CILVĒKSTĀSTS: Bērnības sapnis pārtop biznesā

«Gribējām radīt tādu produktu, kas veicinātu bērnos radošumu, lai rotaļāšanās process būtu pilnībā bērna kontrolē,» stāsta lielizmēra klucīšu GIGI bloks izgudrotāja Ilona Viļuma. Produkts tirgū gana ātri izpelnījies simpātijas, un 9 mēnešu laikā aptuveni 250 000 klucīšu jau palaisti pasaulē © F64

Ir pagājuši deviņi mēneši, kopš Ilona Viļuma savu loloto ieceri par radošām bērnu rotaļlietām ir realizējusi dzīvē un aktīvi rosās uzņēmējdarbībā. Grūti nepamanīt, cik ļoti viņa ir iedegusies par savu ideju. Turklāt šī dzirksts un biznesa ideja ir atzinīgi novērtēta arī starptautiskā arēnā – pērn uzņēmums GIGI bloks ieguva godpilno 2. vietu pasaulē kā radošākais uzņēmējs. Bet viss sākās ar dāvanas meklēšanu savam bērnam...

«Meitai Alisei tuvojās piecu gadu jubileja. Ar vīru prātojām, ka vajadzētu uzdāvināt lielus spēļu klučus. Atceros, vēl savā bērnībā tādus vēlējos, lai pati sev varu uzbūvēt mājiņu. Īsti neatradām to, ko vēlējāmies. Principā bija divas iespējas: plastmasa kluči, kuriem viena iepakojuma cena sasniedza 600 eiro, vai arī kartona kastītes, kuras var likt vienu uz otras, bet tām iztrūkst savienojamības principa, lai konstrukcija būtu stingra un stabila. Ne viens, ne otrs piedāvājums mūs neapmierināja,» atceras Ilona. Ja nav tirgū, tad jārada pašiem, nolēma Ilona. Gluži uzreiz vīzija neieguva vēlamās aprises – pagāja aptuveni gads testēšanas režīmā, radot septiņus prototipus, līdz viens no galvenajiem testētājiem un vērtētājiem – meita – sacīja apstiprinošu jā.

Rotaļu nozīme

«Protams, kuram bērnam gan nepatīk spēlēties ar klučiem, turklāt ar tādiem, no kuriem sev var uztaisīt, piemēram, štābiņu, taču gribējām, lai mūsu produktam ir vēl kāda papildu pievienotā vērtība. Tāpēc sāku daudz lasīt par to, kas notiek ar bērnu rotaļu laikā. Uzrunāju bērnu attīstības psihologus, secinot, ka mūsu spēļu kluči var būt bērnu attīstošs instruments. Gribējām radīt tādu produktu, kas veicinātu bērnos radošumu, lai rotaļāšanās process būtu pilnībā bērna kontrolē – viņš varētu celt, ko un kā grib, un, ja vēlas, arī klučus izkrāsot tā, kā pašam patīk. Spēle bez jebkādām norādēm, instrukcijām, ko un kā celt, jo rotaļāšanās process bērnam ir dzīves praktizēšana,» stāsta Ilona.

Pirms dažām nedēļām uzņēmums ieguva arī Dānijas institūta Excellent play sertifikātu, kas apliecina spēles pievienoto vērtību. «Speciālisti kopā ar bērniem testēja mūsu produktu. Tas visaugstākos rādītājus ieguva trīs virzienos – spēle attīsta matemātikas prasmes, izpratni par ģeometriskām formām, veicina telpisko domāšanu un pašizpratni,» skaidro Ilona, piebilstot, ka produkts iekļaujas zaļās domāšanas principos – izejmateriāli, kas iegūti Latvijā, ir dabīgi.

Ardievas skaistumkopšanas jomā

Sākotnēji gan darbs pie GIGI radīšanas notika hobija līmenī, taču Ilona apjauta – lai tirgū palaistu jaunu produktu, jāstrādā ir ar pilnu atdevi, ne tikai tad, kad ir laiks un gribēšana. Produktam viņa saredzēja arī potenciālu. Tāpēc viņa teica ardievas darba ņēmējas statusam (praktiski visu līdzšinējo darba mūžu viņa bija strādājusi skaistumkopšanas nozarē, domājot, realizējot mārketinga stratēģijas) un stabiliem, regulāriem ikmēneša ienākumiem algas izteiksmē un uzsāka pati savu biznesa ceļu.

Ilona ir gandarīta, ka produktu tirgū uzņēma ļoti labi, turklāt iegūtā 2. vieta pasaules mēroga konkursā Creative Business Cup kā radošākajam uzņēmējam stiprināja pārliecību, ka Ilona ir uz pareizā ceļa, savukārt naudas balva – 10 000 dolāru – ļāva uzņēmumam atsperties tālākai attīstībai.

«Konkurss deva mums apstiprinājumu, ka produkts ir labs, to apstiprināja arī žūrija, kuras sastāvā bija, piemēram, pārstāvji no Google, Microsoft, saskatot mūsu uzņēmumam perspektīvu,» stāsta uzņēmēja. Viņa saprata, ka, tā teikt, dzelzs jākaļ, kamēr tā karsta. Šobrīd ir bijuši pasūtījumi no 16 dažādām valstīm un pasaulē ir aizlaisti aptuveni 250 000 spēļu klucīšu. Ilona spriež, ka tik jaunam uzņēmumam tas ir ļoti apsveicams rādītājs.

Patlaban uzņēmuma komandu veido četri cilvēki, tostarp arī Ilonas vīrs, vajadzības gadījumā tiek piesaistīti papildspēki klucīšu sapakošanā. «Vīrs gan vēl strādā arī otrā ģimenes uzņēmumā – viņa mammas vadītā uzņēmumā Ricberry,» piebilst Ilona.

Izmanto atbalsta iespējas

Lai ieskrējiens jaunajam uzņēmumam būtu pēc iespējas veiksmīgāks, Ilona aktīvi izmanto dažādus atbalsta instrumentus uzņēmējiem, piemēram, viņa ir iesaistījusies Nordea bankas biznesa skolā. «Lai arī uzņēmumā darbojas vairāki cilvēki, tomēr lielākoties citu kolēģu darbs notiek attālināti, tāpēc galvenokārt viss gulstas uz maniem pleciem. Tāpēc man ir tik būtiski aprunāties ar tādiem pašiem kā es, kas meklē sava uzņēmuma attīstības ceļu. Un Nordea biznesa skola šādu iespēju deva – satikt citus uzņēmējus, ar kuriem dalīties pieredzē. Turklāt pavisam negaidīti, pateicoties biznesa skolai, esmu ieguvusi vērtīgu mentoru.» Uzņēmums ir arī uzņemts Zaļo tehnoloģiju inkubatorā, kur pusgadu tam ir pirmsinkubācijas periods. Tāpat Ilona apsver iespēju uzsākt sadarbību ar biznesa eņģeli (investors, kurš guvis pieredzi uzņēmējdarbībā un investē līdzekļus startup projektos). «Tas ļautu uzņēmumam uzplaukt ar daudz lielāku vērienu,» prāto Ilona. Virzienu, kā attīstīties, viņasprāt, ir pietiekami daudz. Piemēram, šobrīd jau tiek ražoti Mini GIGI klucīši, kas izmēra ziņā ir daudz mazāki un aizņem mazāk vietas. Otrs virziens ir sākt ražot klucīšus no mitrumizturīga kartona. Treškārt, izrādās, klucīši ir piemēroti ne tikai bērnu rotaļām, bet arī pieaugušo meistarklasēm, komandas saliedēšanai. Arī šis virziens ir attīstāms, uzskata Ilona.

Meditācijā attīra sevi

Viņa atzīst – dienas aizrit ļoti spraigā ritmā, kur iezogas arī spriedze un stress, tāpēc viņa gaida nākamo Vipassanas meditācijas praksi, kas ļauj no šī ikdienas skrējiena atvilkt elpu. Meditācijas prakse ilgst 10 dienas, kuras aizrit pilnīgā klusumā, mierā un saziņā tikai ar savām domām. «Divas reizes esmu šo praksi izgājusi, un mani tā patiesi nomierina, attīra no visa liekā. Pagājušogad praksei nepieteicos, taču ļoti izjutu tās trūkumu. Tāpēc šogad noteikti tajā piedalīšos.» Savā ziņā pirmā izietā meditācijas prakse Ilonai atvēra acis – viņa atgriezās pie savas īstās būtības, patiesā es, kas neguva īstu piepildījumu, esot tikai vienai mazai daļiņai no liela uzņēmuma. Gribējās radīt ko savu, un šī iecere nu ir realizēta.



Svarīgākais