Lai arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) un SIA Aerodium ir uzsākuši sarunas par Latvijas paviljona nodošanas akta izstrādi un pēc dokumentācijas sakārtošanas iespējama arī soda sankciju samazināšana, konflikts starp aģentūru un vēja tuneļu būvētājiem nebūt netuvojas atrisinājumam. LIAA ir izvirzījusi prasību par pilnīgu līdzekļu, kas izlietoti Jelgavas vēja tuneļa būvniecībai, atmaksu valstij.
Sāk kārtot dokumentāciju
14. jūnijā notika sarunas starp SIA Aerodium un LIAA pārstāvjiem, kurās piedalījās arī Ekonomikas ministrijas (EM) vadība. Puses pārrunāja pēdējā laikā aktualizējušos jautājumus par līgumsaistību izpildi starp uzņēmumu un aģentūru, Neatkarīgo informē EM Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Evita Urpena.
Viņa norāda, ka abas puses apliecināja vēlmi meklēt risinājumus problēmām, kas saistītas ar Latvijas paviljona izveidi starptautiskajā izstādē Expo Ķīnas pilsētā Šanhajā.
Pašlaik nav zināmi dienesta izmeklēšanas rezultāti par informāciju, kas publiskota LIAA un SIA Aerodium strīda laikā. EM to cer pabeigt līdz Jāņiem.
LIAA pārstāve Vineta Vilistere-Lāce pastāstīja, ka pašlaik abu pušu juristi kopīgi strādā, lai izveidotu paviljona pieņemšanas un nodošanas aktu. Viņa uzsver, ka līdz 9. jūnijam SIA Aerodium pārstāvji nebija sagatavojuši nekādus priekšlikumus šim dokumentam, lai arī tieši projekta izpildītājam tas ir jāizstrādā, tāpat nav uzrakstītas atskaites par iemesliem, kāpēc aizkavējās paviljona nodošana.
V. Vilistere-Lāce atklāj, ka pašlaik SIA Aerodium pārstāvji ir uzsākuši dokumentu sakārtošanu un atskaišu rakstīšanu, un, ja tajos būs pierādījumi, ka paviljona nodošana aizkavējusies nepārvaramas varas, nevis projekta realizētāju vainas dēļ, 300 000 latu soda naudu par kavēšanos samazinās.
"Var jau teikt, ka visas šīs atskaites ir pārāk liela birokrātija, bet bez tām nevienu projektu realizēt nedrīkst," uzsver V. Vilistere-Lāce.
Prasīs atmaksāt
Tomēr vienošanās par dokumentācijas sakārtošanu Latvijas paviljonam izstādē Expo nebūt nenozīmē LIAA un vēja tuneļu izstrādātāju konflikta atrisinājumu. LIAA Programmu vadības nodaļas vadītājs Raimonds Aleksejenko atklāj, ka Jelgavas vēja tuneļa projekta realizācijā ir atklātas būtiskas nepilnības un izvirzītie mērķi nav sasniegti. Ziņojums par radušos situāciju ir iesniegts Finanšu ministrijā, EM un citās atbildīgajās institūcijās, tāpat ir izvirzīta prasība par neatbilstošo izdevumu atmaksu valstij. Tā kā objektā reāla darbība nenotiek, jāatmaksā visi ieguldītie līdzekļi.
"Visticamāk, viņi (projekta realizētāji) prasību noraidīs, un tā būs jāsniedz tiesā," prognozē R. Aleksejenko. Viņš norāda, ka pirms projekta realizācijas bija jāparedz visas iespējamās problēmas un jāpanāk saskaņojums ar pašvaldību.
Tunelis strādā
Uzņēmuma, kas realizēja projektu Jelgavā, SIA Gaisa sporta sertifikācijas centrs un SIA Aerodium valdes loceklis un līdzīpašnieks Ivars Beitāns norāda, ka tunelis ir izveidots atbilstoši projektam, ko saskaņoja un apstiprināja LIAA, un tajā trenējas Nacionālo bruņoto spēku karavīri, kā arī SIA Aerodium instruktori.
Iepriekš bija plānots, ka tunelī trenēsies karavīri arī no citām valstīm, bet pašlaik tas nenotiek, jo tunelis ir skaļš, un pašvaldība to atļauj darbināt tikai 10 stundas nedēļā. Skaņa gan nav lielāka kā tunelim pie Siguldas, bet Jelgavā vēja tunelis ir tuvu dzīvojamām mājām un apkārt nav objektu, kas skaņu slāpētu, stāsta I. Beitāns. Viņš atklāj, ja projektu realizācija ārvalstīs noritēs veiksmīgi, tad līdz šī gada beigām problēmu varēs novērst, izmantojot līdzīgu tehnoloģiju kā tunelim Šanhajā. Lai to izdarītu, nepieciešami 0,5 miljoni latu, bet pašlaik uzņēmumam šādu līdzekļu nav.
Neatkarīgā pārliecinājās, ka tunelis Jelgavā strādā. Vakar to darbināja apmēram 30 minūtes un tajā notika demonstrējumi. Tiesa, tunelis bija ļoti skaļš, un bez ausu aizbāžņiem tā tuvumā uzturēties nebija iespējams.