Nepabeigta pamatizglītība – diviem procentiem Latvijas iedzīvotāju

Latvijā tāpat kā Vācijā, Igaunijā, Lietuvā un Slovākijā ir salīdzinoši maz pieaugušo vecumā no 25 līdz 64 gadiem ar nepabeigtu vidējo izglītību – 9–15%, liecina Eurydice pētījums. Tikmēr Spānijā un Itālijā tie ir gandrīz 50%. Savukārt 2% pieaugušo Latvijā ir ar nepabeigtu pamatizglītību.

Eurydice tīkla pētījums Pieaugušo iespējas formālajā izglītībā: politika un prakse Eiropā akcentē vairākas problēmas, ar kurām saskaras Eiropas valstis, tai skaitā Latvija, lai līdz 2020. gadam panāktu vismaz 15% pieaugušo līdzdalību kādā no izglītības un apmācības veidiem.

Katrai no Eiropas valstīm ir savi izaicinājumi, iesaistot pieaugušos formālajā izglītībā, piemēram, kā nodrošināt pieaugušos ar iespējām "pakāpties soli augstāk" un pilnveidot savu izglītību; kā veicināt pieaugušo virzību pa izglītības pakāpēm; cik lielā mērā iespējams nodrošināt elastīgu izglītības piedāvājumu tiem, kas atgriežas formālajā izglītībā; kādas pieejas jāizmanto, lai veicinātu pieaugušo atgriešanos augstākās izglītības apguvē.

Dažās Eiropas valstīs formālās izglītības programmas veido moduļi vai tematiski kursi, ļaujot studējošajiem iet individuālu mācīšanās ceļu un uzkrāt dažādus apgūstamās izglītības elementus. Piemēram, par uzņemšanas nosacījumu augstākajā izglītībā var kalpot iepriekšējas neformālās un ikdienējās mācīšanās atzīšana vai speciālas sagatavošanas programmas, nevis tradicionālais izglītības dokuments par vidējās izglītības pabeigšanu. Neraugoties uz to, ka Latvijā no 2011. gada iespējams atzīt darbā iegūtas prasmes un pieredzi konkrētas profesionālās kvalifikācijas iegūšanai, augstākās izglītības sistēma pret pieaugušajiem nav tik elastīga un piemēro tādas pašas formālās prasības studiju uzsākšanai un pabeigšanai kā jauniešiem, secināts pētījumā.

Svarīgākais