Ārzemju šoferiem Latvijā no radariem nav jābaidās

Kamēr liela daļa Latvijas autobraucēju baidās no nesen darbību sākušajiem fotoradariem, kas pieļauj kļūdu tikai 3 km/h, un līdz ar to iespējas tikt pie soda kvītīm ir ļoti augstas, ārvalstu viesiem sods par ātruma pārsniegšanu iet secen.

«Pagaidām ārvalstīs reģistrētu transportlīdzekļu vadītāji netiek sodīti, bet tiek strādāts pie Eiropas kopējās datu bāzes, kas ļaus viņus saukt pie atbildības,» uz jautājumu, vai tiešām ārvalstu autovadītāji nesaņem soda kvītis, atbild Valsts policijas pārstāve Lita Juberte.

Tikmēr pašmāju šoferīšiem no soda izsprukt ir neiespējami, jo, iekams viss piespriestais nebūs samaksāts, nevar iziet tehnisko apskati. Cerams, ka ar laiku sodīt varēs arī ārvalstu pārkāpējus, vismaz tā izriet no Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sniegtās informācijas. «Pašlaik katrā valstī kārtība ir atšķirīga. Taču Eiropas Savienībā (ES) un Eiropas Ekonomiskajā zonā (EEZ) vienoti strādā pie šā jautājuma. Proti, līdz 2013. gada

7. novembrim dalībvalstīm jāievieš direktīva par pārrobežu informācijas apmaiņu saistībā ar ceļu satiksmes drošības noteikumu pārkāpumiem (direktīva būs saistoša ES un EEZ valstīm). Valstīm būs iespēja, tiesisks pamats un mehānisms, lai sadarbotos, ja kāds no ES vai EEZ valstu autovadītājiem būs izdarījis pārkāpumu citā ES vai EEZ valstī,» Neatkarīgo informē CSDD Sabiedrisko attiecību daļas speciāliste Agnese Korbe.

Arī latviešu autobraucēji daudzās valstīs var justies nesodīti, protams, ja nenotiek negadījums, kuram klāt ir vietējie likumsargi. Ar dažām valstīm informācijas apmaiņa tomēr notiek, tāpēc ir iespējas kādu dienu savā pastkastītē ieraudzīt draudzīgu aicinājumu samaksāt sodu par pārkāpumu piemēram, Zviedrijā. «Jā, informāciju saņemam, piemēram, no Lietuvas, Igaunijas, Polijas, Zviedrijas, Somijas, Dānijas. Šobrīd apmaiņa ar attiecīgo informāciju notiek uz brīvprātības pamata, jo direktīva, kas attiecas uz ES un EEZ valstīm par pārkāpumiem un vadītāju apliecībām, ir pieņemta, taču tās ieviešana ir noteikta līdz 2013. gada 19. janvārim. Direktīva paredz sadarbību starp valstīm gadījumos, ja kādam no šo valstu autovadītājiem kādā citā no šīm valstīm ir piemērots sods un atņemta vadītāja apliecība. Latvija direktīvu pārņēmusi viena no pirmajām, normas jau darbojas. Proti, Ceļu satiksmes likuma 30. panta 2. daļas 8. punkts nosaka, ka transportlīdzekļu vadīšanas tiesības nedrīkst izmantot, ja personai ārvalstī ir spēkā esošs transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums vai atņemtas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības,» informē A. Korbe.

Svarīgākais