Ārkārtas numura 112 sistēma, kuru Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) uztur kopš 1997. gada, pašlaik ir morāli un tehniski novecojusi, un tās atjaunināšanai šogad nepieciešams 89,1 tūkstotis latu.
Iekšlietu ministrija (IeM), kas informatīvo ziņojumu pieteikusi Valsts sekretāru sanāksmē, plāno lūgt šo summu piešķirt no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem.
112 zvanu apstrādes sistēma savulaik izstrādāta un pakāpeniski attīstīta, praktiski nesaņemot valsts budžeta līdzekļus. Pakalpojuma attīstībai un sakārtošanai atbilstoši Eiropas Savienības (ES) prasībām finansējums arī līdz šim nav piešķirts.
"Esošā ārkārtējo notikumu numura 112 zvanu apstrādes sistēma pašlaik jau ir morāli un tehniski novecojusi. Tā neatbalsta visas nepieciešamās funkcijas, kā arī nav savietojama ar citu operatīvo dienestu tehniskajiem risinājumiem," norādījusi IeM.
Daudzām sistēmas problēmām par iemeslu ir mūsdienīgu tehnoloģisko risinājumu trūkums.
IeM konstatējusi šādus trūkumus – izsaukumu nav iespējams pāradresēt vienlaicīgi uzreiz vairākiem operatīvajiem vai palīdzības dienestiem, nav iespējams nodot citam operatīvajam vai palīdzības dienestam papildu datus par vienu notikumu, izsaukuma saņēmējam nav atgriezeniskās saites no operatīvā vai palīdzības dienesta, kam pāradresēts izsaukums, papildu datus par notikumu nevar nodot palīdzības sniedzējam, nav vienotas sistēmas palīdzības sniedzēju resursu vadībai. Tāpat nav iespējama pilnīga notikuma audio ierakstīšana, elektroniskā pasta, SMS un "e-call" izsaukuma pieņemšana, kā arī nav iespējama izsaukuma pieņemšana no personām ar īpašām vajadzībām.
Tādēļ ministrija sistēmu iecerējusi uzlabot, lai nodrošinātu iespēju zvana saņemšanas brīdī saņemt praktiski izmantojamu informāciju par zvanītāja atrašanās vietu, nodrošinātu pietiekamu ienākošo un izejošo līniju skaitu, kā arī reģionālo zvanu centru skaitu. IeM vēlas arī modernizēt sistēmu, lai būtu iespējams pieņemt elektroniskā pasta, SMS un "e-call" izsaukumus un izsaukumus no personām ar īpašām vajadzībām, iespēju pieņemt un apstrādāt izsaukumus svešvalodā, nodrošināt automātisku izsaukumu pāradresāciju. Tāpat plānots uzlabot izsaukuma audio ierakstu sistēmu un veikt citus uzlabojumus.
Paredzēts izveidot vienotu programmatūru izsaukumu saņemšanai un apstrādei, lai visiem operatīvajiem un palīdzības dienestiem būtu vienāda informācija par notikumu un izsaucēju, lai būtu iespēja apvienot vairākus izsaukumus, ja saņemti vairāki zvani par vienu un to pašu notikumu. Tāpat iecerēts modernizēt sistēmu, lai varētu atlasīt ļaunprātīgos izsaukumus un atrast izsaucēju.
Šogad kritiski nepieciešamais finansējums, pēc VUGD aplēsēm, ir 89,1 tūkstotis latu.
BNS, +371 67088611, zinas@bns.lv
Iepriekšējā | Nākamā
Rādīt kā: html pdf xml text rtf Rakstīt redaktoram