Preiļu Valsts ģimnāzijas skolēni paši izvēlas mācību vietu, laiku un tempu

© F64

Preiļu Valsts ģimnāzija sākusi īstenot neierastu mācīšanās pieeju – skolēniem dota iespēja pašiem izvēlēties mācību vietu un laiku, tāpat ir iespēja noskatīties stundu videoierakstus, kas īpaši noderīgi bērniem, kuri slimības vai kādu citu iemeslu dēļ skolu nevar apmeklēt. Skolas pārmaiņu projektu pozitīvi novērtējuši audzēkņi. Atzinību tas guvis arī ārpus skolas – projekts izglītības programmā Samsung skola nākotnei ieguva pirmo vietu, kā arī balvu 10 000 eiro tehnoloģiju iegādei.

Mācās patstāvīgi

Jaunā pieeja, kas ir piedāvāta 10-12. klašu skolēniem, paredz, ka daļa mācību procesa notiek. kā ierasts. skolas solā un stundu apmeklējums ir obligāts, savukārt daļu mācību vielas skolēns var apgūt sev vēlamajā laikā, vietā un tempā. Skolēns var mācīties patstāvīgi vai kopā ar skolasbiedriem atbilstoši skolotāja sagatavotam mācību plānam. Tiek piedāvāta arī iespēja noskatīties stundu videoierakstus. Pārmaiņu projekts tiek īstenots kopš šā gada marta. Tā mērķis ir radīt skolēniem iespēju mācīties katram savā ritmā, jo, kā liecina audzēkņu aptauja, vairāk nekā 70% skolēnu atzina, ka mācības stundās notiek pārāk ātri vai pārāk lēni. Gandrīz puse - 43% skolēnu atzina, ka jūtas pārslogoti.

«Mācību saturu, protams, mēs nevaram mainīt, bet varam mainīt formu un veidu, kā mācīt. Vēlējāmies, lai mācību process būtu produktīvs, citādāks, mūsdienīgāks,» stāsta Preiļu Valsts ģimnāzijas direktore Ligita Pauniņa.

Vispirms pedagogs izstrādā katrai tēmai apguves plānu, tostarp norādot visus mājas darbus, pārbaudes darbu datumus un formu. Ar skolēniem, kas izvēlas mācīties pēc jaunās sistēmas, tiek slēgts līgums, līdz ar to skolēni uzņemas atbildību par savu izaugsmi. «Jaunā pieeja paredz, ka daļa no mācību stundām nav obligāti jāapmeklē, līdz ar to skolēns var brīvi izvēlēties, kur un kā viņš apgūst vajadzīgo vielu. Interneta vidē ir pieejami dažādi materiāli, ieskaitot stundu videoierakstus,» skaidro skolas direktore.

Skolēniem dod uzticības kredītu

Tā kā skolēnam, piemēram, jau laikus ir zināmi visi gaidāmie mājas darbi, viņš tos visus var izpildīt vienā dienā. Nenoliedzami skolēniem ir dota zināma brīvība, bet darbojas arī kontroles mehānisms - ir noteikti konkrēti laiki, kad ir jāizpilda visi mājas darbi, kad gaidāmi pārbaudes darbi. Ja līguma noteikumi netiek ievēroti un sākas patvaļa, līgums tiek lauzts, un skolēns atsāk mācīties ierastajā formā.

Projekta testā piedalījās 9 skolotāji un 62 skolēni - lielākā daļa iesaistīto skolēnu atzina, ka mācību process kļuvis mūsdienīgāks, puse norādīja, ka mācību laiku izmantojoši optimālāk, un 26% skolēnu uzskata, ka viņu sekmes ir uzlabojušās.

«Pedagogiem jaunais mācīšanas veids šobrīd gan prasa darbu dubultā, jo plānam jābūt laikus sagatavotam un publicētam evidē, taču ar laiku, kad veidosies digitālā bibliotēka, iespējams, arī viņu darbs būs atvieglots,» spriež L. Pauniņa.

Jaunā mācīšanas forma pieejama tādos mācību priekšmetos kā informātika, latviešu valoda, vācu valoda un matemātika.

Mācās četrus mēnešus

Pārmaiņu projekta ideja tika iesniegta izglītības iniciatīvā Samsung skola nākotnei. Izturot vairākas atlases kārtas, Preiļu Valsts ģimnāzija bija viena no tām mācību iestādēm, kas šogad tika uzņemta programmā, tādējādi skolas komandai, ko veidoja direktore, direktora vietnieks informātikas jautājumos Juris Erts, latviešu valodas un literatūras skolotāja Silvija Kivko un matemātikas skolotāja, direktores vietniece izglītības jomā Ineta Ivanova, bija iespēja bez maksas četru mēnešu garumā apgūt mūsdienu mācību procesā noderīgas prasmes un zināšanas. Tās ietvēra jēgpilnu tehnoloģiju lietošanu mācībās, pārmaiņu vadību, diskusiju prasmes, komandas veidošanu un daudz citu tēmu, kas skolotājiem palīdz pilnveidot mācību procesu. Savukārt sava pārmaiņu projekta pilnveide notika kopā ar mentoru Alekseju Čiževski.

Finālā 10 skolas

Jāpiebilst, ka izglītības iniciatīva Samsung skola nākotnei tiek īstenota trešo gadu, kopā pulcējot skolotājus, kuri ar prieku izzina, kā tehnoloģijas var palīdzēt mācīšanās procesā. Līdz šim programmā ir iesaistījušies vairāk neā 200 Latvijas pedagogi.

Noslēguma pasākumā savus pārmaiņu projektus prezentēja desmit skolu komandas no Baltinavas, Grundzāles, Jelgavas, Limbažiem, Preiļiem, Rīgas, Tukuma, Valmieras un Ventspils. Interesanti, ka skolu izstrādātos pārmaiņu redzējumus vieno trīs galvenās idejas - lielāka skolēnu izvēles brīvība un atbildība, teorijas pietuvināšana praksei, kā arī tehnoloģiju radīto iespēju izmantošana mācībās.

Skolu prezentācijas vērtēja ekspertu žūrija priekšsēdētājas Mārītes Seiles vadībā. Viņa uzteica skolas par atvērtību jaunām idejām un gatavību mācīties, meklējot labākos veidus, kā nodrošināt arvien efektīvāku mācību procesu skolā, nodrošinot ne tikai zināšanu apguvi, bet arī dodot iespējas tās izmantot praktiski.

Skolotājus uzrunāja arī izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis: «Kamēr valstiskā līmenī top jauns, kompetenču pieejā balstīts mācību saturs, man ir gandarījums, ka ir skolas, kas jau šodien aktīvi domā par to, kā padarīt mācību procesu mūsdienām atbilstošu. Jo ātrāk pārmaiņas tiks ieviestas, jo lielāka ieguvēja būs pati skola un, galvenais, tās skolēni.».