Ministru prezidents uzdod risināt Rīgas jūras līcī ledū iesalušo kuģu jautājumu

Ministru prezidents Valdis Dombrovskis uzdevis satiksmes ministram Uldim Augulim un Krīzes vadības padomes sekretariātam steidzami iesniegt informāciju par situāciju, kāda ir izveidojusies ar kuģiem, kuri iesaluši ledū Rīgas jūras līcī.

Kā pavēstīja Ministru kabineta preses sekretārs Aivis Freidenfelds, premjers ir uzdevis Satiksmes ministrijai (SM) un krīzes pārvaldības institūcijām sniegt priekšlikumus par veicamajiem pasākumiem, lai pēc iespējas ātrāk palīdzētu atbrīvot kuģus no ledus, kā arī nepieciešamības gadījumā nodrošinātu to apkalpes ar visu nepieciešamo līdz kuģu atbrīvošanai no ledus.

Rīgas brīvostas pārvaldes Sabiedrisko attiecību departamenta direktore Anita Leiškalne aģentūrai BNS iepriekš norādīja, ka brīvosta vērsusies pie valdības pēc palīdzības, jo ostā izveidojusies ārkārtas situācija - būtiski traucēta kuģošana publiskajos ūdeņos, kas ietekmē Rīgas brīvostā strādājošo uzņēmumu darbību.

Leiškalne informēja, ka valdībai lūgts uzdot jūras administrācijai vērsties pie kaimiņvalstu jūras administrācijām ar lūgumu iznomāt ledlaužus, kas varētu nodrošināt ledus laušanu un navigāciju Rīgas jūras līcī.

Viņa paskaidroja, ka, pamatojoties uz likumu par ostām, Rīgas brīvostas pārvaldei ir jānodrošina ziemas navigācija ostas teritorijā un Rīgas brīvostas pārvaldes pienākumos ietilpst ledus laušana un navigācijas nodrošināšana ostas teritorijā. Taču starptautiskajā kuģošanas praksē publiskajos ūdeņos ledus laušanas funkcijas ārkārtas situācijās uzņemas valsts. Tāpēc Rīgas brīvostas pārvalde lūgusi Latvijas valdību, īpaši Satiksmes ministriju, uzņemties atbildību esošās krīzes situācijas risināšanai starpvalstu līmenī.

Satiksmes ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Ilze Eida aģentūrai BNS atzina, ka no publiski paustās informācijas secināms, ka ostas pārvalde nav tikusi galā ar saviem tiešajiem pienākumiem un nav savlaicīgi veikusi nepieciešamos pasākumus, lai nepieļautu pašreizējo situāciju. Tāpēc vēršanās pie valdības un SM pēc palīdzības ar mediju starpniecību rada neizpratni.

Viņa gan atzina, ka, atsaucoties uz medijos izskanējušo informāciju, SM kapitālsabiedrība „Latvijas Jūras administrācija” jau apzina situāciju kaimiņvalstīs, lai noskaidrotu, vai ir kāds brīvs ledlauzis, kas varētu nākt talkā Rīgas brīvostas īpašumā esošajam ledlauzim „Varma”, lai uzlabotu navigāciju Rīgas brīvostas pievedceļos.

Tāpat Augulis ir lūdzis ministrijas pārstāvim brīvostas pārvaldes valdē sniegt informāciju par radušos situāciju.

Jau vēstīts, ka ilgstošais sals un biezais ledus būtiski traucē Rīgas ostas darbu, savukārt Liepājas un Ventspils ostās problēmas nav tik lielas.

Leiškalne aģentūrai BNS iepriekš pastāstīja, ka jūrā ledus biezums ir 35 līdz 70 centimetru un lielie konteineru kuģi, kā arī pasažieru kuģi tiek līdz ostai, savukārt mazajiem kuģiem, kuriem nav attiecīgās klases, ir problēmas.

Brīvostas velkoņi un ledlauzis "Varma" strādā no jūras vārtiem līdz pieņemšanas bojai. "Varma" strādājot 24 stundas diennaktī, un vajadzības gadījumā tiek izmantoti arī abi velkoņi. Viņa teica, ka Rīgas osta gaida rietumu vēju, kas atnesīs arī siltāku ūdeni.

Svarīgākais