"Latvijas dzelzceļam" avārijas seku likvidēšana izmaksās aptuveni vienu miljonu latu

Vilciena avārijas seku likvidēšana Daugavpils novada Naujenes pagastā Latvijas dzelzceļa kompānijai "Latvijas dzelzceļš" (LDz) izmaksās aptuveni vienu miljonu latu, žurnālistiem otrdien preses konferencē sacīja LDz valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis.

Viņš paskaidroja, ka šīs izmaksas radīsies, jo nepieciešama ceļu plātnes un sliežu ceļa sakārtošana, monitorings, zemes sanācija un citi darbi, kas saistīti ar avārijas seku likvidēšanu.

LDz prezidents uzsvēra, ka šī summa ir visai aptuvena, jo izmaksas vēl tiek aprēķinātas. Tāpat nav zināms, cik daudz līdzekļu būs nepieciešami, lai novērstu videi nodarīto kaitējumu.

Magonis norādīja, ka par uzņēmumam radītajiem zaudējumiem pagaidām ir pāragri spriest, jo jāzina, cik no tiem būs jāsedz koncernam un cik segs apdrošinātāji.

Lai gan pagaidām vēl esot pāragri spriest par avārijas iemeslu, Magonis pieļāva, ka avārijā vainojams sliedes bojājums, par ko jau izskanējusi informācija.

"Pagaidām vēl iemesls nav zināms, tomēr pie avārijas, iespējams, vainojama sliede, taču tikpat labi tas varēja būt arī kāds no vagoniem," teica Magonis un piebilda, ka avārijas iemeslu noskaidros izmeklēšanā.

LDz pārstāvji arī atzina, ka par negadījumu atbildīgs ir LDz, un izslēdza iespēju, ka tas varētu būt tīšs nodarījums.

LDz Ceļu distances vadītāja pirmais vietnieks Jānis Ceicāns žurnālistiem pastāstīja, ka pēdējo reizi jauna pārmija avārijas vietā tika ielikta 1998.gadā, taču remonts un nepieciešamības gadījumā arī pārbaudes tika veiktas regulāri. Turklāt arī pēdējās pārbaudes laikā netika atklāti nekādi bojājumi.

"Pārmijas mūžs ir aptuveni desmit līdz 15 gadu, taču tas ir atkarīgs no noslogojuma," paskaidroja Ceicāns, vienlaikus apliecinot, ka pārmijas bija plānots remontēt.

Komentējot to, kāpēc glābēji notikuma vietā ieradās aptuveni stundu pēc negadījuma, viceprezidents tehniskās ekspluatācijas jautājumos Ēriks Šmuksts norādīja, ka, neskatoties uz to, uz notikušo reaģēts operatīvi.

Šmuksts uzsvēra, ka paiet zināms laiks, kamēr mašīnists par iespējamo negadījumu paziņo dispečeram, kurš pa to laiku, kamēr mašīnists noskaidro visus apstākļus, nodrošina to, lai nenotiktu vilcienu kustība. "Savukārt pēc tam, kad noskaidroti visi apstākļi, par to tiek ziņots atbildīgajiem dienestiem," klāstīja Šmuksts.

LDz Vides pārvaldības vadītājs Māris Poikāns pastāstīja, ka kopējais naftas minerālsmērvielas daudzums, kas izlijis, joprojām nav zināms, taču norādīja, ka viena cisterna ar naftas produktu izlijusi pilnībā un vēl trīs – daļēji. Vienā cisternā atradās aptuveni 55 tonnas smērvielas.

"Pašlaik ir izkaisīts absorbents un lokalizēta notikuma vieta, lai piesārņojums neizplatītos tālāk. Piesārņotās grunts izvešana sāksies tad, kad platība būs atbrīvota no cisternām, kuras pagaidām vēl atrodas notikuma vietā," informēja Poikāns.

Pēc Poikāna teiktā, pašlaik tiek izstrādāta sanācijas programma, kas būs jāsaskaņo ar Valsts vides dienesta (VVD) Daugavpils reģionālās vides pārvaldes speciālistiem.

Vides pārvaldības vadītājs gan nevēlējās atklāt, kāds uzņēmums veiks sanācijas darbus un kādas varētu būt aptuvenās izmaksas.

Kopumā avārijas vietā tika izārdītas sliedes 250 metru garumā.

Jau vēstīts, ka Daugavpils novada Naujenes pagastā notikušajā avārijā, kur vienu kilometru no Kraujas dzelzceļa stacijas svētdien vakarā no sliedēm noskrēja 17 kravas vilciena cisternas, iespējams, vainojama plīsusi sliede, aģentūrai BNS pastāstīja Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja direktors Ivars Alfrēds Gaveika.

Vietējie iedzīvotāji arī brīdināti par iespējamu ūdens piesārņojumu.

Valsts vides dienesta Daugavpils reģionālā vides pārvalde saistībā ar negadījumu Daugavpils novadā "Latvijas dzelzceļam" uzdevusi sagatavot un saskaņot sanācijas plānu, paredzot tajā visus pasākumus izpostītās teritorijas atjaunošanai un to izpildes termiņus.

Svarīgākais