Latvijas Facebook tēlu vērtē atšķirīgi

© facebook.com

Komunikācijas un reklāmas nozaru pārstāvji 27. janvārī atklātās Latvijas Facebook oficiālās lapas tēlu vērtē pretrunīgi, tomēr novērtē Latvijas Institūta (LI) iniciatīvu valsti popularizēt arī sociālajos tīklos.

«Ideja ir jautra, izklaidējoša, turklāt tehniski izstrādāta – tie ir interneta komunikācijas pamatnosacījumi, lai Latvija būtu magnēts, nevis tukšs skaļrunis,» lapas potenciālu vērtē reklāmas aģentūras Mooz! radošais direktors Ēriks Stendzenieks.

Koka pagales, iekurta krāsns un termometrs – tā interaktīvā video vairāk nekā 800 miljoni Facebook lietotāju varēs gūt pirmo iespaidu par Latviju. Ar vienu peles klikšķi krāsnī iespējams piemest pagali, un akcijas noslēgumā izloze noteiks, kurš maizes klaipu saņems mājās jebkur pasaulē. To nodrošina reklāmas aģentūra Leo Burnett Riga, kas uzvarēja pagājušā gada septembrī LI un Valsts kancelejas (VK) atklātajā konkursā.

LI sabiedrisko attiecību speciālists Rihards Kalniņš Neatkarīgajai skaidro, ka vizuālais tēls saskan ar Latvijas ilgtermiņa tūrisma saukli: «Best enjoyed slowly» (angļu val. nesteidzīga atpūta Latvijā). Sociālo tīklu eksperts Artūrs Mednis gan ir piesardzīgs: «Ar rupjmaizes cepšanas tradīcijām Latvija diez vai konkurēs uz igauņu vai somu fona, kas pazīstami ar inovācijām.»

«Liela nozīme būs veiksmei – līdzīgas lapas apmeklē gan 20 miljoni, gan pāris simti cilvēku,» atzīst Ē. Stendzenieks. Latvijas Facebook lapai 2012. gadā plānots piesaistīt 100 000, bet visas kampaņas laikā – miljonu sekotāju, kas nospieduši like (angļu val. patīk) pogu. Nedēļas laikā lapai pievienojušies vairāk nekā 10 000 lietotāju.

Tomēr, pēc A. Medņa teiktā, liels sekotāju skaits radīs mānīgu priekšstatu, ka tie atpakaļ saņems aktuālu informāciju par Latviju. Facebook uzbūve nosakot, ka efektīvu atgriezenisko saiti nevar veidot ar vienreizēju cilvēka piesaisti – pēc eksperta domām, svarīgāk būs tas, ar ko Latvijas lapa cilvēkus piesaistīs ilgtermiņā.

Atšķirībā no Lietuvas un Igaunijas, kuru lapās akcentētas karoga krāsas, Latvijas vārds izcelts uz zili dzeltena fona, daudziem radot asociāciju ar pudeles etiķeti. Leo Burnett Riga direktors Ansis Egle savdabīgo izvēli skaidro ar pielāgošanos Facebook darbības principiem – tajā ietverts konkrēts solījums citiem lietotājiem (If you like Latvia, Latvia likes you too jeb Ja tev patīk Latvija, Latvijai patīc tu). Viņš aicina nebūt stereotipiskiem un novērtēt to, ka atšķiramies: «Logo nav zīmols – atraktivitāti panāksim, to mainot arī laika gaitā.»

Ē. Stendzenieks neuzskata, ka konservatīvisma trūkums ir nosodāms: «Latvija un tās iedzīvotāji ir daudzpusīgi, tāpēc jāizmanto iespēja ekonomiski, politiski un sociāli sevi reklamēt atšķirīgi – gan ar saukļiem, gan logo.» Komunikācijas eksperts Miervaldis Mozers piekrīt, ka neparasts risinājums ir nepieciešams, jo sociālos tīklus galvenokārt izmanto jauni cilvēki.

Lapas izstrāde un popularizēšana (100 reklāmas vietu Rīgas ielās) notiek bez valsts budžeta finansējuma. «Pasaulē tā ir ierasta prakse – piemēram, Polijas zīmols tika izstrādāts par vienu zlotu. Mēs kā izstrādātāji iegūstam prestižu un atpazīstamību, piepildot arī manas personiskās ambīcijas par Latvijas tēla veidošanu,» saka A. Egle, kurš veidojis Latvijas paviljonu pasaules EXPO izstādē Šanhajā 2010. gadā.

Izstrādātāju paveiktais ir apsveicams, taču princips, ka par konkurētspējīga tēla radīšanu valsts nevēlas maksāt ne santīma, ir aplams, uzskata Ē. Stendzenieks.

R. Kalniņš no LI skaidro, ka lēmumu galvenokārt noteikusi valsts ekonomiskā situācija un vēlme projektu realizēt raiti: «Pašu, tajā skaitā Latvijas iedzīvotāju, spēkiem varam panākt daudz, kaut vai iesaistoties virtuālās maizes krāsns kurināšanā. Tas ļaus akciju realizēt ātrāk un efektīvāk.»

***

Viedokļi

Alberts Jodis, reklāmas aģentūras Alberta uzņēmumu grupa vadītājs:

– Video redzamais rada priekšstatu par kādu norvēģu zvejnieku vai malkas cirtēju ziemeļos, nevis par Latviju – mūsdienīgu Eiropas valsti. Ir izveidota interesanta pagaļu spēle, taču, cik liela daļa vispār saprot, ka tā ir kādas valsts interneta lapa un – kas Latvija vispār ir. Pirmajā brīdī dažs varētu pat apmulst, domājot, ka tā ir kāda amizanta čipsu reklāma.

Edvards Ratnieks, Latvijas Studentu apvienības vadītājs:

– Priecē lapas interaktīvais raksturs un attēls ar Latvijas valsts karti, no kuras iespējams uzzināt laika prognozi visā Latvijā. Tomēr pietrūkst tumši sarkanās krāsas un neuzkrītoša mūsu skaistā ģerboņa.

Inta Brikše, komunikāciju speciāliste:

– Uz ziņkārības āķa tiekam noķerti lieliski, turklāt interesanta bija pati noķeršana. Ja apmeklētu kādas citas valsts lapu, droši vien arī gaidītu ko interaktīvu – «tagad un te». Pie plānotajiem 100 000 sekotāju tiks, taču – cik no tiem būs citzemnieki?

Guntars Meluškāns, draugiem.lv radošais direktors:

– Manuprāt, pārspīlēta ir ārpus interneta komunikācija, solot nosūtīt maizes klaipus – tas nevairos atpazīstamību Latvijai kopumā. Latvijas lapa Facebook gan ir lieliska doma, un drīzumā tāda tiks izveidota arī draugiem.lv – praktiskāka un uz aktīvāku komunikāciju orientēta.

Svarīgākais