Vakar Latvijas Nacionālās mākslas muzeja direktorei Mārai Lācei tieši rokās nodota gandrīz 70 gadu pazudusī Jūlija Federa glezna „Jūras krasts pie Orro Igaunijā”.
M. Lāce atzīst, ka „šis pasākums muzejam ir būtisks un sentimentāli skaists”. Muzeja direktore personīgi izteica lielu pateicību klasiskās mākslas galerijai „Antonija”, ar kuras starpniecību tika noskaidrota gleznas atrašanās vieta. Klasiskās mākslas galerijas „Antonija” direktors, gleznas īpašnieka pilnvarotais pārstāvis Norberts Sarmulis piebilst, ka liels paldies jāsaka arī ekspertiem, kuri atklāja, ka glezna ir LNMM īpašums.
Pēc lielā pārsteiguma muzejs vērsās kultūras ministrijā, kā arī konsultējās ar juristiem par mēģinājumu vienoties ar mākslas darba īpašnieku, Zviedrijas pilsoni, par gleznas nonākšanu mājās. Sarunas vainagojās ar panākumiem – īpašnieks atdeva gleznu muzejam par simbolisku samaksu, proti, tika apmaksāti restaurācijas un transportēšanas izdevumi, pastāstīja M. Lāce. Svinīgajā brīdī N. Sarmulis gleznu pasniedza muzeja direktorei, sakot, ka ir gandarīts piedalīties šādā vēsturiskā notikumā. To arī pierādīja saviļņojošais uztraukums, jo sākotnēji glezna tika prezentēta kājām gaisā. Muzeja direktora vietniece krājuma darbā Ruta Lapiņa pastāstīja, ka gleznā ir attēlots populārs Igaunijas kūrorts, kuru ir gleznojuši arī citi mākslinieki. Ja gleznu inventārā nebūtu šī mākslas darba reprodukcija, tad būtu daudz grūtāk pierādīt gleznas īstos īpašniekus. R. Lapiņa informēja, ka gleznai ir nogriezta apakša, kā arī tai ir veikta dublēšana – gleznas uzstrādāšana uz jauna, kvalitatīva auduma. Direktora vietniece pieļauj iespēju, ka dublēšana veikta, lai nosegtu muzeja inventāra numuru.
Atgūto gleznu varēs apskatīt no 13. janvāra līdz 20.janvārim pastāvīgajā ekspozīcijā. Pēc tam glezna tiks iegrāmatota jaunā inventāra grāmatā un nodota restaurācijai, piebilda R. Lapiņa.
Lai arī šis ir priecīgs notikums LNMM, M. Lāce cer, ka tuvākajā laikā sāksies ēkas rekonstrukcija, jo pretējā gadījumā muzejam būs jāmaina telpas. Bažas rada bojātais ēkas jumts, jo šī ziema tam ir nodarījusi pamatīgu skādi – katrā otrā ekspozīcijas zālē ir noplūduši griesti.