KARJERAS STĀSTS: Izaudzis līdz ar uzņēmumu

«Mobilais tālrunis 90. gados vēl bija ļoti jauns un neiepazīts saziņas līdzeklis, tāpēc klientu jautājumu bija ne mazums. Cilvēki taujāja, piemēram, šobrīd tik pašsaprotamas lietas, kā lietot telefonu, kā tajā saglabāt numurus, kā tos izdzēst,» laiku, kad tikko kā klientu konsultants sāka strādāt LMT, atceras Vīgants Radziņš, kas šobrīd jau pakāpies līdz Biznesa vadības dienesta direktora amatam © F64

Pavisam drīz – maija beigās – apritēs 21 gads, kopš Vīgants Radziņš pirmo reizi vēra Latvijas Mobilā telefona (LMT) durvis, lai uzņēmumā sāktu strādāt par klientu konsultantu. Šo gadu laikā viņš palēnām ir iekarojis arvien augstākas karjeras virsotnes un šobrīd ir LMT Biznesa vadības dienesta direktors, kā arī meitasuzņēmumu LMT Retail & Logistics un ZetCOM padomes loceklis.

Arī izglītības segums viņam atbilstošs – Vīgants Rīgas Tehniskajā universitātē ir apguvis telekomunikācijas un ieguvis inženiera grādu, bet Rīgas Starptautiskajā ekonomikas un biznesa administrācijas augstskolā – maģistra grādu biznesa vadībā un administrēšanā (MBA).

Inženieris telekomunikācijās

Abi studiju virzieni bija pārdomāti un izsvērti lēmumi. Liela loma, kāpēc Vīgantu ieinteresējušas telekomunikācijas, ir viņa vectēvam, kas bija radio elektroniķis un laboja televizorus. Vīgantu aizrāva un fascinēja katra viesošanās pie vectēva, jo pie viņa bija aplūkojami dažādi tranzistori, rezistori, kondensatori, lampu televizori, radio un citas tehniskas lietas. Turklāt skolā viņam padevās matemātika, fizika. Skolā tika izveidots radioelektronikas pulciņš, un tur bija iespēja izgatavot dažādas elektroniskas iekārtas, un tas Vīgantu patiesi aizrāva, tāpēc viņš savu nākotni saistīja ar inženiera profesiju. Taču dzīve piespēlēja nedaudz citu iespēju, kas arī bija tikpat vilinoša, proti, vēl būdams students, Vīgants uzzināja, ka LMT meklē darbinieku, kas prastu klientiem atbildēt uz tehniskas dabas jautājumiem saistībā ar mobilā telefona lietošanu. Tālajā 1994. gadā Vīgants pievienojās salīdzinoši vēl nelielam kolektīvam (darbinieku skaits bija daži desmiti) un sāka pildīt klientu konsultanta pienākumus. «Uzņēmuma birojs, klientu centrs atradās vienā ēkā Ūnijas ielā. Klientu centru veidoja Abonentu un Tehniskā daļa. Mobilais tālrunis tolaik vēl bija ļoti jauns un neiepazīts saziņas līdzeklis, tāpēc klientu jautājumu bija ne mazums. Cilvēki taujāja, piemēram, šobrīd tik pašsaprotamas lietas, kā lietot telefonu, kā tajā saglabāt numurus, kā tos izdzēst,» atceras Vīgants.

Arvien augstāk un atbildīgāk

Telekomunikāciju nozare lieliem soļiem strauji attīstījās, un mainījās arī klientu paradumi, vajadzības un piedāvājums. Līdzi šīm pārmaiņām korekcijas pieredzēja arī Vīganta amats – viņš kļuva par tehnisko konsultantu. «Savā ziņā biju kā tulks, starpnieks starp informatīvo daļu un speciālistiem, kuri strādāja telefoncentrālē.» Attīstoties tehnoloģijām un paplašinoties klientu lokam, pieauga arī risināmo jautājumu klāsts, tāpēc LMT izveidoja Tehniskā servisa daļu. Vīgants kļuva par tās vadītāju. Vēl pēc laika – par Pakalpojuma nodrošinājuma dienesta direktoru. «Dienests risināja, piemēram, jautājumus, kas skar mobilo tālruņu iepirkumus, SIM karšu sagādi. Vajadzēja arī pārraudzīt ieviestos pakalpojumus – kā tie tiek lietoti, kādi uzlabojumi tiem ir nepieciešami,» stāsta Vīgants. Šajā amata pozīcijā viņš bija līdz brīdim, kad uzņēmums nobrieda nākamajai attīstības fāzei. Tika izveidots Biznesa vadības dienests, Vīgantam tika uzticēti šī dienesta vadības groži, kas nozīmē raudzīties, lai vadības izvirzītie mērķi tiktu sasniegti. «Vispirms ir jāuzklausa vadības izstrādātā stratēģija, tad seko taktikas izstrāde (caur produktiem, pakalpojumiem, projektiem, kampaņām), kā mēs šo stratēģiju īstenosim. Minētie procesi, protams, notiek sadarbībā ar citiem uzņēmuma dienestiem,» skaidro Vīgants.

Nav vietas garlaicībai

Savu darbu viņš raksturo kā ļoti dinamisku. «Tirgū viss mainās un notiek ļoti strauji. Ir interesenti vērot, cik ātri mēs spējam piedāvāt ko jaunu, nebijušu, ar kādu ātrumu, kā arī izvērtēt, kā reaģē konkurenti. Šī dinamika mani motivē un neļauj apstāties, tāpēc darbā nav vietas garlaicībai.» Šie aspekti un nerimstošais pārmaiņu virpulis arī Vīgantam kalpo kā vadmotīvs palikt uzticīgam vienam darba devējam un neraudzīties citā virzienā.

Viņš piekrīt LMT sauklim, ka Latvija ir labākā valsts pasaulē, kur būt par telekomunikāciju operatora klientu. «Mums ir labs pārklājums, cenas, tehnoloģijas, ieviešam inovācijas,» secina Vīgants. Un tieši inovācijas ir viens no atslēgvārdiem, kā tirgū atšķirties – ar kaut ko citu klientus grūti pārsteigt. No pēdējā laika inovācijām Vīgants ir gandarīts par pakalpojumu Atvērtais, ko viņš dēvē par pasaules līmeņa inovāciju. Vīgants arī novērojis, ka Latvijā klienti ir lojāli savam operatoram – migrācija, protams, notiek, bet tā (salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm) esot ir ļoti zema.

Brīvos brīžos Vīgants labprāt

• Pavada laiku kopā ar ģimeni, ar bērniem iesaistoties dažādās sportiskās aktivitātēs, piemēram, basketbola spēlē, riteņbraukšanā;

• Pirms pieciem gadiem vēlreiz no jauna atklāja distanču slēpošanas burvību, aktīvi piedaloties garo distanču slēpošanas maratonos;

• Pateicoties tēvam, pieņēmis izaicinājumu piedalīties Latvijas Riteņbraucēju vienības braucienā, un tagad «āķis lūpā» – piedalās arī citos riteņbraukšanas notikumos – SEB MTB, Vivus MTB – un ir apņēmies uzlabot savu rezultātu. Atliek tikai trenēties.

Latvijā

“Man jau trīs dienas ir slikta dūša. Vemšana, galvassāpes, bezmiegs. Katru dienu, atverot e-pastu, pirmā doma – vai būs atkal jauns paziņojums no CSDD par 350 eiro sodu vai nebūs? Kopā sods jau sakrājies pāri tūkstotim, tuvojas diviem,” asaras valdīdama, man sūdzas kāda satraukta paziņa. Viņa ir izmisumā.

Svarīgākais