Ja vēlies labi atpūsties kūrortā un ne par ko neraizēties, tad visprātīgāk esot izvēlēties kādu no lielo tūrisma operatoru čārterlidojumiem. Zināma taisnība jau šajā apgalvojumā ir, taču ne vienmēr atpūtas brauciens izvēršas tāds, kādu to plāno.
«Lidojumam, ko organizēja Novatours un nodrošināja aviokompānija Smart Lynx, bija jānotiek 2. jūnijā pulksten 15.45. Taču, ierodoties laikus lidostā, uz tablo parādījās uzraksts, ka reiss kavēsies un izlidošana paredzēta pulksten 19. Piereģistrējoties lidojumam un nododot bagāžu, atklājās, ka kavēšanās varētu būt vēl ilgāka – reģistrācijā paskaidroja, ka labāk piezvanīt un precizēt izlidošanas laiku. Un iedeva divus piecu latu kuponus pusdienu baudīšanai lidostā Rīga kā kompensāciju par gaidīšanu,» Neatkarīgajai stāsta kāda tūriste Anna (vārds mainīts).
Piezvanot uz norādīto tālruni, atklājās, ka izlidošana atlikta līdz 3. jūnija pulksten 0.20. «Tātad – visa nakts lidmašīnā, pārmocītiem ierašanās viesnīcā, un viena nakts, kura iekļauta ceļazīmes cenā, palaista vējā. Ja ir vēlēšanās doties ceļā, tad jāgaida. Lidostas kafejnīcā par kuponiem iznāca nobaudīt tasi kafijas, pudeli limonādes un minerālūdeni, kā arī divas šokolādes kūkas – ne gluži tas, ko normāls cilvēks uzskata par pusdienām. Bet pirms izlidošanas Smart Lynx iedeva dokumentus, kas apliecināja, ka reiss kavējies par astoņām stundām, kā arī Eiropas Savienības regulas, kas paredz kompensācijas par reisu kavēšanos. Ar mierīgāku sirdi, ka par pamatīgajām neērtībām pienāksies vismaz kompensācija, pēc ilgas gaidīšanas krietni pēc pusnakts reiss izlidoja, lai agri no rīta nolaistos Antaljas lidostā,» stāsta Anna. Kāpēc lidmašīna kavējās, bijuši divi varianti – reģistrējoties teikts, ka lidmašīnai ir tehniskas problēmas, bet izlidojot pilots vēstīja, ka notikusi neparedzēti ilga aizkavēšanās.
Pēc sazināšanās ar Novatours, lai noskaidrotu, kas jādara, lai saņemtu kompensāciju, kompānijas direktors Leonīds Močeņovs atbildēja: «Katrs reiss ir lielas un sarežģītas sistēmas sastāvdaļa, kur neparedzēti apstākļi var radīt laika nobīdes. Piemēram, laika apstākļi, kas šķietami pasažiera atrašanās valstī tobrīd ir labvēlīgi, savukārt citviet lidmašīnas maršrutā var radīt kavēšanos. Mēdz būt gadījumi, kad grafika nobīdes ķēdi izraisa kāda pasažiera kavēšanās. Turklāt, ja kādu neparedzētu apstākļu dēļ radusies laika nobīde, īpaši noslogotās lidostās ar intensīvu satiksmi var būt ierobežota iespēja tikt uz skrejceļa, līdz ar to novēlota pacelšanās un attiecīgi – vēlāka nosēšanās nākamajā galamērķī.
Katra aviokompānija cenšas ievērot lidojumu grafikus un laikus, tomēr, ievērojot tehnisko sarežģītību, kādā tiek realizēti lidojumi, pilnībā izslēgt lidojumu kavējumus nav iespējams. Turklāt jāņem vērā pats būtiskākais faktors – klientu drošība vienmēr ir pirmajā vietā. Un, ja ir radusies situācija, kas kavē realizēt lidojumu iepriekš ieplānotajā laikā, katrā individuālā gadījumā tiek meklēts risinājums, lai pēc iespējas ātrāk varētu novērst radušos situāciju un nodrošināt pakalpojumu.
Ikvienam klientam ir iespēja īstenot savas patērētāja tiesības un pretenziju gadījumā vērsties tajā tūrisma aģentūrā, kurā pirkums veikts un ar klientu noslēgts līgums. Tūrisma aģentūrai ir pienākums informāciju nodot tūrisma operatoram, kas katru gadījumu izskata individuāli un meklē labāko risinājumu.
Savukārt neplānotas reisa kavēšanās gadījumā, atrodoties lidostā, vistiešākā komunikācija pasažieriem ir ar aviokompānijas pārstāvjiem, kuri sniedz atbalstu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu Nr. 261/2004. Turklāt gan līgumā, gan citos ar ceļojumu saistītajos dokumentos, piemēram, aviobiļetēs, ir norādīta attiecīgo uzņēmumu kontaktinformācija, kur vērsties neskaidrību gadījumā.»
Ņemot vērā L. Močeņova padomu, pretenziju ar lūgumu kompensēt neērtības Anna nosūtīja tūrisma aģentūrai, kurā ceļojums iegādāts. Aģentūra savukārt to kopā ar klienta līgumu pārsūtīja Novatours. Atbildē norādīts, ka firma pretenziju nosūtījusi aviopakalpojuma sniedzējam Smart Lynx. Pēc kāda laika pienāca arī Smat Lynx atbilde, ka šādā gadījumā aviokompānijai ir jāpiedāvā klientam veikt divus zvanus un nosūtīt divus faksus, kas arī esot ticis piedāvāts. Tādi piedāvājumi gan lidostā neesot atskanējuši, ir pārliecināta Anna.
«Seesam Insurance AS Latvijas filiāles ceļojumu apdrošināšanas noteikumos ir noteikts, ka lidojuma aizkavēšanās vai īslaicīga atcelšana attiecas uz visiem regulārajiem avioreisiem, ko veic reģistrētas aviokompānijas, kuru saraksti ir publicēti. Apdrošināšana lidojuma aizkavēšanās vai īslaicīgas atcelšanas gadījumā nav spēkā attiecībā uz čārterreisiem. (Noteikumu CAN11, 15.11.3. punkts),» norādīja Atlīdzību departamenta speciālists Aigars Umbraško.