Vides aizsardzības klubs turpina cīkstēties ar Satiksmes ministriju, kurai nosūtījis jau otro pretenziju vēstuli aizstāvot kokus, kurus plānots izcirst 10 kilometrus garā Gulbenes - Rēzeknes ceļa posmā Stradu pagastā
Zināms, ka pavisam paredzēts nocirst 879 kokus, tajā skaitā arī veselīgus un dižkoku izmēriem atbilstošus.
Vēstulē, kuru parakstījusi Vides aizsardzības kluba viceprezidente Elita Kalniņa, ir atzīts, ka “vietējo iedzīvotāju un tranzīta transporta vajadzībām ir nepieciešamas uzlabot šo ceļa posmu “, taču arī uzsvērta vajadzība saglabāt vērtīgāko koku aleju posmi, ņemot vērā “kultūrvēsturisko un bioloģisko vērtību”. Bez tam Vides aizsardzības klubs vēlas saņemt precīzu informāciju par izcērtamo koku apjomu kubikmetros un to, kā tiks izlietota iegūtā koksne.
Satiksmes ministrijā Vides aizsardzības kluba vēstule ir saņemta 1.augustā. Atbilde vēl tiekot gatavota. Satiksmes ministrijas Sauszemes transporta departamenta vecākā referente Zanda Jaunsproģe informē, ka Rēzekne – Gulbene ceļa posms Stradu pagastā šogad vēl rekonstruēts netiks. Pašlaik vēl notiekot projekta saskaņošana un pārskaņošana. Lai izvairītos no spekulācijām, ka ceļa būvniecības dēļ tiek nocirsti vērtīgi un veseli koki, ir domāts lūgt sertificētus mežsaimniecības speciālistus papildus izvērtēt šo koku stāvokli. Pašlaik turpinoties ceļa posma projekta izstrāde līdz Gulbenes pilsētas robežai. Taču būvprojekta skiču publiskā apspriešana notikusi jau 2009.gadā no 19.marta līdz 15.aprīlim.
Akciju sabiedrības “Latvijas valsts ceļi” skaidrojums – visi 879 nocirst plānotie koki ir jānocērt, jo ir nepieciešama, lai varētu izbūvēt drošu un mūsdienām atbilstošu autoceļa posmu, līdzīgu tam, kādi jau ir izbūvēti uz šī ceļa Rēzeknes virzienā aiz Pededzes upes. Šī ceļa zemes nodalījuma joslas (ceļa zemes) platums ļauj izbūvēt tikai ceļa pamatelementus – brauktuvi, nomales, ūdensatvades sistēmas un gājēju – velosipēdistu celiņu.
Rēzeknes ceļa posms Stradu pagastā noslēdz Vidzemi un Latgali savienojošā maršruta Rēzekne – Gulbene sakārtošanu, izmantojot Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējumu.
Dabas retumu pētnieks Guntis Eniņš ir šokēts par Gulbenes novada pašvaldības attieksmi, neiebilstot pret koku masveida izzāģēšanu šajā ceļa posmā. Viņš nesaprot arī vietējo iedzīvotāju vienaldzību. Neesot arī tādas statistikas, cik autoavāriju notiek ceļu posmos, kuros ir koki, un cik tur, kur ceļš ir taisns. Ne velti taču taisnajos ceļu posmos brauktuves malās tiek likti baltie stabiņi, lai norādītu, kur ir ceļa mala. G.Eniņš domā, ka izpēte varētu pierādīt, ka gludos, taisnos ceļa posmos, kur transportlīdzekļu vadītāji ieskrienas un palielina braukšanas ātrumu, avāriju noteikti ir daudz biežāk un arī bojā gājušo cilvēku ir vairāk.
G. Eniņš pats ir izbraucis pa minēto ceļu, redzējis sarkanos krustus uz cērtamo koku stumbriem. Starp šiem nolemtajiem esot arī aptuveni 200 Napoleona laiku koki. G.Eniņš piekrīt, ka Rēzeknes ceļa malās ir redzami tikai koku alejas fragmenti, tomēr arī tie ir vērtīgi, sevišķi, ja redzam kokus, kurus redzējušas augam jau mūsu senču trīs paaudzes. Muļķīgi esot teikt un domāt, ka koki ceļa malā ir nederīgi tāpēc, ka tiem tukšs vidus. “Koki, kuriem ir tukšs vidus, nav nestiprāki. Debesskrāpim arī ir tikai čaula! Vecie koki ir arī kukaiņu un putnu mājas. Un arī tā ir bagātība,” saka viņš.
Dainis Īvāns kopā ar Vides aizsardzības kluba aktīvistiem aizstāv dižkokus, kurus plānots nocirst rekonstruējamā Rēzeknes ceļa malās. Viņš uzskata, ka nav vērts ziedot gandrīz 900 koku tikai tāpēc, lai Stradu pagastā 10 kilometrus garo ceļa posmu varētu izbraukt ātrāk un ērtāk.