Aloja Starkelsen kartupeļu audzētājus aicina slēgt līgumus

© Ojārs Lūsis

Četru gadu laikā, kopš saražotas pirmās tonnas bioloģiskās kartupeļu cietes, uzņēmums Aloja Starkelsen kļuvis par vienu no trim lielākajiem šīs nozares uzņēmumiem pasaulē. Bioloģiskās kartupeļu cietes eksports sastāda 99%, bet integrētās lauksamniecības ietvaros iegūtās cietes eksports sastāda 85% no saražotā.

Intervija ar Aloja Starkelsen ģenerāldirektoru Jāni Garanču.

–Kā kartupeļu cietes ražošanas uzņēmumu Aloja Starkelsen pasaulē pazīst jau ļoti sen, taču pēdējos gados tiek aktualizēta arī bioloģiskās kartupeļu cietes ražošana, kas izvirzījusi šo uzņēmumu lielāko nozares uzņēmu saraksta augšgalā pasaules mērogā...

–Jā, mēs esam lielāko uzņēmumu trijniekā, kas nozīmē, ka mums ir nepieciešamas papildu izejvielas šā produkta ražošanai. Bioloģiskā kartupeļu ciete tiek iegūta no bioloģiskās lauksaimniecības ietvaros saražotiem kartupeļiem – 99% no saražotā tiek eksportēts.

-Vai zemniekiem ir pietiekami daudz zināšanu, lai aizpildītu šo salīdzinoši jauno produktu nišu?

–Pagaidām zināšanu un iemaņu ir maz, taču, domājot par uzņēmuma tālāko attīstību, mums ir svarīga arī zemkopju izglītošana. Tāpēc esam organizējuši divu gadu semināru ciklu Latvijā un Igaunijā, kurā sniedzām visplašāko informāciju par cietes kartupeļu audzēšanu bioloģiskās lauksaimniecības ietvaros. Semināri bija plaši apmeklēti, un interese par šo nozari arvien pieaug. Tiem, kuri nevarēja piedalīties klātienes semināros, iesaku apmeklēt interneta vietni www.baltorgpotato.com, kur sadaļā training pieejami visi semināros izmantotie materiāli. Tāpat mūsu agronomi ir gatavi doties pie zemniekiem, veikt augsnes analīzes un sniegt izsmeļošu konsultāciju par cietes kartupeļu audzēšanu un iespējamo ekonomisko efektu.

Jau nākamajā pavasarī piedāvāsim specializētu bioloģisko mēslojumu, kas paredzēts tieši cietes kartupeļu ražas palielināšanai. Savukārt sadarbībā ar SIA Aloja Agro piedāvājam iegādāties sēklas materiālu.

–Kartupeļu audzēšanas biznesa uzsākšana prasa ieguldījumus, bet zemnieki nejūtas pārliecināti, vai šai nozarei ir nākotne. Ko varat viņiem solīt?

–Stabilitāti un ilgtermiņa sadarbību. Piedāvājam slēgt līgumus uz trīs gadu periodu ar fiksētu iepirkuma cenu. Šādi līgumi piegādātājiem termiņa beigās paredz papildu bonusus. Viss ir atrunāts līgumā, un es jau šodien varu pateikt, cik maksās cietes kartupeļi 2016. gadā.

–Vai tiek saglabāta arī integrētās lauksaimniecības ietvaros iegūtās cietes ražošana?

–Protams, – arī šodien varat noslēgt līgumu par kartupeļu piegādi. Tikai es vēlos akcentēt – mēs maksājam par cieti, nevis kartupeļiem, tāpēc no ekonomiskā aspekta liela loma ir cietes īpatsvaram konkrētajos kartupeļos. Piemēram, populārajās Latvijas kartupeļu šķirnēs ‘Brasla’ un ‘Imanta’ tradicionāli ir pietiekami augsts cietes saturs, taču ir šķirnes ar zemu cietes īpatsvaru.

Uzskatu, ka cietes kartupeļu audzēšana ir ienesīga zemkopības nozare, kas ar katru gadu attīstās. Tāpat kā bioloģiskās saimniecības, arī integrētās lauksaimniecības pārstāvjus aicinu izvērtēt iespēju iesaistīties šajā biznesā. Cietes kartupeļu ražošanu atbalsta arī valsts.

–Vai ir plānota cietes ražošanas apjoma palielināšana?

–Jā, par to mēs domājam visu laiku – domām seko darbi un labi rezultāti. Esošā rūpnīcas jauda mums dod iespēju dubultot ražošanas apjomu, arī noieta tirgi kļūst arvien plašāki – mūs pazīst ne tikai Eiropā un Skandināvijā, bet arī ASV.

–Aloja Starkelsen strauji attīsta savu zīmolu ALOJAS, kurā galvenā vērība tiek pievērsta garšīgu un pieejamu ķīseļu, želeju un citu kulinārijā un konditorejā izmantojamu produktu ražošanai. Kā attīstās šī nozare?

–Ļoti labi! Līderis vēl arvien ir mūsu ražotie ķīseļi, kuriem tuvākajā laikā plānojam nomainīt iepakojumu, lai tas atbilstu laika garam. Īpašu vērību gribu pievērst mūsu želejām – tas ir dabisks un ļoti veselīgs produkts bez mākslīgajām krāsvielām. Želejās ir ļoti daudz olbaltumvielu, kas nepieciešamas organisma augšanai, ādas un saistaudu atjaunošanai, vienlaikus tām ir salīdzinoši maz kaloriju un tauku nav vispār. Līdz ar to var teikt, ka tas ir viens no retajiem veselīgajiem saldajiem ēdieniem un tā pagatavošana ir ļoti vienkārša – mūsu piedāvātā želeja vienmēr sanāks vajadzīgajā konsistencē, un tai piemīt lieliskas garšas īpašības.

Kā trešo produktu vēlos atzīmēt jauno cepampulveri, kas ražots uz bioloģiskās cietes bāzes. Atzīmēšu, ka cepampulveri Alojā ražo jau daudzus gadus un ļoti liels pieprasījums pēc tā ir Skandināvijā – faktiski Alojā ražotais cepampulveris aizņem absolūti lielāko šs segmenta tirgus daļu Zviedrijā. Turpinām rast jaunus tirgus, un tālākie produkcijas pārdošanas plāni saistās ar Rietumeiropas valstīm un ASV, kur mūsu zīmolu jau pazīst.

Kopumā Aloja Starkelsen ir ļoti labas attīstības iespējas, un tas nozīmē, ka arī saistītie uzņēmumi var justies stabili un droši skatīties nākotnē.

Svarīgākais