LIZDA: pēc Nacionālās drošības padomes rīkojuma skolās sāktas pārbaudes

Pēc Valsts prezidenta Nacionālās drošības padomes (NDP) rīkojuma no 12.septembra Latvijas skolās sāktas īpašas pārbaudes, lai pārliecinātos par vispārējās izglītības satura īstenošanu.

Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrībā (LIZDA) aģentūru BNS informēja, ka pārbaudēs īpaša uzmanība tiek pievērsta latviešu valodas, literatūras un Latvijas vēstures mācīšanai. Skolotāju arodbiedrība pieprasījusi Izglītības kvalitātes valsts dienestam (IKVD) pārtraukt nekorektās pārbaudes, kurās skolotājiem liek uzrādīt mācību priekšmetu tematiskos plānojumus.

Kāda novada izglītības speciāliste aģentūrai BNS pastāstīja, ka IKVD pārstāvji informējuši par divu mācību priekšmetu – latviešu valodas un Latvijas vēstures – pārbaudēm, lai noskaidrotu, kā šie mācību priekšmeti tiek ieviesti, kādas ir grāmatas, kuras izmanto vielas apguvei, tāpat paredzēts apmeklēt stundas. IKVD pārstāvis norādījis, ka netiks pārbaudīta ne skolas, ne pedagoga kvalitāte, bet pārbaudes tiek rīkotas informācijas iegūšanai.

Mācību priekšmeta tematiskais plānojums ir skolotāja individuālais darba dokuments, kas apliecina pedagoga radošo brīvību un kam spēkā esošajos valsts normatīvajos aktos nav noteikta normatīvā regulācija. Līdz ar to nav pamatotas skolu darbības vērtētāju izvirzītās prasības šā darba dokumenta saturam vai formai un nebūtu pieļaujams tematiskos plānojumus izmantot plānotā vai notikušā mācību procesa kontrolei, norāda LIZDA.

Arodbiedrības partnera – Latvijas Izglītības vadītāju asociācijas – valdes sēdē šā mācību gada sākumā IKVD vadītājs Aivars Stankevičs uz jautājumu, kāpēc tiks pārbaudīti dokumenti, kas nav obligāto dokumentu sarakstā, atbildējis: "Nedebatēsim! Ko vajadzēs, to pārbaudīs!" Savukārt uz jautājumu par pārbaužu iemeslu viņš atbildē vairakkārt uzvēris, ka tā esot ierobežotas pieejamības informācija.

Arodbiedrība uzsver – visām novērtēšanas formām, kurās ir iesaistīti skolēni, skolotāji un skolas, jābūt saprotamām un saskaņotām ar skolotājiem un izglītības organizācijām. Galvenais princips, kas ir jāizmanto visās novērtēšanas formās, ieskaitot skolotāju darba novērtēšanu, ir pašvērtējums. Skolotāju pārbaudei un novērtēšanai ir jābalstās uz uzticēšanos un aktīvu pārbaudāmo līdzdalību.

Arī Pasaules Izglītības darbinieku arodbiedrība (Education International) stingri iebilst pret represīviem skolu inspekcijas modeļiem, kas var novest pie tā, ka skolas koncentrējas galvenokārt uz to, kas tiek inspicēts, līdz pat inovāciju ierobežošanai, mācību programmu sašaurināšanai un skolotāju pašvērtējuma pazemināšanai, stresa radīšanai.

Šo jautājumu trešdien izvērtēs arī Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēdē, uzklausot IKVD vadības paskaidrojumus par pārbaudēm, kuru laikā inspektori pieprasa skolotājiem uzrādīt skolas administrācijas apstiprinātus mācību priekšmetu tematiskos plānojumus.

Izglītības un zinātnes ministra padomniece Inga Bandeniece aģentūrai BNS norādīja, ka ministrijai nav informācijas ne par NDP rīkojumu, ne par pārbaudēm, aicinot vērsties pret IKVD vai arodbiedrībā. Izglītības un zinātnes ministrija šādu rīkojumu neesot saņēmusi, uzsvēra Bandeniece.

Vienlaikus viņa pieļāva, ka pārbaudes tiek veiktas, jo Latvijas vēsture ir jauns mācību priekšmets.

Latvijā

VSIA “Latvijas valsts ceļi” (LVC) ir izsludinājusi apjomīgu iepirkumu ceļu apgaismojuma uzturēšanai un modernizācijai. Vieni no pretendentiem esot Valsts kontroles izgaismoto dārgo auto elektrouzlādes staciju būvētāji – SIA “Reck”.

Svarīgākais