Marikas Ģedertes sapnis par pasaules līmeņa augstskolu

 
ATKAL STUDENTE. Marika stāsta, ka šobrīd lielākais izaicinājums ir atrast jaunus veidus, kā padarīt studijas aizraujošas. Un vislabāk to var izprast, pašai atgriežoties studentes ampluā. Marika tagad studē divās augstskolās - Biznesa makslas un tehnoloģiju augstskolā RISEBA, kā arī Hārvardā. Septembrī studijas tika noslēgtas Oksfordas universitātē, bet februārī Berlīnes Menedžmenta institūtā ©Mārtiņš Zilgalvis/F64

Publiskajā telpā Marikai Ģedertei ir piekarinātas vairākas birkas – Latvijas galvenā blondīne, skaistumkonkursa uzvarētāja, sabiedrības dāma. Taču, aprunājoties ar Mariku aci pret aci, rodas pārliecība, ka tie ir tikai virspusīgi pieņēmumi.

Patiesībā Marika ir jaudīga uzņēmēja, kas spējusi Latvijas izglītības sistēmā izveidot pilntiesīgu spēlētāju - Starptautisko Kosmetoloģijas koledžu, turklāt izglītības iespējas piedāvā ne tikai citiem, bet mācās arī pati - šobrīd uzsākusi studijas divās augstskolās, tostarp Hārvarda universitātē. Un sapņo par savas, pasaules līmeņa, augstskolas izveidi.

Atziņas no Amerikas

«Mūs dzen uz priekšu lietas, kuru mums dzīvē pietrūkst,» uzskata Marika, pamatojot, kāpēc jau pusaudža gados nolēmusi iepazīt darba vidi, pārbaudot savu varēšanu dažādās jomās. «Man patika apziņa, ka pati sevi apģērbu, skolas mantas varēju nopirkt par savu nopelnīto naudu,» atceras Marika. Viņai bija vēlme ne tikai pēc finansiālas neatkarības no vecākiem, bet arī patstāvības sadzīvē. Tāpēc tūliņ pēc Jelgavas 1. ģimnāzijas [tagad - Jelgavas Tehnoloģiju vidusskola] absolvēšanas viņas ceļi veda uz Rīgu. Viņa atradu darbu Ceļu satiksmes drošības direkcijā, tur strādāja par lietvedi. Darba pieredze gūta arī kā sekretārei diplomātiskajā pārstāvniecībā Boputatsvanas informācijas centrā Rīgā (Dienvidāfrikas konsulāra filiāle). Marika šo dzīves posmu atceras kā brīnišķīgu pieredzi, taču uzskata, ka brauciens uz Ameriku deva visbūtiskāko pienesumu izaugsmē un attieksmē pret dzīvi. «Strādāju nacionālā parka viesnīcā - tīrīju istabiņas. Gadījās tā, ka kādu brīdi istabas tīrīju miljonāru ģimenei no Losandželosas. Es viņiem iepatikos, un viņi piedāvāja man auklītes darbu pie viņiem mājās, kā arī apmaksāja man interesējošos studiju moduļus. Lai arī pret mani ģimene izturējās ļoti labi, taču allaž ar nelielu distanci. Es viņu acīs biju tikai kalpotāja. Taču pieredzētais man ļāva iegūt divas atziņas: pirmkārt, kalpotājas statusā es nevēlējos pavadīt visu dzīvi, otrkārt, es gribēju dzīvot tikpat labi kā šī ģimene.»

Ieteikums jauniešiem

Un ar šādu pārliecību un mērķi viņa atgriezās Latvijā. Šobrīd viņa minētajām atziņām piepluso klāt vēl vienu: «Reti kurš vidusskolā skaidri zina, ko grib dzīvē darīt, arī es nezināju. Tāpēc pēc vidusskolas es mudinātu jauniešus nevis uzreiz stāties augstskolā, bet iegūt darba pieredzi, iepazīt dažādas jomas, ceļot. Un tikai pēc kāda laika, kad nedaudz iepazīta dzīves skola, uzsākt studijas - tā ir atbildība un izpratne par mācībām. Ir cita motivācija. Cilvēks saprot, kas viņu interesē un ko viņš patiešām grib apgūt. Es pati sāku studēt piecus gadus pēc vidusskolas absolvēšanas,» norāda Marika.

Amerikā viņai nebija mērķa palikt, galvenais - gūt jaunus iespaidus. Pēc tur pavadīta viena gada Marika atgriezās Latvijā. Sirds atsauca, jo Latvijā viņu gaidīja Marikas tagadējais vīrs (tobrīd vēl draugs). «Zināju, ka viņš nodarbojas ar skaistumkopšanas produktu importu, un man piedāvāja pievienoties viņa komandai. Manā pārziņā bija attīstīt kosmētikas nodaļu.»

Lēciens jaunā nišā

Jaunu apvāršņu apgūšana Marikai bija arī 1999. gads, kad viņa nolēma izveidot Starptautisko Estētikas skolu (profesionāla vidējā izglītības iestāde, kas sagatavoja kosmētiķus). Pēc pieciem gadiem tika iets vēl vienu soli uz priekšu un tika dibināta Starptautiskā Kosmetoloģijas koledža. Koledžu līmenī šāds studiju virziens līdz tam vēl Latvijā netika piedāvāts. Tāpēc, nenoliedzami, kā celmlaužiem bija neviens vien izaicinājums jāpārvar, lai koledža varētu vērt durvis pirmajiem interesentiem. «Plāni nebija ambiciozi - mērķis bija atvērt trīs grupas. Liels paldies pirmajiem studentiem, kas uzticējās man un koledžai.» Koledža tagad īsteno divas programmas Estētiskā kosmetoloģija un Ārstnieciskā masāža.

Nost ar stereotipiem

Šobrīd jau piedzīvoti 22 izlaidumi. Taču programmas Estētiskā kosmetoloģija absolventu vidū ir tikai viens puisis. «Mācības šajos gados ir uzsākuši vairāki zēni, taču praktiski visi mācības ir pametuši. Savā ziņā sabiedrība ar saviem stereotipiem viņus noēda. Taču puisis, kurš izturēja, veiksmīgi strādā Anglijā un pie sevis praksē ņem tagadējos koledžas audzēkņus.» Iestājoties pret šiem stereotipiem, kas ir vīriešu, kas sieviešu profesijas, koledža nākamgad plāno atvērt eksperimentālo grupu tikai vīriešiem, dodot iespēju viņiem izskoloties par skaistumkopšanas speciālistiem kosmetoloģijā. Mācības notiks angļu valodā, un šajā eksperimentā iesaistījušās četru valstu skolas: Latvijas, Lietuvas, Polijas, Grieķijas. Iespējams, pievienosies arī Kipra. Un katru semestri mācības notiks citā valstī. «Ceru, ka tas būs pozitīvs signāls stereotipu mazināšanā,» uzsver Marika.

Kā apliecinājums tam, ka koledža šo gadu laikā ir uzņēmusi pareizo kursu un kvalitātes latiņu tur augstu, ir iegūtās starptautiskās atzinības, piemēram, nesen saņemta britu Skaistumkopšanas konfederācijas balva, kur koledža atzīta par labāko skolu skaistumkopšanas nozarē. Aiz sevis tika atstāti pārējie divi finālisti - Coco skaistumkopšanas koledža Īrijā un Tesio terapeitu akadēmija Japānā.

Mācās arī pati

Marika stāsta, ka šobrīd lielākais izaicinājums ir atrast jaunus veidus, kā padarīt studijas aizraujošas. Un vislabāk to var izprast, pašai atgriežoties studentes ampluā. Marika tagad studē divās augstskolās - Biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskolā RISEBA digitālo mārketingu, kā arī Hārvardā (attālinātā profesionālās pilnveides programma - Organizācijas kultūra un veselība). Septembrī studijas tika noslēgtas Oksfordas universitātē, bet februārī Berlīnes Menedžmenta institūtā.

«Galvenais secinājums - studijas tev liek domāt. Nav jēgas neko iekalt no galvas, jo pārbaudes darbos netiek atprasīta teorija, bet studentam ir jāparāda, ko viņš ir sapratis. Tā, manuprāt, ir viena no veiksmes atslēgām, lai studentam patiktu mācību process. Ļoti liela nozīme ir pasniedzējiem. Viņiem jābūt tādiem, kuru dēļ studenti skrien uz lekcijām. Ja man jautā par maniem nākotnes sapņiem, tad es teiktu, ka es gribu izveidot universitāti, kas gozējas pasaules Top 10 reitingā. Vai varam? Laiks rādīs.

 

Abonē