Ceļojums uz Vīni par 5,68 latiem, uz Šarmeššeihu par 17,22 latiem un Taizemi par 37,01 latiem – šādu brīnišķīgus piedāvājumus var atrast ne vienā vien ceļojumu aģentūrā.
Protams, tā nav ceļojuma gala cena, bet gan tikai mēneša maksājums, ja pērk atpūtu uz kredīta. Un tas nozīmē, ka ceļošana uz nomaksu atkal kļūst populāra.
«Šādi piedāvājumi ir lielisks mārketinga triks, jo pircējs uzreiz pamana ikmēneša maksājuma summu, kas ir samērā maza attiecībā pret pilnu ceļojuma summu. Tikai apskatot detalizētāk piedāvājumu, pircējs redz, ka šis ikmēneša maksājums ir sadalīts uz vairākiem gadiem. Un izrādās, ka kārdinošais ceļojums nebūt nav lēts,» Neatkarīgajai stāsta Lateko līzings mārketinga daļas darbiniece Olga Mačugina.
Jāteic, ka šāds ceļojumu iegādes princips bija populārs pirms gadiem četriem pieciem, kad Latviju nebija pārņēmusi ekonomiskā krīze. Taču pamazām šī tendence atgriežas. «Pirmskrīzes laikā cilvēki varēja atļauties vairāk, jo bija pārliecība par rītdienu, par stabilitāti gan darbā, gan finansēs. Krīzes laikā ceļojums tiek uzskatīts par greznību, kuru diemžēl ne katrs var atļauties un iegādāties. Iegādāties ceļojumu kredītā – pircējs šo iespēju apsver ļoti apdomīgi, jo nav īstas pārliecības, vai rīt spēs atmaksāt noformēto kredītu,» norāda O. Mačugina. Lateko līzings sadarbojas ar daudzām tūrisma aģentūrām. Novērojumi liecina, ka ar šādiem nosacījumiem cilvēki iegādājas dažādus ceļojumus – sākot ar autobusu tūrēm un beidzot ar ekskluzīvu atpūtu eksotiskās zemēs.
Piemēram, aģentūra Altebo, kas darbību uzsāka tikai pērn vasarā, pilnīgi visus ceļojumus piedāvā iegādāties ar pakāpenisku nomaksu. «Pieprasījums pēc ceļojumiem ar atlikto maksājumu ar katru mēnesi aug. Cilvēki pie mums izvēlas individuālu maksājumu grafiku, pakārtojot ikmēneša maksājumus savām personīgām iespējām un vēlmēm. Šobrīd apmēram 80 procenti no ceļotājiem izvēlas norēķināties ar atlikto maksājumu – iedod lata avansu un par atlikušo ceļojuma vērtību norēķinās vairākos maksājumos. Liela priekšrocība šim pakalpojumam: ja ceļotājs visus maksājumus veic līdz ceļojuma sākumam, tad ceļojuma summai nav pārmaksas. Tādējādi daudziem šī ir iespēja iegādāties vasaras ceļojumus ar pirmssezonas izpārdošanas atlaidēm jau tagad, pat ja uzreiz nav pieejami nepieciešamie līdzekļi,» Neatkarīgajai stāsta Altebo mārketinga projektu vadītāja Aleksandra Line. Viņa norāda, ka ziemā cilvēki visbiežāk dodas uz siltākiem galamērķiem un slēpošanas kūrortiem. Tuvojoties pavasarim, aizvien vairāk cilvēku iegādājas ceļojumus arī uz Turciju un Apvienotajiem Arābu Emirātiem. Manāmi palielinājies pieprasījums pēc pavasara un vasaras sezonas ceļojumiem Eiropā – saraksta augšgalā ir Krētas un Rodas sala Grieķijā, tādas Eiropas lielās pilsētas kā Parīze, Roma, Budapešta un citi Eiropas ceļojumi. Nereti, pērkot ceļojumu uz nomaksu, klientam nākas krietni pārmaksāt. «Tas, vai ceļojuma cenai veidojas pārmaksa, atkarīgs no ceļojuma sākuma datuma – ja ceļotājs par visu summu norēķinās līdz izbraukšanai, tad pārmaksa ir 0%. Tomēr, ja ceļotājs ieplānojis garāku maksājuma grafiku, piemēram, uz 24 mēnešiem, tad ceļojumam veidojas neliela pārmaksa,» uzsver A. Line.
Tomēr klasiskās ceļojuma aģentūras, kas darbojas jau ilgu laiku, nemana, ka palielinātos pieprasījums pēc šāda veida norēķinu iespējām. «Mūsu aģentūrā neviens klients nav pat interesējies par iespēju ceļojumu iegādāties uz nomaksu,» Neatkarīgajai atklāj aģentūras ASono valdes locekle Iveta Vanaga.