Jautājums par nepieciešamību ieviest integrētu karjeras atbalsta sistēmu mācību procesā, kas palīdzētu jau laikus jaunajiem cilvēkiem apjaust savas intereses, stiprās puses, spējas, ir aktuāls gadiem ilgi, tomēr runas reālos darbos nav pārvērtušās. Protams, ir arī pozitīvi piemēri, piemēram, dažas skolas vai pašvaldības algo karjeras konsultantus, tomēr tie ir atsevišķi gadījumi, ne prakse visā Latvijā. Tāpēc izbrīnu vairs neraisa fakts, ka liela daļa pamatskolas beigu klašu, kā arī vidusskolas audzēkņi rausta plecus par savas nākotnes profesijas izvēli.
Nevienā vien diskusijā ir uzsvērts, ka par karjeras jautājumiem ar bērniem, pusaudžiem jāsāk runāt laikus, nevis izlaiduma laikā. Un šajā sevis izzināšanas procesā vērtīgs palīgs var būt interešu izglītība – dažnedažādi pulciņi, kuros, praktiski darbojoties, skolēns iepazīst savas intereses, talantus, prasmes, kas var palīdzēt izkristalizēt to virzienu, kur, iespējams, turpināt savas gaitas arī nākotnē. Dalība pulciņos ir par simbolisku samaksu, bet ir pašvaldības, kas nodrošina bezmaksas interešu izglītības iespējas. Piemēram, darbošanās kādā no Jūrmalas Bērnu un jauniešu interešu centra (BJIC) pulciņiem ir bez maksas (vecāku līdzmaksājums nepieciešams, ja, piemēram, bērns dodas uz sacensībām).
Centrs savu darbību ir izvērtis visā Jūrmalā – nodarbības notiek gan Asaros, Dzintaros, Jaundubultos, gan Majoros, Lielupē un Kauguros.
Tas savu darbību uzsāka 2009. gadā, apvienojoties Jūrmalas Dabas draugu centram un Jūrmalas Tehniskās jaunrades, sporta un atpūtas centram.
Ik gadu centrs piesaista ap 500 audzēkņu, kuriem piedāvā ļoti plašas, jēgpilnas aktivitātes. Jaunākajiem centra apmeklētājiem ir divi gadi, kas kopā ar mammu vai auklīti rosās rotaļu grupiņā Sprīdītis – mācās socializēties, dziedāt, kopīgi ar citiem bērniem spēlēties. Centra durvis ver arī jaunieši, kuriem gadu skaits pārsniedz 20 – arī viņi centrā atrod ko sev saistošu. «Atceros gadījumu, kad tekstilmākslas pulciņā mācījās trīs paaudzes – vecmāmiņa, mamma un meita,» teic Jūrmalas Bērnu un jauniešu interešu centra direktore Evija Majore.
Šobrīd centra paspārnē darbojas 35 pulciņi, turklāt daži ir pavisam nesen ieviesti jauninājumi. Piemēram, Robotika, Tēlotājmatemātika un tehnoloģijas (abas programmas vērstas uz programmēšanas pamatu apguvi), Pasaku laboratorija (domāta sākumskolas skolēniem fantāzijas, iztēles veicināšanai, runas treniņiem). Interesentiem kā jaunums tiek piedāvātas arī rokdarbu nodarbības. Jauno programmu izveides iniciatori ir centra skolotāji, kas strādā arī vispārizglītojošajās mācību iestādēs un pārzina bērnu vajadzības, to, kas viņiem šķistu saistošs.
E. Majore stāsta, ka viskuplākais audzēkņu skaits ir tehniskās jaunrades programmās. Šo interešu izglītības virzienu pilsētā piedāvā tikai Jūrmalas BJIC, savukārt, piemēram, mākslinieciskas ievirzes pulciņi pieejami arī skolās.
Jūrmalas BJIC strādā 25 pedagogi, un E. Majore ir gandarīta, ka viņi ir sava darba entuziasti. «Savādāk jau nemaz nevar ar bērniem strādāt. Interešu izglītība ir brīvprātīga, tāpēc pedagogam ir jāspēj piesaistīt un noturēt bērnu interesi un vēlmi nākt uz nodarbībām. Bez mirdzuma acīs tas nav iespējams,» uzsver E. Majore.
Viņa ir pārliecināta, ka interešu izglītība ir viens no veidiem, kā bērnam izprast sevi, savas vēlmes. «Tāpēc arī piedāvājam nodarbības, kas paredzētas pirmsskolas vecuma bērniem, lai jau no pašas mazotnes bērns caur spēlēm varētu izpausties.»
Atnākot bērnam uz Jūrmalas BJIC pirmo reizi, parasti mazais cilvēks vēl tikai taustās sava īstā pulciņa meklējumos, taču ātri vien atrod sev interesējošo. «Protams, nevajag aiziet galējībās un bērnu sūtīt visos iespējamajos pulciņos, lai tik viņš būtu nodarbināts. Tā nav pareiza pieeja. Taču pārdomāta pulciņu izvēle var būt ieguldījums mērķtiecīgākā karjeras izvēlē nākotnē,» uzskata E. Majore.
Gadās, ka pēc laika skolēns pārtrauc nākt uz kādu pulciņu, taču arī šajā situācijā ir kāds pozitīvs aspekts – bērns laikus ir sapratis, ka konkrētā joma nav viņam piemērota, tā viņu nesaista.
Interešu izglītībai ir vēl kāda pievienotā vērtība – tā var būt vērtīgs papildinājums formālajai izglītībai: stundās apgūto audzēknis var praktiski pamēģināt pulciņā. Piemēram, centram ir iekārtots dzīvās dabas stūrītis, kurā mitinās dažādi mīļdzīvnieciņi un bērns šos kustoņus var redzēt ne tikai mācību grāmatā, bet reāli dzīvē – uzzināt par to kopšanu, barošanu un citas noderīgas lietas. Turklāt interešu izglītība piedāvā lietderīgi aizpildīt brīvo laiku un to nepavadīt dīkdienībā.
Jūrmalas BJIC mājvietu radusi arī jauniešu dome. «Darbojoties tur, jaunieši trenē savas sociālās prasmes. Ja viņi izdomā kādu pasākumu, tad tā organizēšana un sekmīga realizācija ir pilnībā viņu pārziņā. Mēs ļoti atbalstām arī jauniešu vēlmi iesaistīties brīvprātīgo darbā. Uzskatu, ka jauniešiem nevajag iedot gatavu recepti, bet ļaut pašiem meklēt to īsto ceļu,» stāsta E. Majore.