Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) pieprasa Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) paskaidrojumu par mērķdotācijas pedagogu darba samaksai un speciālās izglītības iestāžu uzturēšanas finansējuma samazinājumu 2011.gada pēdējiem četriem mēnešiem.
17. augustā ministrijas rīkotā seminārā novadu un republikas pilsētu izglītības pārvalžu speciālistiem IZM apgalvoja, ka šis gads iezīmējies ar stabilitāti un naudas summai, kas līdz šim sekojusi skolēnam, nevajadzētu atšķirties no iepriekšējā mācību gadā saņemtā (Ls 678,48).
Pēc valsts izglītības informācijas sistēmā ievadītajiem datiem, šogad izglītojamo skaits samazinājies par 10 722 skolēniem. Pēc aprēķiniem naudas summai uz vienu skolēnu teorētiski vajadzēja palielināties, nevis samazināties.
Valsts budžeta mērķdotācijas pedagogu darba samaksai sadales komisijas sanāksmē 20.09.2011., kurā piedalījās arī LIZDA pārstāvis, tika konstatēts finansējuma pieaugums par Ls 0,48 (Ls 678,96 gadā uz vienu skolēnu), ko komisija apstiprināja. Taču šodien, 23.09.2011. IZM sasauktajā komisijas ārkārtas sēdē, pēc ministrijas veiktiem pārrēķiniem, summa, kas seko vienam skolēnam ir samazinājusies par Ls 1,08 un šobrīd sastāda Ls 677,40 uz vienu skolēnu gadā.
Līdz ar to pašvaldības nevar nodrošināt pedagogiem atalgojumu iepriekšējā mācību gada apmērā par to pašu darbu.
Arodbiedrība jau iepriekš kritizējusi finansēšanas modeli „nauda seko skolēnam” un šis konkrētais piemērs parāda sistēmas nepilnības un negatīvo ietekmi uz pedagogu atalgojumu.
Notikušajās mērķdotācijas sadales komisijas sanāksmēs konstatēts katastrofāls samazinājums arī uzturēšanas līdzekļiem pašvaldību speciālās pirmsskolas izglītības iestādēm, internātskolām, attīstības un rehabilitācijas centriem, speciālajām internātskolām bērniem ar fiziskās, garīgas attīstības traucējumiem. Tām finansējums nodrošināts vien 52,69% apmērā.