Latvijā 9,8% jauniešu pēc pamatskolas absolvēšanas nav turpinājuši izglītības ceļu, liecina Eiropas Komisijas ziņojums par 2013. gadu.
Kopumā Eiropas valstīs, kā teikts ziņojumā, gandrīz divreiz vairāk zēnu nekā meiteņu neturpina mācības izglītības iestādēs, saņemot tikai zemas pakāpes izglītības apliecinājumus vai nesaņemot vispār nekādus izglītību apliecinošus dokumentus. Latvijā 18–24 gadus veco jauniešu vidū 13,6% zēnu un 5,8% meiteņu ir ieguvuši tikai pamatizglītību.
Ziņojumā teikts, ka skolēni, kas agri pamet skolu, visbiežāk nāk no ģimenēm, kuras ietekmē nelabvēlīga sociāli ekonomiskā situācija, t.i., bezdarbs, zemi mājsaimniecības ienākumi, piederība imigrantu videi un zems vecāku izglītības līmenis.
Agrīna izstāšanās no izglītības apguves atstāj negatīvas sociāli ekonomiskas sekas skolēna turpmākajā dzīvē. Piemēram, Latvijā no tiem jauniešiem, kas ieguvuši vien pamatskolas izglītību, tikai 10% atraduši darbu. Salīdzinājumam – veiksmīgi darba tirgū iekļaujas 43% Latvijas jauniešu ar vidējo izglītību un 67% jauniešu ar augstāko izglītību.
Ziņojumā uzsvērts, ka viens no pamata instrumentiem, kas var palīdzēt novērst agrīnu izstāšanos no izglītības apguves, ir karjeras atbalsta pasākumi. Tomēr Latvijas pašvaldību administrācijas un skolu direktoru vidū nereti trūkst izpratnes par karjeras atbalsta pasākumu saistību ar sekmēm izglītībā.
Ziņojumā arī aprakstīti risinājumi, kā novērst agrīnu izstāšanos no profesionālās izglītības apguves. Visām Eiropas valstīm, tajā skaitā Latvijai, būtu jānodrošina profesionālās izglītības iestāžu audzēkņiem individuāli piemērota izglītības vai karjeras virzība, kā arī individualizēta pieeja izglītības programmas apguvei, ar dažādu atbalsta pasākumu, piemēram, mentoringa, vai individuāla mācību plāna palīdzību. Tāpat, veidojot un īstenojot profesionālās izglītības programmas, tiek ieteikts uzsvērt apmācības rezultātā iegūtās prasmes, nevis apgūto mācību kursu vai stundu skaitu.