas kopīgajām pamatnostādnēm valodu apguvei vidējās izglītības posmā neapgūst. Skolēniem, kas nesasniegs B1, B2 vai C1 valodas prasmes līmeņus, vērtējumu izteikts procentuālā novērtējumā.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais