Vasarā Daugavpilī būs jauni tramvaji

© Āris Upenieks

Tuvākajā laikā ar Latvijas un Baltkrievijas piegādātāju apvienību tiks noslēgts līgums par 12 tramvaju piegādi, un jau jūlijā Daugavpilī sola pirmos jaunos transportlīdzekļus.

Ceļš līdz jaunajiem tramvajiem gan izrādījās visai ērkšķains, iepirkuma konkursu nācās rīkot atkārtoti. 2011. gadā izsludināto iepriekšējo pasažieru tramvaju iegādes konkursu pārtrauca, jo Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) aizliedza a/s Tramvaju uzņēmums slēgt 3,68 miljonus latu vērto līgumu ar Krievijas uzņēmumu Vagonmash par jaunu tramvaju piegādi. 2012. gada jūlijā a/s Tramvaju uzņēmums Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansētajā projektā Daugavpils pilsētas tramvaju transporta infrastruktūras renovācija izsludināja atkārtotu konkursu pasažieru tramvaju iegādei.

Daugavpils tramvaju iepirkuma konkursam tika iesniegti divi piedāvājumi: a/s Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca piedāvāja piegādāt Daugavpilij tramvaju vagonus par 5 556 636 latiem, bet Baltkrievijas – Latvijas uzņēmumu apvienība Belkomunmaš un Agmen Consulting Bureau – par 4 614 312 latiem. Par atbilstošāku atzina Latvijas un Baltkrievijas piegādātāju apvienības piedāvājumu.

Tomēr Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca apstrīdēja šā iepirkuma rezultātus, un tikai šā gada 20. februārī IUB atļāva slēgt līgumu ar piegādātāju.

26. februārī piegādātāju pārstāvji apmeklēja Tramvaju uzņēmumu un tikās ar pilsētas domes vadību. Tika apspriesta līguma slēgšana, saskaņoti piegādes termiņi un aplūkotas vietējo speciālistu apmācības iespējas, kā arī atrunātas tehniskās drošības nianses. Piegādātāji uzsvēra, ka solītie tramvaji atbilst visām mūsdienu prasībām. Agmen Consulting Bureau pārstāvis Rolands Strazdiņš norādīja, ka Belkomunmaš ir vadošais tramvaju un trolejbusu ražotājs Austrumeiropā. Kompānijas pārstāvis Pāvels Pavlovecs apgalvoja, ka šādus tramvajus ekspluatē Sanktpēterburgā un Kijevā. Konkursa ietvaros piegādās divu veidu – četrasu un sešasu – tramvaju vagonus, turklāt sešasu faktiski ir zemās grīdas tramvaji.

Tramvaju uzņēmuma vadītājs Evalds Mekšs atzina, ka pilnībā to, cik ērti jaunie tramvaji ekspluatācijā būs pasažieriem, varēs novērtēt tikai tad, kad vagoni nonāks Daugavpilī. Pirmos tramvaju vagonus uz Daugavpili atvedīs vasarā, bet visu pasūtījumu piegādātājs sola izpildīt līdz oktobrim.

***

UZZIŅAI

Projekta gaitā paredzēts

• Renovēt 6,2 kilometrus sliežu ceļa un veikt citus darbus.

• Līnijas renovācijas gaitā pieturvietas izbūvēs atbilstoši vides pieejamības prasībām.

• Arvien vairāk cilvēku ar funkcionāliem traucējumiem varēs izvēlēties tramvaju kā ērtu un drošu pārvietošanās veidu.

• Tramvajs kļūs par ērtu pārvietošanās līdzekli arī māmiņām ar bērnu ratiņiem un invalīdiem, kuri pārvietojas ratiņkrēslos.

• Sliežu ceļa rekonstrukcijā lietojamā bezšuvju sliežu iegremdēšanas tehnoloģija padarīs tramvaju kustību klusāku un komfortablāku, kā arī samazinās trokšņa un vibrācijas līmeni.

• Kopējais tramvaju ceļa garums Daugavpilī ir 27 kilometri.

Latvijā

Latvijā par 4% pieauguši izdevumi sociālajai aizsardzībai, 2023. gadā jau sasniedzot septiņus miljardus eiro. Tajā pašā laikā lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju nevar atļauties nodrošināt vismaz vienu no 13 pamatnepieciešamībām, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) provizoriskie dati.

Svarīgākais