Pirms sabiedriskajos medijos aizliegt maksas aģitāciju priekšvēlēšanu laikā, būtu jāsakārto mediji un jārada stabils to finansēšanas modelis, trešdien Latvijas Radio sacīja Latvijas Televīzijas (LTV) ģenerāldirektors Edgars Kots.
"Tiek paziņots, ka ir piešķirti 500 tūkstoši latu politiskajām partijām. Kad sabiedriskie mediji prasa naudu, naudas nav. Tagad tiek paziņots ‒ gribam aizliegt politisko reklāmu. Bet tad varbūt sākam no otras puses? Beidzot sakārtojam valstī sabiedrisko mediju, radām stabilu finansēšanas modeli un pēc tam sākam runāt par aizliegumiem," viņš rosināja.
Gan Kots, gan Latvijas Radio ģenerāldirektors Jānis Siksnis vērsa uzmanību, ka nav skaidrības, kā tiks kompensēti mediju ieņēmumi no politiskajām reklāmām. LTV kopš 2005.gada no politiskās reklāmas nopelnījusi pusotru miljonu latu, par ko arī uz priekšdienām plāno atjaunot pamatlīdzekļu fondu, savukārt Latvijas Radio katru gadu, kad notiek priekšvēlēšanu kampaņa, no politiskajām reklāmām ieņem vidēji virs 100 tūkstošiem latu.
"Tas ir tīrais zaudējums, kuru mums neviens pagaidām nevar pateikt, kā kompensēs," paskaidroja Siksnis. Viņš arī uzsvēra, ka nav skaidrs ne tikai finansiālais, bet arī satura aspekts ‒ kā sabiedriskajam radio šī reklāma būs jāatspoguļo un kā partijas to izmantos.
"Šāds priekšlikums ierobežo televīzijas un radio, bet cīņa jau tāpat saglabāsies un tās reklāmas tiks izvietotas daudz dažādās vietās. Tas ir jautājums ‒ ja aizliedz [reklāmu], varbūt jāaizliedz visiem. Paziņojam, ka politiskās reklāmas šajā valstī nebūs, visiem politiķiem un deputātiem jābrauc uz kultūras namiem, jātiekas ar iedzīvotājiem pa tiešo, bet reklāma kā tāda nepastāv ‒ tas būtu pietiekami interesants priekšlikums," sprieda Kots.
Jau vēstīts, ka Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) piektdien organizēs viedokļu apmaiņu par iespējamu maksas aģitācijas aizliegumu elektroniskajos medijos priekšvēlēšanu laikā, ko jaunā padome konceptuāli ir atbalstījusi.
Diskusijā NEPLP piedalīties aicināti pārstāvji no Latvijas Raidorganizāciju asociācijas, Reklāmas asociācijas, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, kā arī politologs Ivars Ījabs, Valsts prezidenta padomnieku nacionālās drošības jautājumos Jānis Maizītis, sabiedriskās politikas centra "Providus" pētniece Iveta Kažoka un sabiedrības par atklātību "Delna" padomes priekšsēdētāju Inese Voika.
Pašlaik Saeimā top jauns likumprojekts, kas regulēs aģitāciju priekšvēlēšanu laikā. Iecerēts arī aizliegt maksas aģitāciju, tā vietā piedāvājot lielākas iespējas politiskajiem spēkiem klāstīt savus piedāvājumus bez maksas. "Vienotība" iesniegusi priekšlikumu par 40 minūtēm labākajā ētera laikā katrai no partijām. Pašlaik likums paredz tiesības uz 20 minūtēm bezmaksas aģitācijas raidlaika Latvijas Televīzijā un Latvijas Radio.