96% Latvijas iedzīvotāju skatās televizoru; 66% no tiem ir divi, trīs un pat vairāk televizoru vienā mājsaimniecībā; apmēram tikpat liels skaits iedzīvotāju izmanto digitālo televīziju, liecina komunikāciju pakalpojumu sniedzēja IZZI aptaujas rezultāti. Kā mainījušies televīzijas skatīšanās paradumi, vairāk stāsta IZZI valdes locekle Sandra Kraujiņa.
– Aizvien biežāk dzirdu apgalvojumu, ka TV neskatās. Kādas ir patiesās TV skatīšanās tradīcijas?
– Veicot pētījumu, izrādījās, ka tikai 2% mājsaimniecību nav televizora, bet 4% TV neskatoties vispār. Pieļauju domu, ka vismaz reizi nedēļā viņi tomēr televizoru ieslēdz. Tāpat nereti cilvēki ziņu sižetus, seriālus un izklaides raidījumus skatās internetā, tātad tomēr izmanto TV saturu.
– Tas nozīmē, ka cilvēki skatās TV, paši to neapzinoties?
– Ienākot mūsdienīgām tehnoloģijām, mēs drīz vien vairs nepievērsīsim uzmanību, no kurienes nāk signāls, ko redzam televizora ekrānā. Īstenībā jau tagad esam novērojuši, ka cilvēki īsti nezina, kādu TV viņi skatās, vai tā ir digitālā, interneta (IP), virszemes. Patiesībā viņiem tas nemaz nav jāzina, jo internets un televīzija vairs nav nošķirami. Svarīgi, lai saņemtais signāls būtu kvalitatīvs, lai cilvēkiem būtu pieejama tā programma, kas viņus interesē, lai viņi varētu skatīties TV sev ērtā laikā.
– Tradicionāli gan cilvēks ir pakļauts TV raidlaikiem...
– Tā ir vēsture – izmantojot digitālo TV, skatītājam nav jārēķinās ar raidlaikiem – savu iemīļoto seriālu, ziņas, izklaides raidījumus vai filmas viņš var noskatīties sev izdevīgā laikā. Protams, parastajai jeb analogajai televīzijai, ko pazīstam jau vismaz divus gadu desmitus, šādas iespējas nav.
– Mana mamma saka, ka viņai pietiek ar dažiem vietējiem kanāliem, jo angļu valodu viņa nesaprot, tāpēc neesot iemesla pasūtīt desmitiem programmu.
– Tas ir spilgts piemērs, kas raksturo iedzīvotāju zemo informētības līmeni par digitālo TV. Tā ļauj mainīt arī valodu un skatīties raidījumu, piemēram, krievu valodā, ko zina praktiski visi vecākās paaudzes cilvēki. Šāda iespēja ir teju visiem populārākajiem TV kanāliem.
– Runājot par novitātēm, lūdzu, paskaidrojiet man, kas ir HD un 3D televīzijas?
– Cilvēki bieži vien ignorē šos apzīmējumus, domādami, ka tas ir kaut kas tehniski sarežģīts. Ar HD tiek apzīmēts augstas izšķirtspējas attēls. Tas nozīmē, ka arī uz ļoti liela ekrāna būs redzams ideāls un piesātināts attēls ar visām krāsu un ēnu niansēm – būtībā tā ir bauda acīm.
Ar 3D tiek apzīmēta trīsdimensiju televīzija, kas skatītājam rada reālas klātbūtnes efektu. Vēl pavisam nesen 3D formātā filmas varēja skatīties tikai kinoteātros, bet tagad šī iespēja ir arī mājās. Lai skatītos 3D, pirmkārt, jābūt televizoram ar 3D atbalstu, otrkārt, īpašām brillēm, kas attēlu ekrānā atveido trijās dimensijās. Uzreiz jāsaka, ka HD un 3D atbalstoši televizori brīvi nopērkami ikvienā tehnikas veikalā, turklāt pēdējos pāris gadus to cena būtiski kritusies. Šī iemesla dēļ vasarā kļuvām par pirmo operatoru valstī, kas uzsāka 3D kanālu pārraidīšanu.
– Vai cilvēki tiešām seko līdzi tehnoloģiju attīstībai un pieprasa šāda veida kanālus?
– Kaut arī 3D kanāli vēl ir pavisam jauns pakalpojums tirgū un straujš pieprasījuma kāpums nav vēl novērojams, tomēr, kā liecina HD kanālu pieredze, tas ir tikai laika jautājums. Jau šobrīd vairāk nekā puse klientu tos skatās. Šī iemesla dēļ vasarā sākām piedāvāt plašāko HD saturu Latvijā.
Esam pārliecināti, ka līdzīgs liktenis sagaidīs arī 3D kanālus. Trešdaļa cilvēku pētījumā atzinās, ka labprāt skatītos 3D kanālus, ja tie būtu brīvi pieejami. Piemēram, 3D filmas mājas apstākļiem ir ļoti dārgas – pat vairāki desmiti latu par vienu filmu, savukārt TV kanālu 3D formātā līdz šim Latvijā nebija.
– Vai visi šie pakalpojumi ir brīvi pieejami?
– Principā jā! Tiesa, vispirms jāpārliecinās, vai jūsu operators to piedāvā, jo, piemēram, 3D kanālus šobrīd nodrošina vien pāris operatori, tostarp IZZI. Vēl arvien ir daudz uzņēmumu, kas izmanto sen būvētus tīklus un nodrošina vien analogo televīziju. Tomēr pēdējā brīža tirgus aplēses liecina, ka jau tagad 70% iedzīvotāju izmanto digitālo televīziju. Tikai mēneša laikā IZZI tīklā vien jau vairāk nekā 3000 klientu no analogās pārgājuši uz digitālo TV.
– Kāpēc tāda interese par digitālo televīziju?
– Pirmkārt, attīstoties tehnoloģijām, pakalpojumi kļūst ērtāki. Vairs nav nepieciešams būt mājās tad, kad pa TV pārraida iecienītāko filmu vai seriālu. Ja vēlamies, digitālā televīzija ļauj to ierakstīt un noskatīties vēlāk. Ir vesela virkne funkciju, kas TV lietošanu padara vieglāku, starp kurām populārākās ir: ieraksts, TV arhīvs, valodas maiņa un elektroniskā programma.
Otrkārt, vairs nav cenu atšķirību starp digitālo un analogo televīziju. Kāpēc izvēlēties gadu desmitiem veco analogo televīziju, kas pārraida vienīgi attēlu, ja, samaksājot to pašu naudu, cilvēks iegūst ne vien kvalitatīvāku TV attēlu, bet arī virkni ērtu funkciju?
– Vai pareizi sapratu, ka vairs nav cenu atšķirību starp digitālo TV un paaudzi vecāko analogo TV?
– Vēlreiz vēlos uzsvērt – tas, ka digitālā TV izmaksā dārgāk, ir mīts. Protams, ir operatori, kuri savus klientus neciena un pat pēc desmit gadu sadarbības par analogo TV prasa nesamērīgi augstu cenu. Kamēr klients prom neiet, tikmēr cenšas uz viņa rēķina labi nopelnīt. Iesaku salīdzināt cenas un pakalpojumu kvalitāti – varbūt nav vērts palikt uzticīgam savam vecajam operatoram.
***
UZZIŅAI
• IZZI ir viens no lielākajiem kabeļoperatoriem valstī, kas tirgū strādā jau 18 gadus un nodrošina kabeļtelevīzijas, interneta, kā arī fiksēto sakaru pakalpojumus. Šī gada septembrī tas atklāja modernāko televīzijas zemes staciju Latvijā, piedāvājot šobrīd mūsdienīgākos TV pakalpojumus, tostarp HD un 3D televīziju.