Šodien Rīgā notiek Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras sadarbībā ar Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komiteju organizēts stratēģijas Eiropa 2020 pamatiniciatīvas Digitālā programma Eiropai go local pasākums Latvijā.
Dažādu nozaru speciālisti un ārvalstu eksperti diskutēs par datorprasmju un IKT zināšanu kā iedzīvotāju iekļaušanas un dzīves kvalitātes, uzņēmēju konkurētspējas veicinošu faktoru, IKT pienesumu atklātības un demokrātisko procesu veicināšanā, interneta un IKT izmantošanas ekonomisko ietekmi uz IKP un ekonomikas izaugsmi.
Valsts reģionālās attīstības aģentūras (VRAA) publiskotie dati liecina, ka arī Latvijas iedzīvotāju ikdienā arvien lielāka loma ir informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) sniegtajām iespējām un valsts piedāvātie epakalpojumi kļūst arvien plašāk lietojami un iedzīvotājiem saistoši. Viens no vadošajiem nozares uzņēmumiem AS RIX Technologies uzsver, ka, ja IKT uzņēmuma misija ir radīt informācijas sistēmas, kas palielina organizāciju efektivitāti un optimizē to resursus, tādējādi veicinot arī Latvijas IKT attīstību un konkurētspēju, darbs noteikti nesīs augļus. Vairāk par aktuālo – sarunā ar uzņēmuma izpilddirektori Ingunu Pedi.
– Kas raksturo IKT nozari Latvijā? Cik augoša tā patlaban ir?
– IKT nozare aug un attīstās nepārtraukti. Arī krīzes laikā nozares uzņēmumu un tostarp AS RIX Technologies darbība bijusi tendēta uz izaugsmi un attīstību. Par to lielā mērā jāpateicas 11 gados uzkrātajai pieredzei un reputācijai, jo mums ir svarīgas ilgtermiņa attiecības ar katru klientu.
IKT nozare ir viena no retajām, kurā gandrīz nekad nav bezdarba un, visticamāk, arī nebūs. ES pētījums atklāj, ka 2015. gadā 90% nodarbināto ikvienā nozarē būs nepieciešamas tehniskas iemaņas, tostarp – eprasmes. Tas nozīmē, ka ikvienas nozares darbā tiek ieviestas modernas tehnoloģijas un IKT rīki. Tiek prognozēts, ka jau pēc trīs gadiem Eiropā varētu trūkt ap 700 tūkstošiem IT speciālistu, un par ES iniciatīvu turpmākajam plānošanas periodam noteikta darbaspēka un studentu mobilitāte.
Latvijas statistikas dati liecina, ka 2011. gadā IKT nozarē kopumā tika nodarbināti 21 130 darba ņēmēju, bet šā gada pirmajā ceturksnī – 21 514. Pieaugums par gandrīz 400 cilvēkiem ir vērtējams kā labs, un pieprasījums pēc kvalificētiem speciālistiem ir nemainīgs. Tāpat pieaug arī nozares uzņēmumu skaits. No 2009. līdz 2012. gadam darbojās 4207 uzņēmumi, bet šā gada pirmajā ceturksnī kopumā reģistrēti jau 6213 uzņēmumu. Nodokļu ieņēmumi no IKT nozares valsts budžetā veido nepilnus sešus procentus, kas ir ļoti labs rādītājs.
– Vai ir arī dati, cik aktīvi Latvijas iedzīvotāji izmanto epakalpojumus?
– LETA un GFK veiktajā pētījumā par IT nozari Baltijā un iedzīvotāju aptaujā noskaidrots, ka Latvijā 47 procenti no aptaujātajiem epakalpojumus izmanto vismaz divas līdz trīs reizes mēnesī. Tiesa, iespējams, skaitļi būtu savādāki, ja tiktu skaidri definēts, ko mēs saprotam ar epakalpojumu. Būtībā tas ir jebkurš attālināts pakalpojums, jebkāda veida darbība, kuras rezultātā notiek informācijas iegūšana vai apmaiņa. Pat ja mēs tikai aplūkojam kāda uzņēmuma vai iestādes mājas lapu vai lejupielādējam kādu iestādes veidlapu – arī tas pieder pie epakalpojumiem. Latvijā tradicionāli populārākie interneta lietošanas iemesli ir sociālie tīkli un izklaide, tiem seko maksājumu veikšana un tikai pašās beigās ir informācijas vākšana mācību procesa ietvaros. Vērtējot epakalpojumus, jāuzsver, ka epārvaldes pieejamība Latvijā ir laba un ik mēnesi iedzīvotāju un uzņēmumu eiespējas paplašinās. Salīdzinot ar 2006. gadu, kad tiešsaistē bija pieejami 10% no 20 pamatpakalpojumiem, kas tiek vērtēti, salīdzinot ES valstu epārvaldes piejeamību, 2010. gadā Latvijā tika nodrošināti jau vairāk nekā 93% pamata epakalpojumu.
– Epārvaldes attīstība iet roku rokā ar IKT, un tehnoloģijām ir būtiska nozīme administratīvā sloga mazināšanā.
– Modernu epārvaldi grūti iedomāties bez inovatīviem, ērtiem, saprotamiem un uz lietotājiem orientētiem epakalpojumiem saziņai ar valsti jebkādā līmenī. Interesanti, ka 2006. gadā, kad valstī tikai tika ieviesti vairāki šobrīd jau pašsaprotami epakalpojumi, Latvijas iedzīvotāji citu ES iedzīvotāju vidū bija vieni no skeptiskākajiem attiecībā uz epakalpojumu izmantošanu, apgalvojot, ka labprātāk dodas uz iestādi personīgi, nevis saņem pakalpojumu attālināti. Sešu gadu laikā situācija ir mainījusies, un uzskatu, ka tas ir noticis, pateicoties tam, ka arī epakalpojumi kļuvuši saprotami, pieejami un ērti lietojami.
No šā gada 1. septembra ieviests jauns epakalpojums, kas ļauj privātpersonām iesniegt iesniegumu valsts un pašvaldību iestādēm elektroniski vienotajā valsts un pašvaldību epakalpojumu portālā www.Latvija.lv un attiecīgi arī saņemt atbildi. Izmantojot epakalpojumus, tiek ievērojami atvieglota informācijas aprite un iedzīvotājiem ar savu izziņu vairs nav jāiet no Poncija pie Pilāta – to iesniegt vai pieprasīt var, neatejot ne soli no sava datora. Uzskatu, ka tā būtu jānotiek aizvien vairāk. Valsts reģionālās attīstības aģentūras dati apliecina, ka epakalpojumu apjoms un kvalitāte aizvien pieaug – šā gada pirmajos septiņos mēnešos jau vairāk nekā 250 tūkstoši cilvēku izmanto portāla www.Latvija.lv piedāvātos pakalpojumus.
Ir gandarījums, ka šā gada pirmajā pusgadā četri no desmit populārākajiem portālā www.Latvija.lv piedāvātajiem epakalpojumiem ir AS RIX Technologies izstrādāti. Tas arī mums kā izstrādātājiem rada pārliecību, ka esam uz pareizā ceļa, radītie epakalpojumi ir saprotami, pietiekami vienkārši un ērti izmantojami. Vasarā tradicionāli vispieprasītākā bijusi SIA Tieto Latvija izstrādātā epieteikšanās pamatstudijām – jaunie studenti zina par šo iespēju un prot to izmantot. Savukārt nākamais populārais pakalpojums ir mūsu izstrādātā dzīvesvietas deklarācijas iesniegšana, kas var būt nepieciešama ikvienam – gan studentam, gan pensionāram. Vērtējot šā epakalpojuma izdevīgumu, jāņem vērā ne vien tas, ka attālināta dzīvesvietas deklarēšana iedzīvotājam ir bez maksas, bet arī tas, ka netērējam līdzekļus transporta izdevumiem un deklarēt dzīvesvietu varam jebkurā mums izdevīgā brīdī, nevis savā darba laikā, kas visbiežāk sakrīt ar iestāžu darba laiku. Tā novēršam, piemēram, arī sava darba devēja zaudējumus, kas izpaužas kā negūtā peļņa.
Taču epakalpojumi ir tikai epārvaldes publiski redzamā daļa. Pamats epārvaldes attīstībai ir tieši lielās valsts nozīmes informācijas sistēmas, kas ļauj daudziem procesiem, kas līdz šim tikuši veikti manuāli un ar lielu cilvēkresursu piesaisti, notikt ātri, efektīvi, caurspīdīgi, ekonomiski pamatoti un moderni. Jāuzsver, ka pat visbargākajos krīzes gados valsts virzība uz modernu epārvaldi nav apstājusies un ir īstenoti projekti, kas Digital Agenda for Europe mērķu īstenošanu Latvijā ļauj saukt par reāliem un sasniedzamiem.
– Šeit jāpiebilst, ka arī portāls www.Latvija.lv ir AS RIX Technologies izstrādāts. Kurus uzņēmuma izstrādātos epakalpojumus vērtējat kā sabiedrībai nozīmīgākos vai veiksmīgākos?
– Jā, protams, vienotu epārvaldes pieejamību iedzīvotājiem visvienkāršākajā veidā nodrošina portāls www.Latvija.lv. Šobrīd tajā izvietoti vairāk nekā 40 dažādas sarežģītības epakalpojumi, kas vajadzīgi gan privātpersonām, gan komersantiem, savukārt valsts un pašvaldības iestādēm tā ir iespēja ietaupīt desmitiem un simtiem tūkstošu latu, jo nav nepieciešams veidot atsevišķas platformas saviem pakalpojumiem.
Tas, ka iedzīvotāji grib izmantot IKT iespējas un nozares nemitīgā attīstība, piedāvājot arvien jaunus risinājumus un rīkus, maina arī valsts pārvaldes darba metodes. To apliecina ikviens īstenotais projekts.
Jaunākais projekts, kura īstenošanā esam piedalījušies, ir personas apliecību jeb elektronisko identifikācijas karšu (eID) nodrošināšanai nepieciešamās sistēmas izstrāde. eID ne tikai apliecina personas identitāti, bet ar to var elektroniski parakstīt dokumentus. Pirmajos piecos mēnešos jau vairāk nekā 40 000 iedzīvotāju pieteikušies eID kartei un gandrīz puse no tiem izvēlējušies izmantot arī kartē iekļauto eparakstu.
Elektronisko iepirkumu sistēma (EIS), ko izstrādājām jau pirms sešiem gadiem, šobrīd kļuvusi par pašsaprotamu un lietotu iepirkumu veikšanas rīku valsts un pašvaldību iestādēm. Šā gada pirmajā pusgadā valsts un pašvaldību iestādes preces Elektronisko iepirkumu sistēmā ir iegādājušās par 7,6 miljoniem latu. Pērn valsts un pašvaldību iestādēm EIS ir nodrošinājusi 3 482 365 latu ekonomiju. Izmantojot sistēmas ekatalogus, lai veiktu pirkumus, iepirkumu process notiek ātrāk, valsts un pašvaldību iestādes tiek atslogotas no iepirkumu organizēšanas un var iegādāties preci par vislabāko tirgū pieejamo cenu. Pasūtījumi sistēmā tiek ir veikti reizi 3 minūtēs, un viena darījuma vidējā summa ir 384 lati. Lietuvā veiktie aprēķini liecina, ka vienas klasiskas iepirkumu procedūras organizēšana iestādei izmaksā ap 800 eiro, tātad iestāde, izmantojot EIS, ietaupa, ne vien iegūstot preces par labāko cenu, bet arī netērējot savus resursus,
Mūsu izstrādāta ir arī dokumentu aprites un uzdevumu kontroles sistēma Ministru kabinetam. Sistēma nodrošina ne vien ātru un efektīvu dokumentu apriti starp Valsts kanceleju un ministrijām, bet arī to, ka ikviens interesents, tostarp mediji, var laikus un nepastarpināti uzzināt par Ministru kabineta un komitejas, kā arī valsts sekretāru sanāksmēs skatītajiem jautājumiem, iepazīties ar likumprojektiem, sekot to virzībai. Mums šāda kārtība šķiet pašsaprotama, bet pietiekami daudzās valstīs tādas sistēmas nav. Esam labs demokrātijas piemērs, kur katrs sabiedrības loceklis var sekot līdzi valdības darbam, neatejot no sava datora.
Šādas sistēmas ieviešana pašvaldību darbā vēl vairāk paplašinātu pilsoniskās sabiedrības iespējas Latvijā. Jau tagad aptuveni 60 procenti no pašvaldībām, kas savā darbā ieviesušas dokumentu vadības risinājumus, izmanto AS RIX Technologies izstrādāto sistēmu Namejs, kas nodrošina iestādes darba, lēmumu pieņemšanas un dokumentu plūsmas pārskatāmību un informācijas pieejamību. Šā gada 1. jūlijā valstī stājās spēkā noteikumi par iekšējās kontroles sistēmu tiešās pārvaldes iestādēs. Viens no noteikumu punktiem paredz, ka kvalitatīvas iekšējās kontroles izveidošanai nepieciešama arī dokumentu aprites un uzglabāšanas sistēma, lai iestādē nodrošinātu atbilstošu, aktuālu, precīzu un pieejamu informāciju. Tas padarīs gan efektīvāku un caurskatāmāku ierēdņu darbību, gan nodrošinās sekmīgāku un operatīvāku komunikāciju starp sabiedrību un valsts, kā arī pašvaldības iestādēm. Nenoliedzami, ikvienam no mums ir svarīgi, lai visas dokumentu apritē, lēmumu pieņemšanā, atbilžu sagatavošanā un citos procesos iesaistītās personas savu darbību organizētu pēc vienotiem labas pārvaldības un kvalitātes vadības, kā arī klientu apkalpošanas principiem. Ikviens no mums vēlas būt pārliecināts, ka, piemēram, iesniegtais iesniegums neceļo no kabineta uz kabinetu un beigās neiegulst kāda prombūtnē esoša darbinieka atvilktnē. Šādu IKT produktu ieviešana darbā padara epārvaldi pieejamāku sabiedrībai, turklāt būtiska ir dokumentu vadības sistēmas loma iespējamo interešu konfliktu novēršanā, jo sistēmas ļauj operatīvi atrast, kuri darbinieki pieņēmuši lēmumus par konkrētiem iepirkumiem vai līgumiem.
– Tātad, izmantojot epakalpojumus, netrūkst iespēju atvieglot dzīvi, ietaupīt un būt sabiedriski aktīvam. Jautājums – cik saprotami un pieejami iedzīvotājiem ir IKT piedāvātie risinājumi?
– Ja runājam par pieejamību, tad primāri tas ir ātrs un stabils interneta pārklājums visā valsts teritorijā. Šeit jārunā par platjoslas tīkla infrastruktūras izveidi Latvijas lauku reģionos. Šobrīd labs interneta pārklājums pieejams lielākajās pilsētās, bet attālākajos nostūros tā kvalitāte klibo. Ir svarīgi, lai internets tiktu aizvilkts līdz pat vistālākajam gala patērētājam neatkarīgi no tā, kur viņš dzīvo. Tikai tad varēsim teikt, ka internets ir patiešām ikvienam, nevis teorētiski visiem pieejams.
Nevar noliegt, ka sākotnēji visā Eiropā epakalpojumi un evide tika veidoti, vairāk balstoties uz iestādes vajadzībām, piemēram, samazināt savu administratīvo resursu patēriņu, piedāvājot kādu pakalpojumu saņemt attālināti. Līdz ar to bija epakalpojumi, bet nebija lietotāju izpratnes un nepieciešamības pēc to lietošanas. Taču pēdējās piecgades laikā šis apburtais loks ir pārkāpts un valstī tiek radīti pakalpojumi, kuru pamatā ir gala lietotāju interešu apmierināšana un to samērošana ar iestādes vajadzībām. Lietotāju vidū aizvien populārākas kļūst mobilās aplikācijas, un arī tas ir viens no veidiem, kā paplašināt sistēmu pieejamību un pielietojamību.
– Jūs esat arī Latvijas Universitātes Datorzinātņu studiju programmu padomes locekle un Latvijas Lauksaimniecības universitātes un Latvijas Universitātes valsts pārbaužu komisiju locekle. Kā skaidrojat to, ka IKT ir nemainīgi populārs studiju priekšmets? Kādēļ ir vērts izvēlēties šo specialitāti?
– AS RIX Technologies aktīvi sadarbojas ar Latvijas augstskolām un zinātnisko pētījumu institūtiem, tādējādi sasaistot izglītību ar biznesa vidi. Sadarbojoties ar mācību iestādēm, vērtējot studentu bakalaura darbus, man ir iespēja sekot līdzi jauniešu izaugsmei. Jāteic, ka iespaids ir labs un vairākus jauniešus esmu uzrunājusi kā potenciālos darbiniekus.
Latvijā pieejamas dažāda līmeņa datorikas studijas – 2012./2013. mācību gadā ir nodrošinātas vairāk nekā 1000 studiju vietu. Tas nav maz. Domāju, ka par labu studiju priekšmeta izvēlei spēlē ne vien nozares popularitāte un tas, ka IKT vienmēr būs izaicinoša un interesanta nozare, kas saistīta ar radošu un inovatīvu pieeju ikvienai dzīves jomai, bet arī tas, ka topošie studenti visai pragmatiski izvērtē savas nākotnes profesijas konkurētspēju. Specializējoties IKT jomā, jaunieši iegūst izglītību, kas ir konkurētspējīga gan Latvijā, gan ārzemēs. Tā ir kvalifikācija un iemaņas, kurām nav ne valodas, ne teritoriālo robežu.
Darba specifika arī ļauj strādāt attālināti no darba devēja vai pasūtītāja, tāpēc IKT arvien populārāka kļūst strādāšana nevis birojā, bet no jebkuras vietas, kur darbiniekam pieejams internets un dators. Starp citu, šī tendence, pateicoties IKT rīku ienākšanai visās dzīves jomās, kļūst arvien populārāka un visā pasaulē privātajā sektorā arvien vairāk darbinieku paši izvēlas savu darba vidi. Pētījumi liecina, ka tas uzlabo darba kvalitāti un produktivitāti, bet uzņēmumam ļauj optimizēt savas biroja un darba vietu ierīkošanas un uzturēšanas izmaksas.
Manuprāt, būtiski, lai, izvēloties nākotnes profesiju, topošais students apzinātos, ko nozīmē darbs šajā jomā. Svarīgi, lai profesijas izvēlē noteicošais arguments ir ne tikai vaļasprieks, intereses vai medijos gūtie priekšstati, bet patiesa izpratne par to, ko nozīmē darbs IKT komandā, darbs nemitīgi mainīgā jomā, darbs ar pasūtītāju un darbs sabiedrībai – produkta gala lietotājam. Lai veicinātu topošo nozares profesionāļu izpratni par savu nākotnes profesiju AS RIX Technologies ik gadu piedalās arī Ēnu dienās un IKT karjeras dienās, skaidrojot un praksē rādot jauniešiem mūsu darba ikdienu.
Interesanti, ka arī Latvijā arvien populārāka kļūst start up uzņēmumu kustība. Start up ir veiksmīgs biznesa modelis, lai jauni nozares profesionāļi ienāktu tirgū ar svaigu, inovatīvu ideju, kam ir labas perspektīvas kļūt par pieprasītu pakalpojumu. Arī AS RIX Technologies ir gatavs investēt labā start up idejā, kas var sekmēt gan nozares, gan tautsaimniecības attīstību.
***
INGUNAS PEDES ATZIŅAS
IKT nozare ir viena no retajām, kurā gandrīz nekad nav bezdarba un, visticamāk, arī nebūs. ES pētījums atklāj, ka 2015. gadā 90% nodarbināto ikvienā nozarē būs nepieciešamas tehniskas iemaņas, tostarp – eprasmes.
Esam labs demokrātijas piemērs, kur katrs sabiedrības loceklis var sekot līdzi valdības darbam, neatejot no sava datora.
Mums šāda kārtība šķiet pašsaprotama, bet pietiekami
daudzās valstīs tādas sistēmas nav.
Jau tagad aptuveni 60% no pašvaldībām, kas savā darbā ieviesušas dokumentu vadības risinājumus, izmanto AS RIX Technologies izstrādāto sistēmu Namejs, kas nodrošina iestādes darba, lēmumu pieņemšanas un dokumentu plūsmas pārskatāmību un informācijas pieejamību.
***
AS RIX TECHNOLOGIES
• AS RIX Technologies ir dibināta 2011. gada 1. jūnijā un šobrīd ir viena no vadošajām programmizstrādes kompānijām Latvijas IT nozarē.
Galvenās darbības jomas:
• informācijas sistēmu un programmatūras izstrāde
• epārvaldes risinājumi
• dokumentu vadības risinājumi
• risinājumi kultūras mantojuma saglabāšanas un izglītības jomā
• Uzņēmuma galvenā vērtība ir tā darbinieki.
• AS RIX Technologies sniegto pakalpojumu kvalitāti apliecina ISO 9001:2008 standarta kvalitātes sertifikāts.