«Ķīniešu valodas apguve ir vienkāršāka nekā, piemēram, krievu valodas,» uzskata Laimonis Rozenbergs. Viņš ķīniešu valodu apgūst četrus gadus un savas zināšanas teicami apliecina dažādās sacensībās un runas konkursos. Laimoņa ievērojamo progresu ķīniešu valodas apguvē atzinīgi novērtēja arī konkursā Ķīniešu valodas tilts vidusskolēniem, jaunietim balvā pasniedzot iespēju bez maksas pusgadu ķīniešu valodu apgūt kādā no Ķīnas augstskolām.
Šo iespēju viņš labprāt arī izmantos, norādot, ka ar minēto lielvalsti saista ne tikai sešus mēnešus, bet lielāku daļu savas nākotnes.
Savu nākotni saredz ārpus Latvijas
Tagad viņš ir apņēmības pilns saņemt Ķīnas valdības stipendiju, lai Ķīnā varētu arī iegūt bakalaura grādu ekonomikā vai finansēs. Ja tomēr stipendija ies secen, Laimonim ir arī plāns B – studēt kādu no minētajiem virzieniem Latvijas augstskolā. Taču, neraugoties uz to, kurā valstī tiks iegūts diploms, Ķīna viņu vilina. «Ķīnas darba tirgus ir milzīgs. Pat ja strādāšu kādā citā valstī, domāju, ka manas ķīniešu valodas prasmes būs noderīgas,» spriež jaunietis.
Laimonis stāsta, ka interesi par ķīniešu valodu radīja tētis. Sākotnēji tēta ierosinājumu akceptējis, jo valodas apguvi vairāk uztvēris kā tādu savdabīgu izklaidi, taču drīz vien apjautis, ka valoda ir ļoti interesanta, bagāta un izzināšanas vērta. Pirmās zināšanas tika smeltas Rīgas Stradiņa universitātes Konfūcija centrā. Laimonim svešvaloda padevās ļoti labi. Taču pēc kāda laika centram radās grūtības atrast un nokomplektēt grupu, kur būtu cilvēki ar līdzīgu sagatavotības līmeni, tāpēc Laimonis sešus mēnešus valodu apguva pašmācībā. Pēc tam viņš uzzināja par iespēju izglītoties Latvijas Universitātes Konfūcija institūtā – tur arī tagad viņš skolojas un apgūst ķīniešu valodu jau augstākajā līmenī. Jaunietis novērojis, ka šo valodu vēlas apgūt arvien vairāk cilvēku. «Es arī ieteiktu mācīties ķīniešu valodu, jo tās prasme paver daudzus ceļus,» ir pārliecināts viņš. Ķīniešu valoda var kalpot kā vērtīga atšķirības zīme arī darba tirgū, jo ar angļu valodas prasmi vairs nevienu darba devēju nevar pārsteigt.
Ne visi izturēja
Laimonis pēc savas pieredzes spriež, ka visgrūtāk ir iemācīties hieroglifus. «Lai ķīniešu valodas pārzināšanā iegūtu visaugstāko – sesto – līmeni, jāzina apmēram 5000 hieroglifu. Es pašlaik zinu aptuveni 400 hieroglifu un 500–600 vārdu. Vērtējot pēc eksāmenu rezultātiem, šobrīd man ir ceturtais zināšanu līmenis. Ir uz ko tiekties!»
Savu prasmi runāt ķīniešu mēlē Laimonis pārliecinoši demonstrē arī dažādās sacensībās.
Un vienas no sacensībām, kur gūta īpaša atzinība, ir konkurss Ķīniešu valodas tilts vidusskolēniem, kas notika Ķīnas pilsētā Kuņminā. Konkurss vienkopus pulcēja 124 dalībniekus no 62 valstīm. «Pirmās piecas dienas bija veltītas dažādām ekskursijām, Ķīnas iepazīšanai. Bet pēc tam nokļuvām Kuņminā, kur arī notika visi konkursa posmi,» atceras Laimonis. Konkurss bija sadalīts četrās kārtās – ķīniešu valodas un Ķīnas kultūras zināšanu tests, runas un priekšnesuma demonstrējumi, Ķīnas tradicionālo spēļu un deju apguves sacensības un ziedu kārtošanas sacensības. Grūtākā un atbildīgākā, protams, bija runas un priekšnesuma demonstrējuma daļa. «Klātienē to vēroja vairāki tūkstoši skatītāju, turklāt konkursu translēja arī televīzijā, tāpēc stresa līmenis bija ļoti augsts. Daži to neizturēja un vienkārši pameta skatuvi. Es pats nekad tik lielas auditorijas priekšā nebiju uzstājies. Taču šī pieredze deva rūdījumu,» secina jaunietis, kurš konkursā deklamēja komēdijas monologu.
Klasē 63 bērni
Konkursa dalībniekiem tika dota iespēja apmeklēt arī Ķīnas skolas. Laimonim vispārsteidzošākais šķitis lielais skolēnu skaits klasēs. «Viesojāmies sākumskolas klasē, un tajā mācījās 63 audzēkņi. Lai visi dzirdētu pedagogu, skolotājs runāja mikrofonā,» atceras Laimonis. Tāpat neierasts skats pavēries starpbrīdī. «Latvijas skolās starpbrīdī skolēni gaiteņos trokšņo, bet Ķīnā skolēni starpbrīdī piedalās obligātā vingrošanas pasākumā.» Arī skola vizuāli atšķīrās no Latvijas mācību iestādēm. «Telpas bija ļoti plašas. Skola vairāk līdzinājās augstskolai.» Citu būtisku atšķirību no Latvijas skolas vides Laimonis nepamanīja.
Šobrīd papildus domām par studijām Ķīnā Laimoņa prātu nodarbina arī gaidāmie valsts eksāmeni, kas klauvē jau pie durvīm, – jaunietis ir Rīgas Angļu ģimnāzijas 12. klases skolnieks. Visvairāk biedējot eksāmens latviešu valodā un matemātikā.