Cilvēki virtuāli iepērkas arvien vairāk

Latvijas lielākie interneta veikali arī nelabvēlīgas ekonomiskās situācijas laikā izjūt klientu skaita pieaugumu un virtuālajai iepirkšanās metodei ik gadu uzticas vairāk. Pirkto preču klāsts ir plašs – sākot no pārtikas produktiem un beidzot ar apģērbu un datoriem.

«Mūsu veikals strādā kopš 2002. gada, un toreiz pirmie klienti reti kad bija vecāki par 30 gadiem, pārējie uz iepirkšanos internetā raudzījās skeptiski. Tagad klientu vecuma slieksnis jau pārsniedz 40 gadu robežu,» stāsta interneta veikala www.1a.lv direktors Mareks Zuika. Viņš uzskata, ka pēdējo gadu laikā zudušas bailes un ikviens zina, ka internetā pirkt ir «lētāk, drošāk un ērtāk».

Arī veikala www.220.lv īpašnieks Agris Bajārs Neatkarīgajai atzīst, ka cilvēku interese par iepirkšanos internetā nav zudusi. «Nav noslēpums, ka internets pagaidām nav spējīgs izkonkurēt tradicionālos iepirkšanās veidus, taču noteikta loma tam noteikti saglabāsies arī turpmāk,» atklāja A. Bajārs. Lai arī viņa veikala klientiem kā daudzviet citur pirktspēja pēdējos gados mazinājusies, tomēr interese paliek nemainīgi augstā līmenī.

Aptaujāto interneta veikalu īpašnieki atzīst, ka pirktākās esot elektropreces – datortehnika, sadzīves tehnika, mobilie telefoni, kā arī audio un video ierīces. Cilvēki parasti labi zina tehniskos parametrus precēm un līdz ar to labi orientējas interneta veikalu piedāvājumā. Ja salīdzina ar citām valstīm, vēl joprojām mazāk aktuāla pie mums ir apģērbu pirkšana.

Iedzīvotāju pirktspējas mazināšanās apstākļos daudzi mazie tirgus dalībnieki bankrotējuši un palikuši tikai lielākie. Baltijas valstu reģionā Latvija ieņem vadošo lomu interneta veikalu tirgū. «Salīdzinājumā ar Lietuvu un Igauniju pie mums tirgus daļa ir visattīstītākā,» atklāja M. Zuika.

Lai arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ikdienā saņem maz sūdzību no klientiem par pārkāpumiem, iepērkoties internetā, tomēr potenciālos klientus brīdina, ka krāpniecība joprojām ir aktuāla. «Daudzi bankrotējušie veikali veic negodīgu darbību. Cilvēki samaksā naudu un pasūta preci, bet tā neatnāk. Rezultāts – nauda pazudusi, preces nav, un cieš godīgie tirgus dalībnieki, jo sabojāta uzticība internetam kā iepirkšanās vietai,» par problēmām stāsta PTAC informēšanas un komunikāciju daļas vecākais konsultants Jānis Penka. Lai mazinātu krāpniecības riskus, PTAC pirms preces pasūtīšanas aicina pārbaudīt veikalus, veicot zvanu pa norādītajiem kontakttālruņiem vai arī aizejot uz norādīto adresi un pārliecinoties par veikala eksistēšanu un reālu darbu.

Svarīgākais