Dombrovskis: galējas nepieciešamības gadījumā valsts varētu pārdot "airBaltic" akcijas

Galējas nepieciešamības gadījumā valsts varētu pārdot tai piederošās akcijas Latvijas nacionālajā aviokompānijā "airBaltic", otrdien pēc valdības sēdes žurnālistiem sacīja Ministru prezidents Valdis Dombrovskis.

Viņš teica, ka valdība nav saņēmusi no "airBaltic" privātā akcionāra "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS) visu nepieciešamo informāciju, tostarp nav skaidrības par to, kas ir BAS patiesā labuma guvējs un vai BAS vispār ir maksātspējīgs uzņēmums. Dombrovskis uzsvēra, ka valdībai ir jābūt skaidrībā par šiem jautājumiem pirms līdzekļu ieguldīšanas "airBaltic".

Dombrovskis piebilda – lai gan ar BAS mutvārdu vienošanās ir panākta, reālos dokumentos šie solījumi nav transformējušies. "Problēma ir tā, ka, neraugoties uz BAS un "Latvijas Krājbankas" izteiktajiem mutiskajiem izteikumiem par piekrišanu nosacījumiem, reālos darbos un dokumentos tie pagaidām nav transformējušies. Tas ir būtiski, lai valsts izvirzītie nosacījumi tiktu izpildīti, tostarp lai valsts zinātu, kas ir BAS akcionāra patiesā labuma guvējs, un zinātu, ar ko precīzi mēs risinām sarunas. Pašreiz redzam, ka progress valsts izvirzīto nosacījumu izpildē jau kopš 23.augusta, kad tika pieņemts konceptuāls lēmums, ir nepietiekams," klāstīja valdības vadītājs.

Ja gadījumā vienošanos par BAS neizdosies panākt, valsts varētu izteikt piedāvājumu privātajam "airBaltic" akcionāram nopirkt valstij piederošās akcijas, sacīja Dombrovskis, vienlaikus gan uzverot, ka tas būtu galējas nepieciešamības gadījumā.

Atbildot uz jautājumu, vai varētu tikt veidota jauna lidsabiedrība, premjers norādīja, ka šāda iespēja tiek analizēta, taču tas nav tuvāko dienu vai nedēļu jautājums. "Tam vajag rūpīgu analīzi," viņš uzsvēra.

Dombrovskis norādīja, ka pašreiz Satiksmes ministrija (SM) sadarbībā ar piesaistīto konsultantu "Prudentia" risina sarunas ar BAS un kreditori "Latvijas Krājbanku" par iespējamo nodomu protokolu, kurā būtu noteikts, kādā veidā valsts var iesaistīties "airBaltic" pamatkapitāla palielināšanā un kompānijas finansiālo problēmu risināšanā.

Satiksmes ministrs Uldis Augulis žurnālistiem sacīja, ka pirms naudas līdzekļu ieguldīšanas "airBaltic" svarīgi ir iegūt pilnīgu informāciju līdz pat patiesā labuma guvējiem, kas savukārt dod iespējas redzēt, vai otram akcionāram vispār ir naudas līdzekļi, kurus ieguldīt aviokompānijā. Pēc viņa teiktā, ir jābūt skaidrībai par to, vai otram akcionāram būs līdzekļi, ko ieguldīt "airBaltic", un vai valsts neieguldīs "tukšā čaulā".

Arī Augulis uzsvēra, ka "airBaltic" valsts akciju pārdošana būtu galējais variants gadījumā, ja neizdosies vienoties par valsts izvirzītajiem nosacījumiem. "Nav jēgas ieguldīt visu nodokļu maksātāju naudu, nezinot kur un nezinot, uz cik ilgu laiku," paziņoja ministrs.

Viņš teica, ka konkrēts termiņš, līdz kuram notiks sarunas ar "airBaltic" privāto akcionāru, nav noteikts. Augulis norādīja, ka sarunas ar BAS notiek visu laiku un arī apsolījumi no privātā akcionāra ir, taču valsts vēlas saņemt pretī arī dokumentārus apstiprinājumus.

"Prudentia" valdes priekšsēdētājs Kārlis Krastiņš žurnālistiem klāstīja, ka valsts nevar atļauties ieguldīt līdzekļus, neizprotot visus riskus. "Mēs tos analizējam un sarunās ar BAS cenšamies izprast un vienoties, kā tie tiks samazināti," viņš paskaidroja.

Arī Krastiņš atzina, ka ir būtiski saprast, kam īsti pieder BAS. Līdz šim privātais akcionārs nav sniedzis par to juridiski korektas atbildes. Atkarībā no tā, kādas personas kā BAS īpašnieces tiks atklātas, būs iespējams arī saprast, vai tām ir pietiekami daudz finanšu resursu, lai kopā ar valsti ieguldītu vairākus desmitus miljonus latu kompānijas kapitālā.

"Prudentia" vadītājs norādīja, ka BAS nav iesniedzis gada pārskatu un ir vairākas pazīmes, kas liecina, ka šis uzņēmums neveic komercdarbību atbilstoši pieņemtajai praksei. "Paskatoties uz 2009.gada bilanci, redzams, ka tādas summas, kas mērāmas desmitos miljonu latu, BAS rīcībā nav. Vēl jo vairāk – visi aktīvi ir ieķīlāti "Latvijas Krājbankā", kas nozīmē, ka BAS savā darbībā ir atkarīgs no "Latvijas Krājbankas" piekrišanas," sacīja Krastiņš.

Jau vēstīts, ka "airBaltic" jāpalielina pamatkapitāls, taču valdība un BAS vairākas nedēļas nespēja panākt par to kopīgu vienošanos. Valdība 23.augustā nolēma, ka Latvijas valsts piedalīsies "airBaltic" glābšanā, taču izvirzīja tam vairākus nosacījumus, tostarp to, ka jāpanāk "airBaltic" vadības maiņa, jāveic grozījumi statūtos, panākot tajos Komerclikuma nosacījumus, un jāveic izmaiņas akcionāru sadarbības līgumā, lai valstij būtu lielāka ietekme, kā arī lidostai "Rīga" jābūt bāzes lidostai, kas nodrošinātu, ka kompānija darbojas Latvijā.

"airBaltic" veic tiešos lidojumus no trim Baltijas valstu galvaspilsētām – Rīgas, Viļņas un Tallinas, kā arī nodrošina aviosatiksmi vairākos iekšzemes maršrutos Somijā. "airBaltic" neauditētie zaudējumi pērn bija 34,2 miljoni latu pretēji peļņai 2009.gadā.

"airBaltic" dibināts 1995.gadā, tā lielākie akcionāri ir Latvijas valsts ar 52,6% akciju un BAS ar 47,2% akciju, kas tās 2009.gada sākumā iegādājās no SAS. BAS 50% kapitāldaļu pieder "airBaltic" prezidentam un izpilddirektoram Bertoltam Flikam, bet vēl 50% – Bahamu salās reģistrētai kompānijai "Taurus Asset Management Fund Limited".

Latvijā

Par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) veiks iekšējo pārbaudi par iepirkumu komisijas darbu un specifikācijā iekļautajām prasībām saistībā ar auto īres līgumu, kas paredz maksāt 1100 eiro par vienas automašīnas nomu mēnesī.

Svarīgākais