SAB visatļautība kļūst demonstratīva

© www.nra.lv

Invalīdu autostāvvietā šķērsām iebraukta automašīna ar Iekšlietu ministrijas caurlaidi vējstiklā, bet, pats galvenais, ar valsts reģistrācijas numura zīmēm, kuras oficiāli iznīcinātas jau pirms sešiem gadiem, – Satversmes aizsardzības biroja darbinieku visatļautība sāk kļūt aizvien demonstratīvāka.

Pseidoinvalīds no SAB

14. oktobrī Rīgā, netālu no viesnīcas Rīdzene esošajā invalīdu autostāvvietā O. Kalpaka bulvāra malā fotogrāfiski tika fiksēta tur iebraukta automašīna Mitsubishi Outlander ar valsts reģistrācijas numuru EH4914 un Iekšlietu ministrijas atļauju nr. 689 vējstiklā.

Iekšlietu ministrijā noskaidrojās, ka šī atļauja tobrīd vēl nezināmajam pseidoinvalīdam izdota saskaņā ar ministrijas noteikumiem par autotransporta iebraukšanas un stāvēšanas atļaujas izmantošanas kārtību, kuri nosaka, ka atļaujas var izsniegt ministrijas amatpersonām un struktūrvienībām, ministrijas sistēmas iestādēm, kā arī fiziskām, juridiskām personām un nevalstiskajām organizācijām, kuras savā darbībā ir saistītas ar Iekšlietu ministriju un tās sistēmas iestādēm.

Sākotnēji Iekšlietu ministrija atzina tikai to, ka konkrētā atļauja, ko izsniedzis ministrijas Administratīvais departaments pēc saskaņošanas ar valsts sekretāru, izdota nevis iekšlietu sistēmas padotības iestādei vai kādam sistēmas darbiniekam, bet gan "vienai no mūsu valsts drošības iestādēm". Pēc atkārtota informācijas pieprasījuma tika atzīts, ka šī drošības iestāde ir Satversmes aizsardzības birojs (SAB), kura vadība tad arī vērtēšot "personas disciplināratbildību un disciplinārsoda piemērošanas nepieciešamību".

Auto numuri – oficiāli iznīcināti

SAB preses pārstāve Baiba Rāta-Saliņa sākotnēji oficiāli atzina tikai to, ka "Satversmes aizsardzības birojs ir operatīvās darbības subjekts, kam ir tiesības izmantot visas Operatīvās darbības likumā noteiktās darbības metodes un formas. Tajā skaitā izgatavot un izmantot dokumentus un citus maskēšanās līdzekļus, lai slēptu atsevišķu operatīvās darbības subjektu struktūrvienību, to dienesta telpu un transportlīdzekļu piederību un darbinieku identitāti".

Taču pēc sīkākas noskaidrošanas gaismā nāca fakts, ko SAB darbiniece pat nepieminēja: izrādījās, ka SAB darbinieka invalīdu stāvvietā novietotā Mitsubishi Outlander valsts reģistrācijas numuri oficiāli skaitās iznīcināti jau pirms vairāk nekā sešiem gadiem, – līdz ar to SAB automašīna aprīkota ar viltotām vai nezināmā veidā no CSDD iegūtām valsts reģistrācijas numura zīmēm.

"Saskaņā ar Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra datiem valsts reģistrācijas numurs EH4914 no 27.09.2001. līdz 18.07.2003. bija piešķirti transportlīdzeklim Toyota Camry gaiši pelēkā krāsā. 18.07.2003. minētais numurs (EH4914) nomainīts pret valsts reģistrācijas numuru (..), kurš joprojām ir uz Toyota Camry. 18.07.2003. valsts reģistrācijas numura zīmes EH4914 (divas) ir nodotas un utilizētas CSDD Rīgas nodaļā. Pēc 18.07.2003. atkārtoti valsts reģistrācijas numurs EH4914 citam transportlīdzeklim nav piešķirts," šādu oficiālo informāciju vakar sniedza Ceļu satiksmes drošības direkcija.

SAB klusē un izvairās

SAB direktors Jānis Kažociņš vakar nevēlējās sniegt atbildi, uz kādu normatīvo aktu pamata birojs vai kāds tā darbinieks ir iejaucies CSDD darbā un, iespējams, nelikumīgi ieguvis savā vai SAB rīcībā šīs utilizējamās numura zīmes.

SAB preses pārstāve biroja direktora vārdā tikai atsaucās uz valdības noteikumiem, saskaņā ar kuriem "operatīvās darbības plāni, organizācija, metodika un taktika ir atzīta par valsts noslēpumu un nav publiskojama". SAB nevēlējās paskaidrot, kāds operatīvās darbības plāns 14. oktobrī ticis īstenots invalīdu autostāvvietā ar viltotām auto numura zīmēm un Iekšlietu ministrijas caurlaidi auto vējstiklā.

Tāpat SAB direktors un viņa preses pārstāve ne noliedza, ne apstiprināja neoficiālo informāciju, ka SAB rīcībā aizvadītajos sešos gados šādā veidā ir nonākušas vismaz 80 dažādas oficiāli iznīcinātas transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura zīmes. Netika sniegta atbilde uz jautājumu, kādiem mērķiem tās birojam nepieciešamas vispār un jo īpaši šādā ievērojamā skaitā.

Visbeidzot – J. Kažociņš nevēlējās sniegt atbildi arī uz jautājumu, vai par šādu praksi SAB ir informējis amatpersonas, kas veic parlamentāro kontroli pār SAB darbu. Tā vietā SAB pārstāve apgalvoja, ka "birojs vienmēr ir sniedzis un arī turpmāk sniegs Saeimas Nacionālās drošības komisijas deputātiem pieprasīto informāciju un informāciju, kas nepieciešama parlamentārās kontroles īstenošanai".

Parlamentārie uzraugi pārsteigti

Tomēr Saeimas Nacionālās drošības komisijas priekšsēdētājs Māris Kučinskis vakar atzina, ka kopš pavasara komisijas deputāti divreiz ir viesojušies SAB un iepazīstināti ar situāciju, taču par šādu pārsteidzošu praksi, izmantojot oficiāli iznīcinātas reģistrācijas numuru zīmes, biroja vadība savus parlamentāros uzraugus gan neesot informējusi. Pēc šīs informācijas nonākšanas atklātībā Nacionālās drošības komisija uz to noteikti reaģēšot.

Arī Ministru prezidenta Valda Dombrovska rīcībā līdz šim nav bijis ziņu, ka SAB darbinieki pārvietojas ar auto transportu, kam piešķirtās numuru zīmes ir pirms sešiem gadiem iznīcinātas, vakar apliecināja premjera preses sekretāre Līga Krapāne: "Ja žurnālista rīcībā ir šādi fakti, tad premjers aicina tos nekavējoši pārbaudīt, sazinoties ar SAB direktoru Jāni Kažociņu tieši un pievienojot arī CSDD sniegto izziņu. Par šīs saziņas rezultātiem V. Dombrovskis prasīs informāciju no J. Kažociņa. Vienlaikus, ja kādu iemeslu dēļ neizdodas saņemt atbildi no SAB, lūgums par to informēt premjera biroju."

Savukārt bijušais Ministru prezidents Aigars Kalvītis, kura vēlme stingrāk kontrolēt specdienestus 2007. gadā izraisīja tā saukto "lietussargu revolūciju", atzīst, ka viņa valdības laikā J. Kažociņš gan regulāri sniedzis vispārīgas atskaites, taču par šādu praksi nekad neesot pat ieminējies.

"Man kā premjeram tajā laikā nebija iespējas pat painteresēties par šīs "valsts valstī" darbību, par kuru man nebija pārliecības, ka tā tiešām notiek valsts un valdības labā, jo iestāde faktiski atradās un atrodas ārpus likuma," A. Kalvītis tagad atbild uz jautājumu, ko viņš kā valdības vadītājs būtu darījis, uzzinot par šādām SAB metodēm. Ekspremjers tikai piebilst, ka 2007. gadā, uzzinot ko līdzīgu, viss drīzāk beigtos nevis ar SAB metožu pārbaudi, bet gan ar viņa paša "nolidošanu".

Iesniegums par minētajiem faktiem šodien ir saņemts arī LR Ģenerālprokuratūrā.

Svarīgākais