CILVĒKSTĀSTS: Uzņēmējas bura braši uzvilkta

Sofjas Zaharovas mērķis bija nevis atvērt kārtējo kafejnīcu Vecrīgā, kas, visticamāk, pazustu jau tā piesātinātajā piedāvājumā, bet radīt vietu, kur pulcēties veselīga dzīvesveida piekritējiem un ļaudīm, kas par tādiem grib kļūt © F64

Sofjai Zaharovai šobrīd dienas aizrit vienā elpas vilcienā un, šķiet, tās ir par īsu, lai paspētu visu iecerēto izdarīt. Šāds darba ritms nav nekāds pārsteigums – tikai pavisam neilgu laiku viņa ir iejutusies uzņēmējas ādā un ir tikai starta posmā biznesa aktīvajā skrējienā.

Neskatoties uz spraigo dienu ritējumu, Sofja ir enerģijas pārpilna. Reti sanāk sastapt cilvēku, kas ar tik lielu degsmi un prieka pilnām acīm stāsta par savu nodarbošanos. Viņa ir gandarīta – kopš skolas laikiem lolotā ideja par savu uzņēmumu nu ir pavisam reāla.

Izglītības labirinti

Sofja stāsta, ka, vēl būdama skolniece, viņā iekšēji bija sajūta, ka reiz pati atvērs savu uzņēmumu. Protams, tobrīd tās bija tikai sajūtas, nekādas konkrētas idejas galvā nešaudījās. Pēc pamatskolas viņa iestājās Rīgas Celtniecības koledžā un izskolojās par arhitektūras tehniķi, taču šī specialitāte praktiski netika iepazīta. «Arhitektūra man patika un interese nav zudusi vēl šobrīd, taču sapratu, ka šajā jomā nevaru būt izcila.»

Tālākās izglītības gaitās savu lomu nospēlēja Televīzijas un radio skola, kur Sofja darbojās, tāpēc viņa iestājās Rīgas Stradiņa universitātē ar domu izglītoties par sabiedrisko attiecību speciālisti. «Pēc gada secināju, ka šī profesija nav domāta man, tāpēc pārgāju uz Latvijas Universitāti, tur izvēloties studēt reklāmu. Atceros, ka jau koledžā apsvēru domu apgūt vadības zinības. Bet tētis neizpratnē taujāja, kādas iespējas šāds izglītības segums paver darba tirgū. Atbildēju, ka būšu vadītāja,» atceras Sofja. Tiesa gan, tolaik viņas argumentācija ar šo teikumu arī apsīka – Sofja nemācēja neko konkrēti paskaidrot, kur un kāda vadītāja grib būt.

Latvijas Universitātē (LU) viņas ceļi krustojās ar LU Ekonomikas un vadības fakultātes Biznesa inkubatoru, kas studentiem rīkoja informatīvu lekciju par inkubatora iespējām un atbalstu jauniem uzņēmējiem. Lekcijas apmeklējums Sofjai sniedza vajadzīgo apstiprinājumu – ir pienācis viņas laiks uzņēmējdarbībā. «Biju atradusi iztrūkstošo puzles gabaliņu, lai beidzot sāktu rīkoties,» uzsver Sofja.

9 mēnešu auklēšanas laiks

Sākotnēji idejas lidinājušās ap ekoloģijas tematiku, arī arhitektūras joma uzplaiksnīja, bet neviena iecere Sofju neaizrāva, taču LU Biznesa inkubatora lekcija palīdzēja sakārtot domas un atrast sen meklēto atbildi.

«Straujajā galvaspilsētas ritmā mums tik bieži trūkst laika kvalitatīvam un veselīgam uzturam. Rezultātā rodas enerģijas trūkums, nogurums un bezspēks. Kādu laiku atpakaļ es sāku aktīvi interesēties par veselīgu uzturu un atklāju priekš sevis svaigu augļu kokteiļu vareno spēku, ar ko vēlos padalīties ar citiem,» stāsta Sofja.

No idejas rašanās līdz tā īstenošanai bija vajadzīgi deviņi mēneši, un jūlija vidū Sofjas lolojums – mīlīgā augļu kokteiļu un desertu kārumnīca FRUTEVER – Vecrīgā vēra savas durvis apmeklētājiem. Sofja ir priecīga, ka cilvēki kārumnīcas pamatideju ir atzinīgi novērtējuši: Sofjas mērķis bija nevis atvērt kārtējo kafejnīcu Vecrīgā, kas, visticamāk, pazustu jau tā piesātinātajā piedāvājumā, bet radīt vietu, kur pulcēties veselīga dzīvesveida piekritējiem un ļaudīm, kas par tādiem grib kļūt. «Nenoliedzami, daudziem garšo dažādi našķi, taču vienlaikus arvien vairāk cilvēku sāk ievērot veselīga uztura, dzīves pamatprincipus. Mēs ļoti labi zinām, ka daudzi kārumi ir neveselīgi, tāpēc gribēju palīdzēt atrast alternatīvu – piedāvāt saldumus, kas sniedz baudu gan vēderam, gan vienlaikus ir veselīgi, un tos var ēst bez sirdsapziņas pārmetumiem,» skaidro jaunā uzņēmēja.

Bez visa kaitīgā

FRUTEVER klientu vidū ir arī ārzemju tūristi, kas, kā novērojusi Sofja, ir daudz zinošāki par svaigo augļu kokteiļu pozitīvo ietekmi uz cilvēka veselību.

Kārumnīcas ēdienkarti veido uz vietas pagatavoti kokteiļi un saldie ēdieni, kuros cukuru aizvieto dabiski saldinātāji – svaigi un žāvēti augļi, agaves un kļavu sīrupi. Konservantiem un citām E vielām FRUTEVER kārumos nav vietas, kā arī tie netiek cepti, kas ļauj saglabāt produktos vērtīgus vitamīnus un uzturvielas. Īpašs stāsts ir par svaigajiem augļu kokteiļiem jeb smūtijiem – klientam ir iespēja pašam izvēlēties sava kokteiļa sastāvu, kombinējot dažādus augļus, ogas, dārzeņus un zaļumus.

Sofja uzskata, ka šobrīd veselīgas pārtikas bizness un cilvēku veselīga dzīvesveida paradumi tikai uzsāk savu lielāko attīstības vilni un šai nišai ir perspektīva. «Papētot tirgu, secinu, ka mēs esam pirmā kafejnīca, kas lielāko uzsvaru liek tieši uz augļiem un piedāvā alternatīvo konditoreju, iztiekot bez veselībai kaitīgām vielām,» teic Sofja.

Idejas receptēm viņa meklēja interneta dzīlēs, taču gatavošanas procesā tās tika noslīpētas un uzlabotas. «Liels palīgs piedāvājuma izstrādē man bija bērnības draudzene Anastasija.» Kopā ar draudzeni arī notikuši eksperimenti virtuvē, lai no plašā recepšu klāsta atrastu tās pašas labākās un gardākās.

Vecāku atbalsts un ticība

Sofja stāsta, ka līdz ar kārumnīcas atvēršanu darba apjomi krasi pieauguši un viņa dienā apvieno vairākas specialitātes: no klientu apkalpošanas līdz vadītājas pienākumu pildīšanai. Grāmatvedības jautājumi gan uzticēti citai personai. «Zinošam speciālistam šo jomu ir daudz vieglāk pārraudzīt. Man pašai ir virkne citu darbu.»

Kopumā FRUTEVER rosās un par klientu labsajūtu gādā četri cilvēki – Sofja un vēl trīs darbinieces. Sofja teic – lai arī kafejnīca darbojas vien mēnesi, tomēr pirmie novērojumi liecinot, ka komanda ir saliedēta, draudzīga un visi uzticētos pienākumus veic atbildīgi, ar interesi. «Es sevi neuzskatu par priekšnieci. Gribu būt nevis strikta vadītāja, bet līdere, kas iedvesmo pārējās meitenes,» uzsver jaunā uzņēmēja.

Kafejnīcas izveidē ieguldīta Sofjas vecāku nauda, kas gadu gaitā tikusi sakrāta. «Atzīšos – man bija bail ņemt vecāku naudu. Tā vietā es interesējos par kredīta iespējām bankā, gāju pie investoriem. Tomēr vecākiem izdevās mani pārliecināt, lai nepieciešamo finansējumu ņemu no viņiem. Viņi ļoti ātri noticēja manas idejas potenciālam, citreiz šķiet, ka viņi bija daudz pārliecinātāki nekā es. Tagad no visas sirds cenšos, lai viņi būtu apmierināti un lepni ar mani.»

Sofja norāda, ka liels atbalsts ir arī LU Biznesa inkubators. «Tur valda motivējoša atmosfēra, kas neļauj vienkārši sēdēt un neko nedarīt. Ļoti noderīgs ir mentoru – pieredzējušu uzņēmēju – skatījums, ierosinājumi. Par šiem kontaktiem esmu ļoti pateicīga,» uzsver Sofja.

Ar vērienu

Lai arī uzņēmējdarbības vidē jauniete ir ienākusi pavisam nesen, taču viņa ir apņēmības pilna FRUTEVER konceptu aizvirzīt līdz pat pasaules tirgiem. «Jā, zinu, ka daudzi atver vienu kafejnīcu un viņiem ar to pilnībā pietiek – tāds lifestyle bizness. Taču es esmu tendēta uz daudz plašākiem apvāršņiem. Piemēram, tuvāko divu gadu laikā ir iecere veidot franšīzi,» atklāj Sofja, piebilstot, ka plānu viņas galvā ir ne mazums. Tieši tādēļ Sofja secina, ka viņai nepiestāv darba ņēmējas statuss – tas, viņasprāt, liek cilvēku kādos noteiktos rāmjos, bet tas Sofjai neder. Viņa ir uzkrājusi arī šādu pieredzi – strādājusi kāda pakļautībā: iepazīta pārdošanas, interneta mārketinga joma, sociālais darbs. Taču šie darbi ilgtermiņā nav snieguši prieku.

Taču tagad gan – lai arī dienas ir ļoti noslogotas, darbs un cilvēku pateicības sniedz gandarījumu, stāsta Sofja. Pavisam drīz viņa arī atsāks studijas – viņa iestājusies maģistrantūrā un apgūs mārketinga vadību.

Bet pirms studiju sākuma viņa nolēmusi paņemt nelielu divu nedēļu pauzīti. «Pusgadu ir ļoti intensīvi strādāts, tāpēc nedaudz atpūtīšos – tas ir vajadzīgs man kā cilvēkam un arī uzņēmumam, lai es ar jauniem spēkiem varētu turpināt to attīstīt. Dažus darba jautājumus, piemēram, preču pasūtīšanu un rēķinu apmaksu, risināšu arī atvaļinājuma laikā, taču esmu pārliecināta, ka ar visu pārējo mana komanda lieliski tiks galā.».



Svarīgākais