Maskavas maģistrāle ieķeras Koknesē

© F64 Photo Agency

Autoceļa E22 Rīga (Tīnūži)–Koknese jeb Maskavas maģistrāles būvniecība ir krietni iesprūdusi. Satiksmes ministrija prognozē, ka projekts varētu tikt pabeigts nevis šogad, kā bija plānots, bet tikai 2014. gada beigās.

Iemesli, kāpēc tā noticis, esot vairāki. Viens no tiem – autoceļa izveidei nepieciešamo zemju atpirkšana un atsavināšana, kas aizņemot pat vairākus gadus.

Par kavēšanos ļoti neapmierinātas ir pašvaldības, kuru teritorijām iet cauri šis ceļš. Kokneses novada domes priekšsēdētājs Dainis Vingris līdzšinējo būvniecības gaitu vērtē kā neapmierinošu: «Viss patlaban ir tāds puspamests. Trešajam posmam jau vajadzēja būt pabeigtam pērn augustā. Cerējām, ka viss projekts finišēs šogad, bet nu skaidrs, ka tā nenotiks. Un iemesli tam tiek saukti visdažādākie: līguma laušana ar galveno būvnieku, jauna konkursa sludināšana, problēmas ar zemesgabaliem, un tas nozīmē vien to, ka viss vilksies bezgalīgi. Katrā ziņā, diez vai šogad reāli darbi sāksies. Līdz ar to grants ceļi tiks izdangāti vēl vairāk un slīksim dubļos līdz ausīm. Uzlikām ceļiem svara ierobežojumus – bet arī tas ir mazs glābiņš.» Viņu visvairāk sarūgtinot tas, ka neviens šādos gadījumos nav vainīgs. Tāpat nevienam galva nesāpot, ka projekta aizkavēšanās bremzē arī uzņēmējdarbības attīstību. Kā piemēru viņš min pie šā ceļa savulaik plānoto rūpnīcas būvniecību – nav zināms, kad un vai vispār tā tiks uzbūvēta.

Satiksmes ministrija bez jau minētās zemesgabalu atsavināšanas pie aizkavēšanās iemesliem nosauc arī nepieciešamību rīkot atkārtotu iepirkuma konkursu pēdējās šā projekta kārtas būvniecībai. Iepriekšējais – 2009. gada konkursa – uzvarētājs ceļu būvkompānija A.C.B. no visiem pretendentiem izcēlās ar to, ka piedāvāja viszemākās izmaksas. Taču, uzsākot darbus, izrādījās, ka noteiktajā summā iekļauties nevarēs. Būvniecība tika apturēta. Lai gan vēl pērn ceļu būvnieks noliedza, ka dīkstāve pamatojama ar naudas problēmām, tagad A.C.B pārstāvis Ainars Vladimirovs to vairs neapstrīd: «Konkursa rezultāti tika apstrīdēti Iepirkumu uzraudzības birojā, un tad sākās garu garais sūdzību izskatīšanas process. Bet pa to laiku cēlās būvniecības cenas. Firma saprata, ka ar ieplānoto summu būs par maz. Galu galā – pasūtītājs Latvijas Valsts ceļi (LVC) nolēma līgumu ar A.C.B lauzt.» Vaicāts, vai un kādas sankcijas par to paredzētas, A. Vladimirovs pieļāva, ka nākšoties maksāt soda naudu. Cik lielu – viņš nevarot pateikt, jo to noteiks vienošanās ar pasūtītāju.

Satiksmes ministrija nenoliedz, ka saņem sūdzības no vietvarām par «atsevišķu objektu realizācijas tempiem». Par darba kvalitāti gan iebildumu neesot, jo to ļoti stingri uzraugot neatkarīgs būvuzraugs. Plānotajā finansējumā projekts iekļaujoties, un arī, par spīti tam, ka nāksies sludināt jaunu iepirkuma konkursu uz būvdarbiem ceturtajā posmā, projekts, lai arī ar nokavēšanos, tomēr iekļaušoties Eiropas Savienības noteiktajos termiņos. LVC visai izvairīgi komentē notiekošo un problēmas nesaskata – darbi trešajā posmā tikai nedaudz kavējoties, kas pamatojams vien ar pavasara šķīdoni un ceļu saudzēšanu. Arī projekta pēdējā kārta mazliet ieķērusies un tikšot pabeigta jau nākamgad.

***

Autoceļš E22 Rīga–Koknese

Kopgarums: 72 km

Izmaksas: 96,7 miljoni latu

85% – ES KF, 15% – valsts finansējums

Termiņš: 2014. gads

Divu joslu ātrsatiksmes ceļš ar asfaltbetona segumu un divlīmeņu krustojumiem

Būvniecība sadalīta četros posmos:

1.–3. – jau esošo ceļu rekonstrukcija

4. – jauna 23 km ceļa izbūve

(P32 Augšlīgatne–Skrīveri līdz krustojumam ar A6 Rīga–Daugavpils)

Plānota: 5 tiltu un satiksmes pārvadu rekonstrukcija

9 tiltu un 20 pazemes caurbrauktuvju celtniecība

Svarīgākais