Kadrija Pudova jau skolas laikā iepazina darba garšu. Ir strādāts, piemēram, gan par aukli, gan noliktavā, veikalā, ceptuvē. Kadrija ir pateicīga par šādu pieredzi, jo jau pusaudža gados radās izpratne, ko nozīmē strādāt un kāda ir naudas vērtība.
Tas deva arī rūdījuma muskuļus, lai mērķtiecīgi virzītos attīstības diagonālē tik uz augšu. Šobrīd viņa ir izaugusi līdz tirdzniecības centra Spice vadītājai.
Vispirms māksla
Uzreiz pēc vidusskolas absolvēšanas Kadrija izvēlējās padziļinātāk iepazīt mākslas virzienu, un tobrīd pēc viņas ieskatiem visdaudzpusīgākās zināšanas mākslas pasaulē piedāvāja pedagoģijas studiju programma (Kadrija ir izskolojusies par vizuālās mākslas un mākslas vēstures skolotāju). Šāds lēmums nebija spontāns, jo Kadrija gan pamatskolas, gan vidusskolas posmā apmeklēja Saldus Mākslas skolu, kas arī Kadrijai ļāva iepazīt mākslas burvību un mudināja šo virzienu turpināt iepazīt arī augstākās izglītības līmenī.
«Grafika, tēlniecība, zīmēšana, gleznošana, tekstilmāksla, mākslas vēsture un ne tikai - programma sniedza ļoti plašas un padziļinātas zināšanas man interesējošā jomā, turklāt tagad varu secināt, ka liels pluss bija apgūtās pedagoģiskās iemaņas. Tagad saprotu, cik noderīgas šādas prasmes ir jebkuram vadītājam, jo studiju laikā es iepazinu labu vadītāju raksturojošas nianses, piemēram, kā atrast kopsaucēju ar komandu, kā pasniegt informāciju, lai to sadzird, izprot un pielieto, kā sastrādāties ar dažāda tipa cilvēkiem.»
Uz priekšu!
Lai arī Kadrija ne brīdi nenožēlo savu studiju virziena izvēli, tomēr viņa secināja, ka sevi skolotājas ampluā nesaredz. «Kad vēl mācījos vidusskolā, man radās iespēja uz kādu laiku aizvietot zīmēšanas skolotāju, arī studiju laikā prakses ietvaros pasniedzu zīmēšanas stundas. Tomēr uzskatu, ka strādāt par skolotāju - tam jābūt sirds aicinājumam. Sapratu, ka mans karjeras ceļš tomēr jāplāno citā virzienā.»
Studiju laikā Kadrija nedaudz iemēģināja roku reklāmas un mārketinga projektos. Pieredzētais ieintriģēja, tāpēc Kadrija nolēma, ka ir vērts šajā jomā uzkavēties ilgāk. Atrast darbu, iegūt bagātīgāku pieredzi. Darba meklējumi gan sākotnēji nebija sekmīgi. Tika izsūtīti neskaitāmi CV, pabūts vairākos desmitos darba pārrunu. Bet nekā - darba devēji vēlējās lielāku pieredzi. Atteikumi Kadrijai nelika nolaist rokas, viņa atcerējās par studiju laikos kādā mārketinga projektā sastaptu uzņēmēju un devās pie viņa. «Biju uztaisījusi biznesa plānu, kādu nu tobrīd spēju sagatavot. To parādīju uzņēmējam.» Un atbilde bijā - jā, viņš bija gatavs Kadriju atbalstīt - tika iedots kabinets, dators, telefons. Un uz priekšu!
Vērtīgs padoms jauniešiem
Kadrija atceras, ka sākums nebija viegls. «Visgrūtāk jau ir spert šos pirmos soļus - atrast pirmos klientus, pārliecināt viņus sadarboties. Mēs viņiem piedāvājām dažādas promo aktivitātes reklāmas jomā.» Tomēr Kadrijai izdevās - palielinājās klientu loks, auga apgrozījums, paplašinājās komanda. No vienas puses - tika izveidots stabils uzņēmums, taču - no otras puses - tas nebija īstais Kadrijas tā brīža sapņa piepildījums. «Es tolaik nevēlējos vadīt uzņēmumu. Gribēju izdzīvot savu sapni mārketingā - radīt un attīstīt zīmolu, radīt stāstu par kādu produktu,» atceras Kadrija. Vienlaikus tika nolemts atgriezties studējošo pulkā un apgūt sabiedriskās attiecības.
Sapnis tika īstenots - Kadrija kļuva par zīmola vadītāju un principā kopš 2008. gada sāka savu izaugsmi mārketinga jomā. «Uzskatu, ka karjeras ceļā līdzīgi kā sportā ir būtiski, cik veiksmīgs ir bijis starts. Un tālākie soļi jau ir likumsakarīgi. Par savu startu runājot, noteikti man ir jāsaka liels paldies saviem vecākiem, kas jau skolas laikā mudināja iepazīt darba vidi. Strādāju vasarās, tādējādi pati sev nopelnot naudu skolas lietām un apģērbam. Ir strādāts gan par sētnieci, apkopēju, aukli, ravēju puķu dobes, strādāju ceptuvē, noliktavā, pastā, veikalā. Taču tādējādi guvu izpratni - kā tiek pelnīta nauda, kāda ir naudas vērtība un ko nozīmē strādāt. Uzskatu, ka šie vasaras darbi mani sagatavoja lielajai dzīvei, deva pārliecību - lai kaut ko sasniegtu, par to ir jāpacīnās. Diemžēl redzu, ka daļa mūsdienu jauniešu grib visu un uzreiz - tūliņ pēc augstskolas augstu amatu, labi apmaksātu darbu, glaunu biroju. Tā dzīvē parasti nenotiek - no sākuma ir sevi jāpierāda. Ja tomēr kādam izdodas uzreiz ielēkt augstā amatā, viņam iztrūkst sapratnes par posmiem, kas būtu bijis jāiziet secīgi un kas dod neatsveramu pieredzi,» spriež Kadrija.
Šādu iespēju nevar laist garām
Viņas CV redzamas vairākas karjeras pieturvietas. Un katra no tām devusi pievienoto vērtību Kadrijas profesionālajā izaugsmē, kā arī Kadrija no sevis ieguldījusi maksimumu. «Kad jūtu, ka konkrētajai darba vietai vairs nespēju neko dot, viss ir palicis pārāk ērti, zināmi un viegli, ir laiks doties tālāk. Tur, kur beidzas izaugsme, sākas stagnācija,» ir pārliecināta Kadrija.
2012. gadā viņas ceļi krustojās ar tirdzniecības centru Spice. Viņa sāka strādāt par mārketinga vadītāju, nedaudz vēlāk kļuva par nomas un mārketinga vadītāju, tad par nomas departamenta vadītāju, līdz jauns pavērsiens viņu sagaidīja 2018. gadā - piedāvājums kļūt par Spice vadītāju. Kadrija atzīst - tas bija pārsteigums, taču šādu iespēju nevarēja laist garām. Kadrija izkāpa no sev tik labi pazīstamās jomas un bija gatava iepazīt daudz plašākus apvāršņus, jo vadīt tirdzniecības centru nozīmē pieskatīt un būt lietas kursā par absolūti visu, sākot no atbilstošu puķu izvēles apstādījumos, līdz kiberdrošībai, kas liek turēt roku uz pulsa, lai visi veikala sensitīvie dati būtu drošībā. Un, protams, sekot līdzi jaunākajām pasaules tendencēm tirdzniecības centru attīstībā un raudzīties, lai Spice mainītos līdzi pircēju vēlmēm un paradumiem.
Lieli plāni
«Mums ir vairāki interesanti plāni, lai pircēji Spice ieraudzītu jaunā gaismā. Piemēram, esam nolēmuši radīt unikālu veselības, medicīnas un labsajūtu kompleksu Spice Wellness, kas klientiem piedāvās jaunu pakalpojumu klāstu. Plānojot attīstību, īpašu uzmanību pievērsām mūsu klientu steidzīgajam dzīves ritmam un vajadzībām. Domājām par tiem pakalpojumu segmentiem, kuri ikvienam no mums ir svarīgi, bet reizēm ikdienā tik grūti sasniedzami, piemēram, dažādu veidu medicīnas pakalpojumu pieejamība darba dienu vakaros un brīvdienās. Pēc Spice Wellness atvēršanas tirdzniecības komplekss Spice būs Baltijā pirmais, kas saviem klientiem piedāvās iepirkšanos un izklaidi apvienojumā ar pakalpojumiem veselības un dzīves kvalitātes uzlabošanai.»
Vienlaikus ar jaunas piebūves celtniecību Spice plāno uzlabot esošās ēkas fasādi, iekšpusi un daudzstāvu autostāvvietu, kā arī izbūvēt atpūtas zonu ar terasēm un bērnu rotaļlaukumu ārpus tirdzniecības centra. Papildus būvdarbiem tiek plānots veikt arī ceļu infrastruktūras uzlabojumu, kā arī izveidot promenādi (zem jumta) starp Spice un Spice Home.
Vēl mācās
Nenoliedzami, ne jau viņa viena pieskata šos visus attīstības un ikdienas procesus - tas ir komandas darbs (Spice administrācijā strādā 10 cilvēku). «Uzskatu, ka jebkura uzņēmuma attīstības atslēga ir nevis vadītāja īstenotā skaldi un valdi metode, bet ieklausīšanās pārējos komandas biedros, viņu iedvesmošana kopējam mērķim - tā, manuprāt, ir arī vadītāja galvenā sūtība. Būt par līderi, būt par iedvesmotāju, savā komandā piesaistīt labākos. Es vēl mācos būt par labu vadītāju, jo, jāatzīst, kļūt no kolēģa par vadītāju man bija un ir liels izaicinājums. No tā, kā transformēsies šis statuss, lielā mērā būs atkarīgs, vai komanda mani pieņems, vai man būs gatavi sekot.» Kadrija stāsta, ka viņai ir svarīgi, lai visa komanda iesaistās arī uzņēmuma stratēģijas veidošanā. «Ja tā netiek veidota kopā, komanda nevar organiski tajā iekļauties, strādāt kā viens veselums.»
No dinamiskā darba skrējiena Kadrijas miera osta ir ģimene - vīrs un trīs dēli. Starp citu, jaunākajam dēlam ir vien četri mēneši. Un Kadrija ir spilgts piemērs, ka šīs abas lomas - mamma un darbiniece - var veiksmīgi apvienot. «Liels palīgs ir arī aukle. Ar jaunāko dēlu esmu kopā gan mājās, gan darbā. Esmu gandarīta, ka varu būt gan laba mamma, gan atbildīga darbiniece.