Sabiedriskais transports kursēs retāk

© Mārtiņš Zilgalvis, f64

Samazinoties pasažieru skaitam, oktobrī par ceturto daļu plānots samazināt arī sabiedriskā transporta reisu skaitu, bet līdz gada beigām slēgs vēl aptuveni 5% reisu. Visvairāk cietīs tie maršruti, kur paralēli autobusu satiksmei kursē vilcieni, Neatkarīgo informē valsts akciju sabiedrības Autotransporta direkcija (ATD) sabiedriskā transporta daļas vadītājs Raimonds Timma.

Šogad sabiedriskajā transportā pasažieru skaits samazinājies aptuveni par 15–20%, un samazināta arī valsts dotācija sabiedriskajam transportam, norāda R. Timma. Lai pasažieru pārvadātāji neciestu vēl lielākus zaudējumus, kā tas ir pašlaik, no 1. oktobra par gandrīz ceturto daļu samazinās reisu skaitu no kopējā maršrutu tīkla, bet līdz gada beigām reisu skaitu samazinās vēl par aptuveni pieciem procentiem.

Visrūpīgāk pārskatīs tos sabiedriskā transporta maršrutus, kur paralēli kursē gan vilciens, gan autobuss. Piemēram, vilciens no Rīgas uz Ventspili turpmāk kursēs tikai divas reizes nedēļā – pirmdienās un piektdienās. Izmaiņas gaidāmas arī citos maršrutos. Samazinās to reisu skaitu, kas kursē dienas vidū, kā prioritāti nosakot cilvēku iespēju nokļūt līdz darbavietai vai izglītības iestādei un atpakaļ. Turpmāk nebūs arī reisu, ko cilvēki izmanto maz.

Atsevišķi izanalizēs katru maršrutu un tā noslogotību rīta un vakara stundās, kā arī darba dienās un nedēļas nogalēs, atstājot reisus, kuros brauc visvairāk pasažieru. Piemēram, maršrutā Rīga–Jelgava lieli samazinājumi nav gaidāmi, jo tur pasažieru plūsma ir pietiekama visas dienas garumā neatkarīgi no tā, vai ir nedēļas vidus vai brīvdiena.

"Vairāk gan sabiedriskā transporta reisu skaitu nesamazinās, jo tā būtu visas sistēmas izkropļošana," ie pārliecināts R. Timma. Viņš sola, ka līdz jaunajam gadam tiks veikti maksimālie iespējamie samazinājumi, un vēl retāka sabiedriskā transporta kursēšana būtu ekonomiski neizdevīga, jo viena reisa izmaksas kļūtu pārāk lielas.

Sabiedriskā transporta biļešu cenas gan paliks nemainīgas, tuvākā pusgada laikā tās noteikti nepaaugstinās, bet pārvadājumu tarifi nekļūs arī mazāki. ATD rīcībā esošā informācija liecina, ka cilvēki sabiedrisko transportu neizmanto, jo viņiem vienkārši nav iemesla kaut kur braukt, nevis tāpēc, ka biļešu cenas ir pārāk augstas.

R. Timma gan piebilst, ka pastāv varbūtība nākotnē samazināt iekāpšanas maksu starppilsētu maršrutu autobusos. Augstāku iekāpšanas maksu šajos maršrutos noteica, lai pārdalītu pasažieru plūsmu un pārvadājumus padarītu ātrākus, bet, samazinot vietējo pārvadājumu skaitu, iespējams, šo tarifu politiku nāksies pārskatīt, lai nodrošinātu regulāru satiksmi arī lauku reģionos.

Svarīgākais