KARJERAS STĀSTS: Ar psihologa grādu optikas nozarē

© Oksana Džadana, F64 Photo Agency

Nataļja Karpušina augstāko izglītību ir ieguvusi psiholoģijā, tāpēc pirmajā brīdī, ieraugot viņas CV, ir neliels izbrīns: viss līdzšinējais darba ritējums ir saistīts ar optikas nozari, kurā 18 gadu laikā Nataļjai izdevies sasniegt vērā ņemamas virsotnes, no pārdevējas kļūstot par direktori. Taču, kā uzsver Nataļja, šāds izglītības segums ļāvis labāk izprast un uzrunāt klientus, atrast kopīgu valodu ar darbiniekiem.

Būt par vadītāju nebija pašmērķis

Pabeidzot vidusskolu, Nataļjai padomā bija divi studiju virzieni - angļu filoloģija un psiholoģija. «Izvēlējos tomēr psiholoģiju, jo man allaž ir interesējusi cilvēku uzvedības izpēte, gribējās izprast viņu domas, viņu rīcību - kāpēc viņi rīkojas tā un ne savādāk» skaidro Nataļja. Viņa studēja sociālo psiholoģiju, kas vairāk fokusējas uz darba vidi uzņēmumos, kolektīviem. «Un šīs zināšanas man lieti noder tagadējā amatā [Nataļja ir Vision Express tirdzniecības tīkla direktore], domājot par darbinieku motivāciju, iesaisti, noturēšanu,» piebilst Nataļja, vienlaikus atzīstot, ka darbs vadītājas ampluā noteikti nebija viņas pašmērķis un nebija kaldināts plāns vairāku gadu garumā. Dzīve devusi iespējas, un viņa tās pieņēmusi. Izklausās vienkāršāk, nekā patiesībā bija, jo visa pamatā tomēr bija gruntīgs darbs un uzdrīkstēšanās, noticēšana savām spējām, jo katrs jauns karjeras pakāpiens nozīmēja arī daudz nezināmā, lielāku atbildību. Nekas netika pasniegts skaisti servēts uz zelta paplātes.

Starp modi un zinātni

Starp citu, Nataļja ir izskolojusies arī par stilisti - lai arī sākotnēji šī specialitāte šķiet ar optikas nozari nekādi nav saistīta, tomēr, kā paskaidro Nataļja, optikas sfēra sevī apvieno gan zinātni, gan modi, un «laikā, kad es biju produktu vadītāja - braucu uz starptautiskām izstādēm, atlasīju produktus -, uzskatīju, ka stilista iemaņas man noderēs. Jo brilles mūsdienās ir kļuvušas par modes aksesuāru, cilvēku prātos vairs nav aizspriedumi pret brillēm, ka tās nēsā vien tad, ja ir ļoti slikta redze. Laika gaitā klienti ir kļuvuši daudz atvērtāki, viņi uzdrīkstas eksperimentēt ar briļļu ietvariem, briļļu dizainu. Cilvēki izvēlas košas, pamanāmas krāsas, un mums ir jāspēj piedāvāt viņiem visatbilstošāko. Šobrīd modē atgriezušies pagājušā gadsimta 80., 90. gadi - izteikti šauras vai ļoti platas formas brilles. Arī uzskati par kontaktlēcām un saulesbrillēm mainās. Piemēram, cilvēki izprot saulesbriļļu nozīmi - kvalitatīvas saulesbrilles pasargā acis no saules ultravioleto staru kaitīgās iedarbības».

Jau gandrīz 18 gadu

Viņas un Vision Express ceļi krustojās pirms gandrīz 18 gadiem. Satikšanās pavisam ierasta: Nataļja tobrīd bija 3. kursa studente, un kurš gan jaunietis nesapņo par finansiālu patstāvību. Lai varētu samaksāt par studijām, Nataļja pieteicās darbā uz pusslodzi vienā no Vision Express veikaliem par pārdevēju-konsultanti. Šajā amatā tika aizvadīti četri gadi. Tad Nataļja saņēma piedāvājumu kļūt par veikala vadītājas vietnieci. Viņa piekrita. Šīs amata šķautnes tika izzinātas divus gadus, kad atkal pie durvīm klauvēja jauna iespēja: no veikala vides pārcelties uz uzņēmuma biroju un sākt pildīt produktu/iepirkumu vadītājas pienākumus. Arī šo piedāvājumu Nataļja akceptēja, neskatoties uz to, ka daudzi darba pienākumi bija jāapgūst praktiski no nulles.

Jauns pārmaiņu posms Nataļju gaidīja 2014. gadā, kad viņa kļuva par Vision Express tirdzniecības tīkla vadītāju, kas nozīmē pilnu atbildības buķeti par visiem 12 uzņēmuma veikaliem, no kuriem puse atrodas Rīgā, bet puse ārpus galvaspilsētas.

Zināma stresa deva vajadzīga

Viņas kompetencē ir kopā ar uzņēmuma valdi sastādīt budžetu, turēt roku uz pulsa par apgrozījumu, darbiniekiem, jaunākajām inovācijām u.tml. Katrā ziņā - darba netrūkst.

«Man nekad nebija ambīciju kļūt par vadītāju. Es pat teiktu, ka manā gadījumā lielu lomu nospēlēja tas, ka biju pareizajā vietā un laikā, kā arī man bija gribasspēks apgūt ko jaunu un uzdrīkstēšanās teikt «jā», pat ja jaunā amata pozīcija ietver daudz nezināmā - kas tas ir, kā būs, vai es tikšu galā. Turklāt man ik pa laikam ir vajadzīga zināma stresa deva - jauni pienākumi, darba uzdevumi utt. Tas mani virza uz priekšu,» stāsta Nataļja. Viņa ir priecīga, ka uzņēmumā sākusi strādāt no starta pozīcijas, un tad pamazām, palielinoties pieredzei, bija vērojama arī profesionālā izaugsme. «Daudz labāk izprotu pārdevējus, jo pati reiz biju viņu vietā, līdz ar to sarunas ir daudz produktīvākas. Pat ja šobrīd esmu vadītāja, esmu atvērta pret visiem, gatava uzklausīt ikvienu, jo, manuprāt, tas raksturo labu vadītāju, līdz ar to arī savstarpējā saskarsme veidojas daudz pozitīvāka, ja darbinieks jūt - viņu sadzird. Nenoliedzami, vadītājam vienlaikus jābūt stingram, ar augstu stresa noturību un atbildības sajūtu,» spriež Nataļja.

Ikviens vēlas būt novērtēts

No plašā pienākumu klāsta viņai pašai sirdij vistīkamākais ir darbs ar komandu, ko veido 140 darbinieku. «Domājot par viņu lojalitātes veicināšanu, ir jārada viņos piederības sajūta uzņēmumam. Mēs rīkojam dažādus konkursus, kopīgus pasākumus, motivācijas komandējumus, lai darbinieki gūst starptautisku redzējumu par to, kas notiek nozarē. Svarīgi ir ne tikai no darbinieka prasīt konkrētu uzdevumu izpildi, bet arī novērtēt viņa darbu, tad arī darba devējam nebūs jāsūdzas par augstu strādājošo rotāciju,» ir pārliecināta Nataļja. Otra patīkamāka darba nianse - jaunu veikalu atvēršana. «Nākamgad plānojam atvērt vēl vienu jaunu, skaistu un lielu veikalu Rīgā. Un tas nozīmē arī jaunu roku piesaisti.» Par pārdevējiem-konsultantiem veikalos strādā ne tikai studenti, kas, līdzīgi kā Nataļja, sākotnēji meklē kādu darba vietu, kur pelnīt naudiņu, līdz absolvē augstskolu, bet arī ļoti daudz darbinieku, kuriem ir arī desmit un vairāk gadu pieredze. «Turklāt nereti studentiem, iepazīstot mūsu nozari, ir vēlme palikt šajā sfērā, tāpēc ļoti labprāt arī daļēji palīdzam ar augstskolas izmaksām, ja kādam tiešām ir vēlme mācīties tieši par un ap mūsu nozari. Tā kā strādāt optikas veikalā nav gluži tas pats, kas būt par pārdevēju, piemēram, apģērbu veikalā, pie mums ievadapmācības ilgst trīs mēnešus. Mums ir jābūt ne tikai lieliskiem pārdevējiem, bet arī stilistiem, nozares zinātājiem, kā arī jāatceras, ka tā ir saistīta ar medicīnu un modi. Visu iepriekšminēto punktu dēļ katrā no veikaliem strādā 10-20 cilvēku, kuri ir gan pārdevēji-konsultanti, gan stilisti, gan veikala vadītāji, preču sortimenta vadītāji un arī optometristi vai oftalmologi. Darbinieki ir ļoti pieredzējuši, kā arī izglītoti, un tiem allaž var prasīt padomus, ja ir kas neskaidrs.»

Nataļjai OC VISION veikala tīkls Vision Express līdz šim ir bijusi vienīgā darbavieta, un viņa ir pārliecināta, ka arī nākotnē šī ilggadējā draudzība turpināsies. Tiesa, jauniem izaicinājumiem uzņēmuma ietvaros gan viņa ir atvērta.