Pēc pasažieru vilciena līnijas slēgšanas Ventspils dzelzceļa stacijas ēka bija pamesta un tukša. Nu tajā sākusies rosība, solot atjaunot tās vēsturisko godību.
Trīs gadus Ventspils dzelzceļa stacija – cariskās Krievijas arhitektūras paraugs – stāvēja tukša, kopš to atstāja pēdējie iemītnieki – SIA LDz Cargo un katlumājas darbinieki. Stacijas ēkas liktenis pēdējos gados nebija īpaši labvēlīgs. 2001. gadā tika slēgta pasažieru vilciena satiksme maršrutā Rīga–Ventspils. Pēc septiņiem gadiem šo maršrutu uz pusotru gadu atjaunoja, taču ēkas stāvoklis pa šiem gadiem jau bija kļuvis tik slikts, ka tā vairs nevarēja pildīt stacijas funkcijas. Biļešu kases izvietoja mobilos treileros.
Latvijas dzelzceļa (LDz) vadība toreiz Ventspils pašvaldībai solīja veikt stacijas ēkas kapitālo remontu – ne vēlāk kā 2010. gadā. Solījuma došanas brīdī cerēja, ka starp Ventspili un Rīgu turpinās kursēt pasažieru vilciens un stacijas ēka pēc remonta atgūs savu galveno funkciju. Tomēr vilcienu satiksmi pārtrauca 2010. gada februārī, tāpēc šis jautājums vairs nebija tik aktuāls. Vēlāk LDz piedāvāja pašvaldībai ēku pārņemt savā īpašumā, taču pilsētai jau tāpat bija pietiekami daudz ēku un tā atteica.
Pēc ilgāka klusuma brīža ventspilnieki saņem patīkamas ziņas –vēsturisko ēku beidzot sāk atjaunot. Ventspils pilsētas galvenās arhitektes vietniece vēsturiskās pilsētvides jautājumos Inga Apmane stāsta, ka stacija iekļauta kultūrvēsturiski vērtīgo ēku sarakstā, bet pašlaik notiek darbs, lai to iekļautu valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā. Visu atbildīgo komisiju atzinumi ir pozitīvi, un tagad atlicis vien nokārtot dokumentāciju. 1901. gadā celtajai stacijas ēkai ir gan arhitektoniskā, gan vēsturiskā vērtība. Ēka pārstāv tā laika tā dēvēto kroņa būvju jeb valsts administratīvi sabiedrisko būvmākslu. Dekoratīvajā apdarē jaušama jūgendstila ietekme, tā ir grezna, ar koka apdari. Tāpat ēka ir nozīmīgs Latvijas dzelzceļa vēstures objekts. Cariskās Krievijas laikā tā būvēta kā līnijas Ribinska–Maskava–Vindava gala stacija, tāpēc tikusi celta ar vērienu.
Stacijas rekonstrukciju iecerēts veikt trīs kārtās. Rekonstrukcijas procesā tiek ņemts vērā ēkas statuss, saglabājot tās kultūrvēsturisko vērtību.
LDz preses pārstāvis Māris Ozols informē, ka projekta pirmo kārtu šobrīd īsteno būvkompānija RBSSKALS. Tā izmaksās 300 tūkstošus latu. Pēc tam sekos vēl divas rekonstrukcijas kārtas, tāpēc kopējās izmaksas nebūs mazas. Eiropas Savienības likumdošana neļauj tiešā veidā no kravu pārvadāšanas peļņas attiecināt izmaksas uz pasažieru pārvadājumu jomu. Tāpēc LDz nākas finansējumu meklēt no saviem iekšējiem resursiem. «Pēc projekta pabeigšanas tajā tiks izvietotas Latvijas dzelzceļa struktūrvienības, bet pārējās telpas centīsimies iznomāt citiem kā biroju telpas,» sacīja M. Ozols. Vaicāts, vai ēka saglabās stacijas funkcijas, M. Ozols atbild: ir atstātas visas iespējas, lai ēku šīm funkcijām varētu pielāgot, ja pasažieru vilcienu satiksmi nākotnē tomēr atjaunos.