Aptauja: uzņēmumu izaugsmi ierobežojošais faktors – likumdošana

Pērn 42% mazo un vidējo uzņēmumu ir mēģinājuši iegūt finanšu aizņēmumus, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie dati.

2010. gadā vispopulārākais ārējā finansējuma piesaistīšanas avots bija aizņēmumi no uzņēmuma īpašniekiem vai vadītājiem (19% gadījumu no visiem iegūtajiem finansējuma avotiem), pretēji situācijai 2007. gadā, kad visbiežāk tika izmantots līzings (23%). 2010. gadā, salīdzinot ar 2007. gadu, līzinga izmantošana bija sarukusi divas reizes, un arī nākotnē uzņēmumi neplāno palielināt līzinga izmantošanu. 2010. gadā strauji saruka iegūtie aizņēmumi no bankām vai citiem finanšu uzņēmumiem, bet turpmāk uzņēmēji tos atkal plāno izmantot daudz aktīvāk.

8% aptaujāto uzņēmumu atzina, ka pērn bija neveiksmīgi mēģinājuši iegūt finanšu aizņēmumu. Galvenais finanšu aizņēmuma neizsniegšanas iemesls bija tas, ka uzņēmumam jau ir pārāk daudz aizņēmumu vai liels parāds, kā arī nepietiekams ķīlas apjoms. Apkopojot uzņēmumu atbildes par iemesliem, kas nosaka vajadzību pēc ārējā finansējuma, kā vissvarīgākais iemesls tika minēta nepieciešamība nodrošināt uzņēmuma turpmāko darbību (48%), kā arī uzņēmuma darbības attīstīšana vietējā tirgū (22%).

Uzņēmumi tika arī lūgti novērtēt izmaiņas finansēšanas jomā pēdējo gadu laikā. Lielākā daļa uzņēmēju atzina, ka viņu uzņēmuma finansiālais stāvoklis, kā arī banku vēlme sniegt finansējumu ir pasliktinājusies vai ievērojami pasliktinājusies (attiecīgi 74 un 66% respondentu).

Aptaujā tika noskaidroti arī uzņēmuma izaugsmi ierobežojošie faktori. Uzņēmēji atzina, ka vissvarīgākie no tiem ir vispārējā ekonomiskā situācija, likumdošana un fiskālā politika, kā arī ierobežots pieprasījums vietējā tirgū. Aptaujas rezultāti balstās uz 326 respondentu atbildēm.

Latvijā

Finanšu krāpnieki šobrīd aktīvi uzdodas par mobilo sakaru operatoru darbiniekiem (SIA BITE Latvija, SIA Latvijas Mobilais Telefons, SIA Tele2) un mēģina izvilināt iedzīvotāju bankas kontu pieejas datus, informējot par nepieciešamību atjaunot līgumu, lai netiktu slēgta SIM karte. Bankas Citadele IT drošības daļa aicina šādas sarunas uzreiz pārtraukt un uzsver, ka mobilo sakaru operatoru darbinieki nekad nejautās ar bankas datiem saistītus jautājumus.