Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Latvijā

Daugavpils domā par ekoloģiju

Domājot par pilsētas sabiedriskā transporta attīstību, jāizvērtē alternatīvas ierastajiem dīzeļdegvielas dzinējiem, jo ekoloģiska pilsētvide ir viena no mūsu prioritātēm, uzsver Sergejs Blagoveščenskis © Publicitātes foto

Saruna ar SIA Daugavpils satiksme valdes locekli Sergeju Blagoveščenski.

- Daugavpils savu nākotni redz modernā un ekoloģiskā infrastruktūrā ar mūsdienīgu pasažieru pārvadājumu transportu. Kā attīstās tramvaju infrastruktūra, jo zināms, ka tieši šis pasažieru pārvadājumu veids ir pilsētai un pilsētniekiem visdraudzīgākais?

- Jau pirms vairākiem gadiem SIA Daugavpils satiksme uzsāka projektu par tramvaja infrastruktūras un tehniskā parka modernizēšanu. Viens no vērienīgā projekta posmiem ir noslēdzies - janvārī ekspluatācijā tiks nodots no jauna izbūvēts 2,4 kilometrus garš tramvaja sliežu ceļa posms, kas iekļauts esošajā 3. maršrutā. Tas dos iespēju savienot pilsētas centru ar slimnīcu un neredzīgo biedrības ciematiņu.

- Otrs projekts saistās ar ilgi gaidīto jauno tramvaju iegādi. Pirmais tramvajs no Sanktpēterburgas Daugavpilī ieradās jau vasarā. Kādas ir atsauksmes, ko saka iedzīvotāji?

- Iepirkuma rezultātā Daugavpils satiksme saņēma astoņus jaunus Krievijā ražotus tramvajus. Taču šobrīd tie vēl nav pieņemti ekspluatācijā. Pēc Centrālās finanšu līgumu aģentūras pieprasījuma ir veikta tramvaju ekspertīze, lai pārliecinātos, ka tie atbilst Eiropas standartiem.

Ekspertīze ir devusi pozitīvu vērtējumu, taču ir nepieciešamas vēl vairākas procedūras, kas ir saistītas ar likumu par sankcijām. Tikai pēc visu procedūru pabeigšanas mēs varēsim pieņemt un ekspluatēt jaunos tramvajus. Tādējādi iedzīvotājiem vēl nav bijusi iespēja iepazīties ar jaunajiem tramvajiem un novērtēt tos. Varu pateikt, ka tramvaji atbilst prasībām, kādas paredzēja iepirkuma kritēriji, un atbilst Eiropas Savienības normatīviem, ko apstiprina arī iepriekš pieminētā ekspertīze.

- Daugavpils pretendēja uz ES fondu miljoniem, kas bija paredzēti Rīgas Skanstes tramvaja attīstībai. Vai nauda ir piešķirta? Kādi ir plāni?

- Jūsu pieminēto finansējumu neesam saņēmuši, taču pastāv nosacītas norunas. Mēs gatavojamies ES fondu līdzekļu apgūšanai, lai īstenotu ar tramvaja infrastruktūras attīstību saistītus projektus. Kurš projekts iegūs prioritātes statusu, uzzināsim pēc tehniski ekonomiskā pamatojumu izstrādes.

- Daugavpils satiksmes autobusu parks nav labākajā kondīcijā. Vai ir plānota tā atjaunošana?

- Autobusu parks tiešām nav labākajā stāvoklī. Tas sastāv no 57 transporta vienībām - vecākais mūsu pārziņā esošais autobuss ir ražots 1989. gadā, jaunākais 2008. gadā, taču, domājot par autobusu parka atjaunošanu, ir jāsaprot, ka dīzeļdzinēju ēra tuvojas noslēgumam. Jaunākie notikumi pasaulē, kas saistīti ar ekoloģiju, liek saprast, ka pavisam drīz ekoloģiska rakstura nodevu dēļ dīzeļdzinēju transports nebūs ekspluatācijā izdevīgs.

Tāpēc mums ir jādomā ne tikai par vienkāršu autobusu parka atjaunošanu, bet arī par izmantotās degvielas ekoloģiju. Ļoti ceram, ka nākamajā ES finanšu plānošanas periodā būs paredzēti līdzekļi, lai mēs varētu iegādāties ekoloģisku un ērtu pilsētas transportu. Pagaidām pilsētnieku vajadzības apmierinām, iegādājoties lietotus autobusus, un uzturam tos kārtībā.

- Vai ir izdevies saglabāt zemu braukšanas maksu pilsētas maršrutos?

- Pēdējo gadu laikā neliels cenu pieaugums ir noticis - šobrīd viena brauciena pilna maksa gan autobusā, gan tramvajā ir 50 centu. Piebildīšu, ka pilnīgi visiem braucieniem brīvdienās un svētku dienās tiek piemērota 50% atlaide, tātad brauciens maksā vien 25 centus. Tajā pašā laikā atvieglojumi 100% apmērā ir spēkā 11 dažādām sociālajām grupām - lielākās no tām ir pensionāri, skolēni, invalīdi un bērni pirmsskolas vecumā. Iepriekšminēto un pārējo 11 sociālo grupu pasažieriem braucienu apmaksā pilsētas pašvaldība un valsts.

***

Uzziņai

• Daugavpilī pilsētas sabiedriskais transports tiek nodrošināts ar autobusiem un tramvajiem. Tramvajam ir trīs maršruti ar kopējo garumu 27 kilometri.

• Autobusu pārvadājumiem ir 34 maršruti ar kopējo garumu 612 kilometri.

• 2019. gadā ar tramvajiem pārvadāti 7 352 047 pasažieri, ar autobusiem pārvadāti 7 910 790 pasažieri.

* Apmaksāta publikācija