Fotoradars soda par viena kilometra pārsniegšanu

© F64 Photo Agency

To, ka fotoradars var būt bargs soģis, pārliecinājušies daudzi autovadītāji. Taču, saņemt no Valsts policijas kvīti par 10 latu sodu tāpēc, ka braukts vienu kilometru virs atļautā ātruma, – tas ir pamatīgs pārsteigums, ko piedzīvojis kāds autobusa šoferis.

Ceļu policija plāta rokas, sakot, ka tādas situācijas var būt arī turpmāk, kamēr nav spēkā stājušies grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā (APK).

Valsts policijas Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš teicās zinām par šo presē aprakstīto gadījumu, kurā autobusa šoferis saņēmis sodu par foto radara fiksētu ātruma pārsniegšanu – atļauto 90 km/h vietā viņš braucis ar 94 km/h. Pieļaujot radara iespējamo kļūdu (3 km/h), kā faktiskais ātrums soda kvītī uzrādīts 91 km/h. E. Zivtiņš uzskata, ka šajā gadījumā vainīgs bija pats autobusa šoferis un viss ir likumīgi. «Eiropas Savienības standarti paredz, ka automašīnu spidometrs neuzrāda precīzu braukšanas ātrumu. Patiesībā tas melo četrus līdz sešus kilometrus uz augšu. Tātad – ja konkrētajā gadījumā noņemam tos sešus kilometrus un foto radara trīs kilometru kļūdu, tad iznāk, ka autobuss reāli brauca ar visiem 100 km/h – tātad krietni vien virs atļautā ātruma,» skaidro Prevencijas pārvaldes priekšnieks, norādot, ka autobusa šoferi ir profesionāli braucēji, kuriem turklāt jāved pasažieri, tāpēc vēl mazāk attaisnojami par jebkura ātruma pārsniegšanu. Attiecībā uz autobusiem un transportlīdzekļiem virs 7,5 tonnām – nav un nebūs nekādas atlaides: ja ir noteikts, ka jābrauc ar 90 km/h, tad tā esot jādara. Turklāt šis transports ir aprīkots ar kruīza kontrolēm, tahogrāfiem utt., kas palīdz regulēt ātrumu.

Arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) izstrādātajos APK noteikumu grozījumos smagajiem nav paredzētas atlaides. «Esam pieļāvuši atkāpes tikai vieglajam transportam – ja tas brauks līdz 10 kilometriem virs atļautā. Braucot ar vēl lielāku ātrumu, sodi būs bargāki, jo nozīmē, ka autovadītājs apzināti nav ievērojis noteikumus,» teic E. Zivtiņš. Taču, kamēr grozījumi gaida savu kārtu izskatīšanai Saeimas Juridiskajā komisijā, par vismazāko ātruma pārkāpumu var nākties maksāt jebkuram, kuru nofiksējis fotoradars.

Situāciju ar fotoradariem par neapmierinošu uzskata arī Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas priekšsēdētājs Ainars Latkovskis. Lai skaidrotu notiekošo un neadekvātos sodus, uz komisijas sēdi aicināts E. Zivtiņš, kas iepazīstinājis arī ar iespējamiem APK grozījumiem. Neatkarīgi no tiem savus priekšlikumus Saeimas Juridiskajai komisijai iesniegusi arī A. Latkovska vadītā komisija. «Mēs uzskatām, ka līdz 10 kilometriem virs atļautā vajadzētu piemērot tikai brīdinājumu, taču 10 latu naudas sodu – tikai tad, ja braukts vairāk par 10 km/h. Attiecīgi – vairāk tiem, kas brauc vēl ātrāk. Patlaban šo ierobežojumu dēļ, kad radars sāk fiksēt pārkāpumus no pirmā pārsniegtā kilometra, autovadītājam nākas vairāk skatīties uz spidometru, nevis ceļu, un tas satiksmes drošību nepalielina. Dažs, nobijies no soda, pat brauc mazāk par atļautajiem 50 kilometriem, līdz ar to auto plūsma nekustas raiti un brauc lēnāk, nekā vajadzētu,» norāda A. Latkovskis.

***

UZZIŅAI

Edmunds Zivtiņš: «Esam pieļāvuši atkāpes tikai vieglajam transportam – ja tas brauks līdz 10 kilometriem virs atļautā. Braucot ar vēl

lielāku ātrumu, sodi būs bargāki, jo nozīmē, ka autovadītājs apzināti neievērojis noteikumus»

Radaru pieļaujamā kļūda:

+3 km/h, ja ātrums ir līdz 100 km/h

+3%, ja ātrums ir virs 100 km/h

Automašīnu spidometra kļūda: 4–6 km

Sods – 10 latu jau par 1 km virs atļautā ātruma

Latvijā

Jebkura Krievijas agresija pret NATO dalībvalsti tai izmaksās ļoti dārgi, Latvijas Ārpolitikas institūta (LĀI) rīkotajā diskusijā "Veidojot aizsardzības un drošības nākotni" uzsvēra Ārlietu ministrijas valsts sekretārs Andžejs Viļumsons.