Grib slēgt vienīgo roka skolu Rīgā

© Mārtiņš Zilgalvis, f64

"Vienā no pēdējām skatēm, kur sākumskolas bērni guva labus rezultātus, viņus lūdza pacelt roku, kurš mācīsies piektajā klasē un dziedās mūsu korī. Gandrīz visi pieteicās. Tajā mirklī bija patiešām skumji apzināties, ka neviens no tiem bērniem nākamgad 100. vidusskolas korī nedziedās, jo skolas vienkārši nebūs," nopūšas Rīgas 100. vidusskolas direktora vietniece un mūzikas programmas vadītāja Daiga Jankovska.

Iespēju nav?

"Lēmumu par skolas slēgšanu pieņēma jau pagājušā gada jūlijā. Pašlaik notiek sarunas tikai par to, kur turpmāk realizēs 100. vidusskolas programmas," tieša ir Rīgas domes (RD) Izglītības, kultūras un sporta departamenta sabiedrisko attiecību projekta vadītāja Indra Vilde.

Kā galvenos argumentus skolas likvidēšanai viņa min nepietiekamo skolēnu skaitu un telpas, kas esot sliktā stāvoklī. Turklāt jau vairākus gadus šajā mācību iestādē neesot uzņemti pirmklasnieki. "Skolas galvenais arguments ir unikālā mūzikas programma, bet to mācās tikai pāris bērni un nepieciešamības gadījumā programmu var pārņemt citas skolas," ir pārliecināta I. Vilde.

Neatkarīgā gan pārliecinājās, ka daļa domes sniegtās informācijas neatbilst patiesībai. Piemēram, skolas gaitenī pie sienas ir apskatāma 1. a klases skolēnu jaunāko zīmējumu izstāde. Skolā mācās 359 bērni, no kuriem apmēram 50 vidusskolēnu apgūst rokmūziku.

"Rodas iespaids, ka domes galvenais mērķis ir skolu slēgt, nevis meklēt risinājumus, jo katru reizi, tiekoties ar atbildīgajām amatpersonām, mēs dzirdam citus argumentus, kāpēc nedrīkstam pastāvēt," stāsta 2. klases audzinātāja Linda Polačenko un piebilst, "piemēram, nekad iepriekš mums nepārmeta telpu stāvokļa neatbilstību."

Turpina cerēt

Pašlaik skola ir neziņā par to, kas notiks nākotnē. Dome piedāvā to pievienot kādai citai Rīgas skolai, saka L. Polačenko, tomēr gan skolēni, gan viņu vecāki un skolas darbinieki cer, ka skolu izdosies saglabāt. Vecākiem un pedagogiem RD pārstāvji vairākkārt ir klāstījuši, ka lēmums par skolas slēgšanu vēl nav pieņemts.

L. Polačenko uzsver, ka skolas slēgšana atstās bez darba arī pedagogus, kas ir mācījušies un sevi pilnveidojuši, lai varētu strādāt 100. vidusskolā.

Viena no jaunākajām versijām par skolas nākotni ir tās pievienošana 8. vakara maiņu vidusskolai. To neatbalsta skolas audzēkņi. "Es pēc vidusskolas plānoju mācīties augstskolā. Diez vai varēšu studēt, ja pabeigšu vakarskolu," neapmierināts ir 10. klases skolnieks Eduards Teifurovs. Viņš uzsver, ka iestājies Rīgas 100. vidusskolā ar mērķi to pabeigt. Satraukts ir arī 11. klases skolnieks Matīss Repsis: "Pēc vidusskolas plānoju iestāties Latvijas Mūzikas akadēmijā, bet, ja skolu slēgs, tas būs dārgi un sarežģīti, jo vajadzēs privātskolotāju."

Cietīs bērni

"Protams, tas būs smagi visiem skolēniem, bet visvairāk cietīs tieši tie bērni, kas izvēlējušies rokmūzikas programmu, jo viņi to nekur citur nevar apgūt," ir pārliecināta D. Jankovska. Viņa atklāj, ka pamatskolā tiek veidotas arī korekcijas klases bērniem ar dažādām problēmām un strādāt ar katru skolēnu individuāli atļauj tieši mazais skolēnu skaits.

"Darbs ar korekcijas klašu audzēkņiem dod acīmredzamus rezultātus. Nevar salīdzināt bērnu attieksmi pret mācībām 8. un 9. klasē. Mēs dodam iespēju arī tiem skolēniem, kuriem varbūt nav paveicies. Arī ar viņiem ir jāstrādā – nav jau nekāda māksla bērnu atstāt uz ielas," secina D. Jankovska.

Tiesa, pēdējā laikā audzēkņu skaits skolā ir samazinājies. Tomēr D. Jankovska ir pārliecināta, ka skola varētu pastāvēt. "Lai arī audzēkņus mums uzņemt neatļauj, esam saņēmuši jau 13 pieteikumus mācībām 1. klasē nākamajā mācību gadā."

***

Kā vērtējat iespējamo 100. vidusskolas slēgšanu?

Aiga Ancāne, 11. klases skolniece:

– Man ļoti nepatīk tas, kas tagad notiek saistībā ar skolu. Negribu, lai to slēdz – man patīk šī skola, tāpēc arī te mācos. Katru dienu braucu lielu gabalu no mājām līdz skolai, bet tas ir tā vērts. Kad sāka runāt par iespējamo slēgšanu, painteresējos, kur varētu mācīties. Izrādās, daudzās vidusskolās es nevarētu mācīties, pat ja negribētu apgūt mūziku, jo reti kur piedāvā programmas bez novirziena, bet humanitārajās vai matemātikas klasēs mācību programma nav pietiekami tuva tai, ko apgūstu pašlaik.

Arnita Ragauska, 11. klases skolniece:

– Rodas sajūta, ka visus lēmumus balsta tikai uz skaitļiem uz finansēm, nemaz nepainteresējoties, ko vēlas skolēni. Man šeit ļoti patīk, jo skola ir tuvu mājām. Arī mana mazā māsa te mācas. Neuzskatu, ka ir normāli mācīties 30 cilvēku grupā, īpaši jau mazākajās klasēs. Varbūt pašlaik vidusskolās bērnu trūkst, bet, ja tagad skolas slēgs, pēc dažiem gadiem ar tām būs līdzīga situācija kā pašlaik ar bērnudārziem – to trūks. Es patiešām uzskatu, ka skolai ir jāpaliek. Būtu ļoti neērti pēdējā gadā

visu mainīt.

Tomass Beķeris, 11. klases skolnieks:

– Es negribētu pāriet uz citu skolu, īpaši jau vakara nodaļu, jo plānoju studēt augstskolā. Es jau sešas reizes esmu mainījis skolas, jo nekur nepatika, bet no šejienes prom iet negribētu. Ja būs iespēja, palikšu te līdz pat 12. klases beigām. Šeit ir īpaša gaisotne, jūtos ērti un brīvi, un cilvēki ir saprotoši. Neviens uz mani neskatās kā uz dīvaini tikai tāpēc, ka uz skolu nēsāju līdzi ģitāru, un neizprašņā par to,

ko spēlēju.

Matīss Repsis, 11. klases skolnieks:

– Skolas slēgšana atstātu ļoti negatīvu ietekmi uz sabiedrību kopumā, jo 100. vidusskolas absolventi ir gudri un kulturāli. Citās skolās neattīsta bērna personību tik lielā mērā. Tāpat degradēsies arī Latvijas muzikālā dzīve. Šeit trīs gadu laikā jaunieti bez priekšzināšanām sagatavo tādā līmenī, ka viņš var iestāties Mūzikas akadēmijā. Arī es pats plānoju to darīt, bet, ja skolu slēgs, tas būs grūtāk

un dārgāk, jo vajadzēs privātskolotāju.

Linda Lipska, 10. klases skolniece:

– Iestājos šeit, jo pēc mūzikas skolas gribēju mācības turpināt. Ar savu izvēli esmu ļoti apmierināta. Nezinu, ko darīšu, ja skolu slēgs. Viena semestra laikā jau esmu ļoti daudz ko iemācījusies. Cilvēki šeit ir ļoti atvērti, un pedagogi ir profesionāli. Neviens neskatās no augšas, ja kaut ko nesaprot.

Eduadrs Teifurovs, 10. klases skolnieks:

– Es iestājos ar mērķi pabeigt tieši šo skolu. Tagad, kad runā par skolas nākotni, mans viedoklis laikam nevienu no atbildīgajām amatpersonām neinteresē. Piedāvājums iet uz vakara vidusskolu ir vairāk nekā muļķīgs. Es taču pēc tam gribēšu augstskolā stāties, bet ar vakarskolas diplomu tas būs ļoti sarežģīti, jo tur ir zemāks mācību līmenis nekā parastās vidusskolās. Šeit man ļoti patīk – pedagogi ir ļoti labi sagatavoti un gaisotne laba.

Svarīgākais