Igaunijas tūroperatora maksātnespēja skar arī Latviju

Jūnijā par maksātnespēju paziņoja igauņu tūrisma operators Estour. Tūrisma eksperti jau iepriekš to prognozēja, jo kompānija piedāvāja pārāk zemas cenas.

Starp cietušajiem, kas jau iesnieguši pretenzijas Igaunijas Patērētāju tiesību aizsardzības centram (Tarbijakaitseamet), ir arī vismaz viena Latvijas pilsone – Ingvilda Zālīte. Viņai bija grūts uzdevums – atrast piemērotu lidojumu, lai viņas pusaudzis dēls noteiktā laikā nokļūtu Bulgārijas pilsētā Varnā uz sacensībām. Izpētot dažādu aviokompāniju un tūrisma firmu piedāvājumus, kā piemērotāko izvēlējās igauņu Estour, nopērkot lidojumu ar čārterreisu abos virzienos.

Par maksātnespēju uzzina no portāliem

Tad, kad viņa pilnībā bija pārskaitījusi prasīto summu – 250 eiro, pēkšņi pienāca ziņa no operatora: mainīti izlidošanas datumi un laiki, jo pakalpojums viņai vairs nederēja. «Tādēļ atsaku biļeti, uzrakstu iesniegumu par naudas atgriešanu un gaidu naudu, kurai būtu jāienāk 15 dienu laikā. Tā vismaz sola klientu menedžere. Estour mājaslapa gan atklāj sīkas dīvainības: sezonas vidū ir nomainīti ne tikai lidojumu laiki, bet arī aviosabiedrības, proti, Smartlynx ir nomainīts ar Bulgarair. Prātā sazīmējas visādas shēmas, sākot ar pustukšām lidmašīnām līdz bulgāru kukuļiem un citu aviokompāniju izspiešanai no konkrētā virziena. Taču saprotu, ka dienas laikā neviena sevi cienoša kompānija naudu neatgriež, tādēļ gaidu noliktās divas nedēļas. No naudas, protams, ne čiku, ne grabu,» atceras I. Zālīte. Tādēļ vērusi vaļā operatora interneta mājaslapu, lai sameklētu klientu menedžeres telefona numuru, bet tur... tikai operators paziņo par finansiālu nespēju izpildīt uzņemtās saistības, tādēļ pārtrauc savu darbību.

«Kaut kā e-pastos tomēr atrodu vajadzīgo telefonu, taču sazvanīt nevienu neizdodas, jo telefons, protams, ir atslēgts. Delfiem Igaunijā ir arī krieviskā versija, tur izlasāms stāsts: kaut kur kūrortos «mētājas» apmēram 300 Estour klientu, finansiālo kompensāciju izmaksu ir uzņēmies Igaunijas Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, kādam asprātim pat izdevies nofilmēt, kā tūroperatora birojā iznīcina dokumentus. Internetā publika vārās, eksperti gudri runā, ka viss bijis redzams iepriekš, taču pat no jaunākajām klientu atsauksmēm to saprast bija pagrūti. Katram gadījumam jautājumu, ko tagad darīt, uzdodu arī Latvijas vēstniecībai, taču zinošais cilvēks ir atvaļinājumā, vēstniecība atbildi sola piecu darba dienu laikā. Sāku rakstīt iesniegumu un vākt prasītos dokumentus. Lielākā neziņa: cik lielā mērā atdabūšu naudu, jo drošības depozītu 200 000 eiro vispirms izmantos cilvēku atgādāšanai mājās, pēc tam proporcionāli sadalīs prasību iesniedzējiem,» stāsta I. Zālīte.

Jau reģistrētas 277 pretenzijas

Igaunijas Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju politikas un sabiedrisko attiecību departamenta vadītāja Hanna Turetska Neatkarīgajai pastāstīja, ka līdz vakardienai centrs jau reģistrējis 277 pretenzijas pret Estour. Viņas rīcībā gan nebija informācijas, ka starp pieteicējiem ir arī Latvijas pilsoņi, taču viņa pieļāva iespēju, ka šie iesniegumi vēl nav reģistrēti. Kopējais no Estour maksātnespējas cietušo skaits būs zināms tikai pēc 24. jūlija, kad beidzas pieteikšanās laiks.

Patērētāju aizsardzības pārvalde lūdz patērētājus, kuri ir veikuši avansa maksājumus par atceltiem Estour ceļojumiem, iesniegt pieteikumus, kā arī pievienot maksājumu apliecinājumus, līgumu un kvītis. Tas viss jāiesniedz Igaunijas Patērētāju tiesību aizsardzības padomē līdz 24. jūlijam. Pieteikumus, kurus saņems vēlāk, neizskatīs, piebilst H. Turetska.

Latvija priekšā Igaunijai

Jebkurš skandāls tūrisma nozarē negatīvi ietekmē visu nozari kopumā, Neatkarīgajai uzsver tūroperatora Tez Tour direktors Baltijas valstīs Konstantīns Paļgovs, taču piebilst, ka Latvija tūrisma ziņā atrodas apmēram divus gadus priekšā Igaunijai un jau ir pārslimojusi maksātnespēju slimību. «Latvija ir droša, un tūristiem nav no kā baidīties,» akcentē K. Paļgovs.

Viņš novērojis, ka pēdējos gados Igaunijā vasaras sākumā notiek skaļi bankroti, – pērn par maksātnespēju paziņoja tūroperators Top Tours, tagad Estour. Latvijā pēdējo gadu laikā skaļu bankrotu nav bijis – tie, kas krīzes laikā ir izdzīvojuši, arī izdzīvos.

Par iespējamo maksātnespēju var liecināt vairāki faktori. Pirmais, no kā jāuzmanās patērētājiem, ja kāds no operatoriem sāk piedāvāt neadekvāti lielas atlaides. «Mans ieteikums – ļoti uzmanīgi skatīties uz kompāniju, kas dod pārāk lielas atlaides. Rūpīgi jāizvērtē, vai kompānija ir strādājusi iepriekš, vai ir interneta mājaslapa, labāk pajautāt kāda tūrisma eksperta viedokli,» pauž K. Paļgovs.

Latvijā

Jāvērtē, vai un kā sankciju piemērošana nelietderīgi naudu tērējušām iestādēm ietekmētu iestāžu pakalpojumu saņēmējus - iedzīvotājus, uzņēmējus un nevalstiskās organizācijas, komentējot Valsts prezidenta Edgara Rinkēviča priekšlikumu, aģentūrai LETA pauda Ministru prezidente Evika Siliņa (JV).

Svarīgākais