Naudas ekonomija, mācības norit studentam izdevīgā un pieņemamā laikā – tās ir tālmācības studiju galvenās priekšrocības salīdzinājumā ar ierastajām studiju formām. Taču nav mazsvarīgi – lai studijas sekmīgi pabeigtu, ir nepieciešama motivācija, pašdisciplīna un gribasspēks, citādi tāds mācīšanās veids ātri apniks.
"Man dzīvē ir iegrozījies tā, ka nevaru studēt klātienē, tāpēc izvēlējos tieši estudijas. Jau sesto gadu dzīvoju, strādātāju Īrijā, tomēr studēt gan vēlējos savā dzimtajā zemītē. Izvēlējos savu augstākās izglītības ceļu uzsākt biznesa augstskolā Turība. Patlaban tālmācības ceļā apgūstu uzņēmējdarbības vadību. Šāds studiju veids man sniedz iespēju mācīties, esot mājās, darbā vai pat ceļojuma laikā. Tas, manuprāt, šodienas straujajam dzīves ritmam ir ļoti piemēroti," stāsta Vēsma Rītiņa, piebilstot, ka tālmācības studijas nenotiek klātienē un ļauj pilnvērtīgi pildīt arī mammas pienākumus (Vēsma audzina desmitgadīgu dēlu un sešgadīgu meitiņu) un nekavēt darbu.
Eksāmeni klātienē
"Kontroldarbiņi arī visi tiek kārtoti datorizēti, kurus nosūtu attiecīgam pasniedzējam, bet eksāmenus gan vajag likt, ierodoties augstskolā. Bet tas ir nepieciešams vismaz divas reizes gadā. Tā ir vienreizēja iespēja tikties ar pasniedzējiem un izrunāt klātienē kādus neskaidrus jautājumus," uzsver studente. Viņa gan norāda – lai studētu evidē, jābūt stingrai motivācijai un apņēmībai, neviens arī nebiksta, kad un kas jādara – viss jāatceras pašam. "Ja kādreiz uznāk kāds vājuma brīdis vai jūtos nogurusi, tad jāatbrauc uz augstskolu. Ticiet man, pasniedzēji ir tik ļoti jauki un pretimnākoši, ka dzinulis mācības turpināt uzņem jaunus apgriezienus," teic V. Rītiņa.
Auditorija paplašinās
Tālmācības iespējas piedāvā vairākas izglītības iestādes Latvijā, tostarp arī Biznesa vadības koledža. Skolas direktore, Latvijas tālmācības centra vadītāja, Eiropas Savienības tālmācības un pieaugušo izglītības eksperte Ineta Kristovska norāda: "Septiņu gadu laikā, kopš koledža piedāvā tālmācības iespējas, studējošo skaits ir audzis, un tas ir apliecinājums, ka arī Latvijā šī studiju forma cilvēkiem ir pieņemama."
Direktore arī novērojusi – kādreiz galvenā tālmācības studentu mērķauditorija Latvijā bija strādājoši cilvēki vecumā no 25 līdz 45 gadiem, bet tagad šī auditorija paplašinās: tie ir vidusskolu absolventi, kuri strādā un nevar piedalīties klātienes nodarbībās. "Tālmācības iespējas labprāt izmanto arī cilvēki, kas izbraukuši no valsts."
Gan pūcēm, gan cīruļiem
I. Kristovska kā galvenos tālmācības plusus min iespēju studēt "neatkarīgi no telpas un laika. Visiem sen zināms, ka ir cilvēki, kuri var produktīvi darboties no rīta, ir tādi, kam "smadzenes sāk darboties" tikai pēc pusnakts. Līdz ar to tālmācība atļauj sekmīgi apgūt zināšanas gan pūcēm, gan cīruļiem. Vēl viena būtiska priekšrocība – naudas ekonomija: studentam nav jātērē nauda transportam, lai katru dienu atbrauktu līdz mācību iestādei, nav jātērē nauda pamatliteratūras iegādei."
Ja nepieciešams atbalsts
Direktore ir vienisprātis ar studenti: motivācijai studēt un darīt to pašmācības ceļā ir jābūt augstā līmenī. "Kam šīs motivācijas trūkst, tam palīdz tālmācības studiju atbalsta sistēma, kas ir neatņemama šīs studiju formas sastāvdaļa. Katra mācību iestāde var piedāvāt savu atbalsta sistēmas modeli, tādu ir vairāk nekā desmit," teic I. Kristovska. Viņa arī nepiekrīt apgalvojumam, ka tālmācības kvalitāte ir zemāka nekā klātienes apmācības formai. "Mēs nedrīkstam kvalitāti vērtēt pēc studiju formas, jo arī pilna laika studijas, klātienes nodarbības, semināri var būt nekvalitatīvi. Viss ir atkarīgs no mācību iestādes, no mācībspēkiem, no darba organizācijas. Zinot, cik liels darbs tiek ielikts, lai nodrošinātu tālmācības procesu, esmu pārliecināta, ka par kvalitātes trūkumu runāt ir lieki. Vienīgais, ko gribu uzsvērt: tālmācību neizvēlas tie, kuri nemācoties grib iegūt diplomu."
Līdzvērtīga citām studiju formām
Arī biznesa augstskolas Turība E-projektu daļas vadītāja Anita Emse un Baltijas Starptautiskās akadēmijas senāta priekšsēdētājs profesors Staņislavs Buka uzsver, ka studējošo interese par tālmācības studijām aug ik gadu. "Šo interesi lielā mērā ietekmēja tas, ka daudzi Latvijas jaunieši un cilvēki spēka gados devās (un joprojām dodas) darba meklējumos uz ārzemēm. Mūsu [Turības] gadījumā estudiju mācību metodiskie materiāli, vērtēšanas sistēma pilnībā atbilst dienas, vakara vai neklātienes studiju formām. Vienīgā atšķirība ir patstāvīga mācīšanās ar datora starpniecību," informē A. Emse.
Iespējamās nepilnības
Savukārt ieskicējot šīs izglītības formas iespējamās nepilnības, S. Buka akcentē: "Studentam var pietrūkt klātienes kontakta ar pasniedzēju, jo lielākoties mācības jau notiek virtuālajā vidē." Latvijas pieaugušo izglītības apvienības padomes priekšsēdētāja Iluta Krūmiņa vēl papildina: "Mācību vide ar dažādu rīku palīdzību jāuztur atraktīva, lai ilgtermiņā rosinātu ieinteresētību mācību procesā. Pilnvērtīga tālmācība nozīmē, ka mācību materiāliem jābūt izstrādātiem emācībām atbilstošā veidā (nepietiks pārnest prezentāciju evidē un pielikt klāt bildītes). Kā vēl vienu mīnusiņu varu minēt arī to, ka nevar novērtēt prasmju izmaiņas, piemēram, saskarsmes prasmes.
***
E-apmācību priekšrocības
- Mācīties var sev izdevīgā un pieņemamā laikā.
- Resursu ietaupījums: nav jāizdod nauda par transportu, viesnīcu īri, ēdināšanu ārpus mājas; nav jābūt konkrētā vietā un telpā, lai mācītos.
- Individuāls mācību temps.
- Kompakta mācību materiālu bāze: visi materiāli pieejami vienā vietā.
- Pasniedzējam ērti sekot līdzi katram individuāli un administrēt katra paveikto.
***
E-apmācību trūkumi
- Lai maksimāli efektīvi izmantotu tālmācības iespējas, indivīdam ir jābūt pietiekami augstai pašmotivācijai mācīties, jo ne katram ir pieņemama individuāla mācīšanās.
- Tiešās komunikācijas trūkums var samazināt mācību motivāciju un pieredzes apmaiņas iespējas (mācīšanās vienam no otra, kad vēroju otru darbībā).
- Ne visiem ir emācībām nepieciešamo tehnisko resursu pieejamība.
- Iespējamas dažādas tehniskas ķibeles.