Vilciens sāk sevi pierādīt kā sabiedriskā transporta mugurkauls

© Publicitātes foto

2019. gads Pasažieru vilcienam bija intensīvs, taču vienlaikus ieguldītās pūles ir nesušas labus rezultātus, jo šobrīd ir iezīmējies skaidrs virziens tālākajai vilcienu satiksmes attīstībai. Uzņēmuma darbībai ir izvirzīti jauni stratēģiskie mērķi, ir izstrādāts jauns biznesa modelis, kas ļauj ķerties pie pietiekami ambiciozu plānu iedzīvināšanas.

AS Pasažieru vilciens pagājušā gada vasarā beidzot ir pārrāvusi nesekmīgo iepirkumu mēģinājumu sēriju un noslēgusi nozīmīgo līgumu par jauna un mūsdienīga ritošā sastāva piegādi. Ja arī to vēl līdz galam šodien neapjaušam, šis notikums ir svarīgs punkts visas Latvijas transporta nozares vēstures nogrieznī. Vilciens kā sabiedriskā transporta mugurkauls līdz ar jauna ritošā sastāva saņemšanu beidzot varēs pierādīt sevi ne tikai uz papīra - koncepcijās, vīzijās, stratēģijās -, bet arī dzīvē. Pasažieru pārvadājumu kvalitāte ir viens no rādītājiem valsts attieksmei pret tās iedzīvotājiem. Mēs patiesi vēlamies, lai ar vilcienu varētu ērti braukt ikviens, kurš dzīvo vai viesojas Latvijā. Saņemot jaunos vilcienus, tas būs iespējams - ar nosacījumu, ka arī infrastruktūra līdz tam tiks pielāgota un padarīta pieejam ikvienam.

Līdz pirmajam jaunajam elektrovilciena sastāvam vēl jānogaida mazliet vairāk nekā divi gadi, taču tas nebūt nenozīmē, ka Pasažieru vilciens šo posmu aizvadītu gaidīšanas režīmā. Neskatoties uz mūsu pašreizējā ritošā sastāva cienījamo vecumu, mūsu darbinieki to spēj pienācīgi uzturēt, lai mēs varētu gan piedāvāt pasažieriem jaunus reisus, gan meklēt iespējas saīsināt ceļā pavadīto laiku. Cēsu ekspresis, kuru vilcienu kustības grafikā iekļāvām pagājušā gada jūnijā, guva lielu atsaucību - pateicoties tam, 2019. gada otrajā pusgadā pasažieru apgrozījums Cēsu stacijā pieaudzis par 38%. Gada nogalē šis darbdienu ekspresis tika pagarināts līdz Valmierai, un nu arī šīs pilsētas iedzīvotāji var uz galvaspilsētu un atpakaļ nokļūt rekordīsā laikā. Nevar nepieminēt arī Liepājas virzienu - no decembra ierasto divu vilcienu vietā tagad ir četri reisi nedēļā. Visticamāk tieši tādēļ Liepājas līnijā redzam strauju pasažieru skaita pieaugumu - decembrī bijušas pozitīvas izmaiņas 45% apmērā.

Esam domājuši arī par turpmāku jaunu pasažieru piesaisti - jau 2018. gada nogalē uzsākām darbu, lai līdz 2020. gadam kļūtu par Eurail Group partneri, kuras dalībnieki ir teju visi Eiropas dzelzceļa pārvadājumu operatori. Izmantojot šo platformu, pasažieriem ir iespēja iegādāties tā saucamās caurlaides ceļošanai pa 33 Eiropas valstīm, galvenokārt izmantojot vilcienu. Šādas caurlaides priekšrocība ir elastīga piekļuve lielākajai daļai vilcienu Eiropā - atšķirībā no tradicionālās vilciena biļetes ar Eurail Group caurlaidi var braukt jebkurā maršrutā jebkurā laikā. Līdz ar pievienošanos mēs ne tikai izmantojam vēl vienu iespēju piesaistīt vairāk pasažieru no ārvalstīm, bet arī palīdzam popularizēt Latviju kā tūrisma galamērķi.

Tāpat kā teju visās nozarēs, arī pasažieru pārvadājumos bez ievērības netiek atstātas jauno tehnoloģiju sniegtās iespējas - lai arī elektroniski iegādāties vilciena biļeti var jau kopš 2016. gada, tomēr šajā virzienā vienmēr var meklēt jaunas attīstības iespējas. Pagājušajā gadā pēc mūsu rosinājuma tika ieviesta jauna lojalitātes programma tieši tiem pasažieriem, kas izvēlas biļeti iegādāties virtuāli - mūsu mobilajā lietotnē vai mājaslapā. Vispirms ieviesām 5% atlaidi visām e-biļetēm, bet šī gada sākumā iespējamā atlaide pieauga līdz 10% - pasažieriem, kuri brauc tālākos maršrutos un kuru vienreizējās biļetes cena pārsniedz 2,10 eiro. Šādi lēmumi maina cilvēku paradumus - šobrīd jau gandrīz katra trešā vienreizējā vilciena biļete tiek pirkta elektroniski. Lietotnes izmantošana atvieglo biļetes iegādes procesu pasažierim un ietaupa viņa naudu, vienlaikus samazinot rindas pie mūsu biļešu kasēm un optimizējot uzņēmuma izdevumus, kas saistīti ar vilciena biļešu tirdzniecību kasēs un vilcienos. Tāpat lietotnē pasažieri saņem operatīvo informāciju, piemēram, par reisu kavēšanos. Mēs turpinām strādāt, lai arvien attīstītu lietotnes funkcionalitāti un uzlabotu informācijas apriti.

Viens no svarīgākajiem vārdiem, runājot par vilcienu priekšrocībām, ir ātrums - pasažieri šo transporta veidu izvēlas, jo tas ir paredzams, ātrs un ideālā gadījumā viegli kombinējams ar citiem transporta veidiem. Precizitāte ir rādītājs, ar kuru mūsu uzņēmums var lepoties - 98,8% vilcienu galamērķī nonāk saskaņā ar grafiku. Reisu izpildes laiku var saīsināt dažādos veidos - galvenokārt pielāgojot infrastruktūru, lai pēc iespējas vairāk būtu tādu posmu, kuros var attīstīt vilcienu tehniski maksimālo ātrumu, vai arī pārskatot apstāšanās nepieciešamību katrā pieturvietā, kas atrodas vilciena maršrutā un kurās pasažieru apgrozījums ir salīdzinoši neliels. Pagājušajā gadā tika veiktas korekcijas mūsu maršrutu shēmā, atsevišķās pieturvietās atceļot vilcienu apstāšanos, bet citās nosakot retākas apstāšanās. Šo lēmumu rezultātā, sākot no aizgājušā gada decembra sākuma, kopumā 218 vilcienu reisiem saīsinājās to izpildes laiks, proti, pasažieri, braucot ar vilcienu, galamērķī tagad nokļūst par 1 līdz pat 36 minūtēm agrāk. Tādējādi soli pa solim sāk realizēties valsts noteiktais uzstādījums - vilciens ir pasažieru pārvadājumu mugurkauls.

Jau uzreiz pēc līguma noslēgšanas par 32 jaunu elektrovilcienu piegādi sākām darbu pie dīzeļvilcienu jeb reģionālo pārvadājumu stratēģijas, kā rezultātā esam guvuši Satiksmes ministrijas atbalstu jauniem, ambicioziem mērķiem. Lai tos īstenotu un pārvadājumus gan esošajos, gan jaunajos maršrutos - Bolderājas, Šauļu u.c. virzienos - ar vilcienu izpildītu pienācīgā kvalitātē un apjomā, uzņēmumam jau pavisam drīz būs vajadzība pēc jauniem dīzeļvilcienu sastāviem un bimodāliem vilcieniem, t.i., tādiem, kurus iespējams norīkot gan elektrificētajos, gan neelektrificētajos posmos. Tas nozīmē jaunus iepirkuma procesus un ļoti saspringtu darba cēlienu jau tuvākajā laikā. Paralēli mūsu darbībai jau šobrīd notiek arī apjomīgā RailBaltica projekta būvniecības priekšdarbi, kas nenoliedzami ir arī mūsu redzeslokā. Mūsu darbībai svarīgākais jautājums ir Rīgas Centrālās stacijas pārbūve, stacijas caurlaidības spēja šajā periodā, tādēļ mēs cieši sadarbojamies un sekojam līdzi projekta gaitai, lai mūsu pasažieri neērtības izjustu pēc iespējas mazāk. Mums joprojām ir svarīgi, lai līdz ar jaunā ritošā sastāva saņemšanu varētu ieviest intervālu grafiku, t.i., vilciens ik pēc 15 vai 20 minūtēm noslogotajās diennakts stundās.

Dzelzceļa nozare šobrīd piedzīvo vērā ņemamas pārmaiņas - nav noslēpums, ka kravu apjoms sarūk, bet tajā pašā laikā Pasažieru vilciens jau četrus gadus piedzīvo pasažieru skaita pakāpenisku pieaugumu. Eiropas kontekstā tas gan nav nekas pārsteidzošs - savā ziņā Latvija ilgu laiku bija izņēmums - dzelzceļa sliežu un infrastruktūras izmantošanas proporcija lielāka bija kravu, nevis pasažieru pārvadājumiem. Šobrīd šis sadalījums mainās arī pie mums - pasažieris un viņa ērtības kļūst par prioritāti.



Latvijā

Latvijā gadā ir 12 papildu brīvdienas (Lieldienās, Jāņos, Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas dienā, Latvijas Republikas Proklamēšanas dienā, Darba svētkos, Ziemassvētkos un Jaungadā). Lielākā daļa cilvēku, izņemot darbaholiķus, labprāt iegūtu vēl pāris papildu brīvdienas, piemēram, Lāčplēša dienu un 15. augustu. Arī darba nedēļa varētu būt īsāka. Ekonomisti gan krata pirkstu – papildu brīvdienas Latvijai izmaksājot dārgi.

Svarīgākais