Gada sākumā nelaimi piedzīvojuši divi kruīza kuģi – Costa Concordia 13. janvārī avarēja pie Džiljo salas, kur nelaime prasīja 32 cilvēku dzīvības. Bet februārī izcēlās ugunsgrēks uz Costa Allegra – kuģis vairākas dienas dreifēja Indijas okeānā pie Seišelu salām.
Tieši pēdējais gadījums liecina, ka nelaime var skart arī Latvijas iedzīvotājus, jo uz kuģa atradās trīs cilvēki no mūsu valsts. Un tomēr, par spīti avārijām, pieprasījums pēc kruīziem Latvijā nav samazinājies.
«Viennozīmīgi varu teikt, ka pēc nelaimēm pieprasījums pēc kruīziem Latvijā un Baltijas valstīs nav samazinājies,» Neatkarīgajai teic SIA Cruise Travel Agency, kas ir oficiālais MSC Cruises pārstāvis Baltijas valstīs, valdes priekšsēdētājs un direktors Māris Vikmanis. Ja iepriekšējos gados pieprasījums pēc kruīziem auga diezgan strauji, tad šā gada sākumā kāpums ir apstājies un gada sākuma pārdošanas rādītāji atbilst pērnā gada janvāra–februāra rādītājiem.
«Nevarētu sacīt, ka pēc Costas avārijām situācija būtu mainījusies – pieprasījums pēc kruīziem nav ne palielinājies, ne samazinājies. Kruīzi ir tas ceļojuma veids, ko plāno laikus. Pēc avārijām neesam saņēmuši telefona zvanus, kad kāds atteiktos no ceļojuma tieši nelaimju dēļ,» Neatkarīgajai teic ceļojumu aģentūras A-Sono pārstāve Iveta Vanaga. M. Vikmanis norāda, ka nelaimes gan devušas zināmu impulsu – jau līdz šim drošībai uz kuģiem bijusi nozīmīga loma, tad tagad ir vēl lielāka kontrole, lai pasažieri justos droši.
Pēdējā laikā vērojama vēl kāda tendence – daudz īpašu piedāvājumu par īpašām cenām. Piemēram, februārī bija piedāvājums doties Vidusjūras kruīzā, par biļeti maksājot vien 210 latu plus ostas nodokļus. M. Vikmanis norāda, ka tie ir īpaši piedāvājumi, ko sagatavo Baltijas valstīm, ņemot vērā mūsu ekonomisko situāciju, mudinot ceļojumos ar kruīzu kuģiem doties aizvien vairāk cilvēku. Proti, ja pirms vairākiem gadiem kruīza braucienus uzskatīja par ekskluzīviem, kas maksāja bargu naudu, vai arī par pensionāru ceļojumiem, tad pēdējos gados tendence mainās, un kruīzi ir kļuvuši daudz pieprasītāki ģimenēm. To norāda arī cenu politika – bieži kruīzu piedāvājumos ir norādīts, ka bērni var ceļot bez maksas, maksājot tikai ostas nodokļus, kas vidēji ir apmēram 80 latu.
«Kruīzi ir kļuvuši par ekonomisku veidu, kā apceļot valstis. Piemēram, aizej gulēt Barselonā, no rīta pamosties Dženovā. Ne koferi jāpārkrāmē, ne jātērē laiks un nauda ceļam, lai īsā laika posmā apskatītu pēc iespējas vairāk galamērķu. Kruīzi drīzāk kļuvuši par ērtu, ekonomisku ceļošanas veidu tiem cilvēkiem, kuriem nav tik tuva sirdij piedzīvojumu kāre, bet drīzāk ir vēlme visu apskatīt ātr – pēc hop in hop off principa,» uzskata I. Vanaga.