KARJERAS STĀSTS: Iet tēva pēdās un sevi realizē pārvadājumu nozarē

SIRDSLIETA. «Klientu apkalpošana ir viens no lielākajiem izaicinājumiem, jo tieši transporta vadītājs ir tas, kurš uz savas ādas ikdienā izjūt pasažieru noskaņojumu. Tāpēc šajā profesijā var strādāt tie, kuriem tā ir sirdslieta un kuri spēj izturēt psiholoģisko spriedzi,» ir pārliecināts Edgars Račiks © Dāvis ŪLANDS, F64 Photo Agency

Pilnsabiedrības Rīgas mikroautobusu satiksme (RMS) darbinieka Edgara Račika stāsts ir lielisks piemērs tam, ka dzīvē viss ir iespējams, ja ir vēlme un gribasspēks, lai sekotu savam dzīves aicinājumam izvēlētajā profesijā. Savu karjeru pasažieru pārvadājumu nozarē viņš sāka kā minibusa vadītājs, šobrīd strādā par transporta direktoru. Mašīnas un tehnika Edgaru ir interesējušas kopš bērnības, kas pavadīta Ludzā.

- Kā un kāpēc izlēmāt kļūt par autobusa vadītāju?

- Bērnībā vectēvs bieži mani vizināja ar motociklu, kļūstot vecākam, palīdzēju to viņam remontēt. Remontējot spēkratus, jau pusaudžu gados sapratu, ka tehnika ir kļuvusi par manu sirdslietu. Nozīmīgu lomu manas nākotnes profesijas izvēlē, nenoliedzami, nospēlēja tētis, kurš kopš armijas laikiem strādāja par automobiļu vadītāju, pēc tam Rīgas autobusu parkā par autobusu vadītāju. 18 gadu vecumā ieguvu B kategorijas autovadītāja apliecību. Lai spētu konkurēt darba tirgū, sapratu, ka jāturpina mācīties, tādēļ turpināju apmācības, iegūstot C kategoriju. Pirmo praktisko pieredzi ieguvu, strādājot kopā ar tēvu vienā uzņēmumā - kravu pārvadājumu nozarē.

Pēc savas iekšējās būtības esmu atvērts un komunikabls, patīk komunicēt ar cilvēkiem, tāpēc nolēmu, ka savu turpmāko profesionālo karjeru vēlos saistīt ar cilvēkiem. Tādēļ turpināju mācīties, iegūstot D kategoriju, kas ļauj pārvadāt cilvēkus ar mikroautobusiem un autobusiem. Nolēmu doties no savas dzimtās pilsētas Ludzas uz galvaspilsētu, lai pieteiktos darbā par autobusa vadītāju Rīgas satiksmē. Viss, ko esmu iemācījies un zinu par sabiedriskā transportlīdzekļa vadīšanu, ir pateicoties savam skolotājam Viktoram Kovaļonokam.

Vēloties iegūt jaunu pieredzi, 2016. gada janvārī pieteicos darbā RMS par minibusu vadītāju un konduktoru.

- Ar kādām īpašībām ir jābūt apveltītam sabiedriskā transporta vadītājam mūsdienās?

- Ņemot vērā, ka Rīgā satiksme ir ļoti intensīva un ik uz soļa rodas dažādas neparedzētas situācijas, sabiedriskā transporta vadītājam ir jābūt apveltītam ar augstu noturību stresa situācijās, atbildības izjūtu, spējīgam ātri reaģēt un pieņemt pareizos lēmumus, lai netiktu apdraudēta pasažieru drošība. Ir jābūt zinošam, laipnam un atsaucīgam pret klientiem. Šādus jauniešus ar minētajām īpašībām aicinām pievienoties 441 minibusa vadītāju kolektīvam uzņēmumā.

- Kādi ir lielākie izaicinājumi, ar ko sastopas minibusu vadītāji ikdienā?

- Ar katru gadu transportlīdzekļu skaits Rīgā pieaug, īpaši jūtams tas ir vasaras sezonā, jārēķinās ar sastrēgumiem, ko rada apjomīgie ielu remonti, ceļu satiksmes negadījumi, jāiekļaujas kustības grafikā, reizēm jāatbild uz pasažieru jautājumiem par maršrutu, pieturvietām. Neraugoties uz nosauktajiem faktoriem, klienta galvenā vēlme ir nokļūt galamērķī pēc iespējas ātrāk un lai brauciens būtu komfortabls un apkalpošana augstākajā līmenī. Klientu apkalpošana ir viens no lielākajiem izaicinājumiem, jo tieši transporta vadītājs ir tas, kurš uz savas ādas ikdienā izjūt pasažieru noskaņojumu. Tāpēc šajā profesijā var strādāt tie, kuriem tā ir sirdslieta un kuri spēj izturēt psiholoģisko spriedzi. Tādēļ vēlos izteikt pateicību visam lielajam RMS minibusu vadītāju kolektīvam par ieguldīto darbu, lai ik dienas pilsētā kursētu sabiedriskais transports. Savukārt mans aicinājums pasažieriem: «Esiet iecietīgāki un saprotošāki pret minibusu vadītājiem, izturieties viens pret otru ar cieņu, jo darbs, ko ikdienā veic minibusu vadītāji, nebūt nav viegls.»

- Kādas karjeras izaugsmes iespējas ir RMS?

- Jebkurā uzņēmumā un jomā ikvienam darbiniekam ir karjeras izaugsmes iespējas, ja vien pašam ir vēlme turpināt mācīties un attīstīties.

Attiecībā uz sevi varu teikt, ka karjeru RMS sāku kā minibusa vadītājs un konduktors, pēc gada kļuvu par maršruta vecāko, jo ikdienas darbā līdz niansēm biju iepazinis maršrutus, pasažieru pārvietošanās paradumus, līdz ar to spēju piedāvāt vadībai idejas, kā uzlabot un padarīt pasažieriem ērtākas pārvietošanās iespējas ar minibusiem. Vēl pēc laiciņa kļuvu par transporta direktoru, kura pārziņā ir visi maršruti un minibusu vadītāji. Darba apjoms un atbildība ir pieaugusi, taču tas mani nebaida, jo man patīk jauni izaicinājumi un redzēt rezultātu, kura pamatā ir ne tikai mans darbs, bet arī manu kolēģu.

Šobrīd jau otro gadu studēju Transporta un sakaru institūtā, lai iegūtu augstāko izglītību biznesa un loģistikas vadītāja specialitātē. Praktiskās zināšanas ikdienas darbā un uzkrātā pieredze tagadējā amatā apvienojumā ar studijām augstskolā ļauj plašāk paskatīties uz globāliem procesiem un nākotnes tendencēm loģistikas jomā, tostarp arī pasažieru pārvadājumu nozarē.

- Vai uzņēmums piedāvā prakses iespējas jauniešiem?

- Liela daļa domā, ka uzņēmumā, kas nodrošina pasažieru pārvadājumus, strādā tikai transportlīdzekļu vadītāji, bet tā tas nav. Uzņēmumā strādā servisa darbinieki - automehāniķi, auto mazgātāji, krāsotāji, elektriķi, dispečeri un biļešu kontrolieri. Mēs esam atvērti sadarbībai ar jauniešiem, kuri studē kādā no minētajām specialitātēm, piedāvājam prakses iespējas uzņēmumā. Centīgākajiem jauniešiem, kuri ir izrādījuši iniciatīvu un interesi par konkrēto jomu, pēc prakses beigām piedāvājam pastāvīgu darbu. Tālākās karjeras izaugsmes iespējas uzņēmumā ir atkarīgas jau no katra paša.

- Kā jūs raksturotu 21. gadsimta pasažieri un viņa vēlmes?

- Klienti mūsdienās ir kļuvuši ļoti prasīgi attiecībā uz pakalpojuma kvalitāti, komfortu, un pasažieru pārvadājumu nozare nav izņēmums. Lai spētu noturēt esošos un piesaistīt jaunus klientus, uzņēmumam ir jāspēj pielāgoties izmaiņām, jānodrošina augsta kvalitāte un papildu ērtības - bezmaksas internets, mobilo ierīču uzlāde. Svarīga ir arī drošība, laipna apkalpošana, atsaucīgi un zinoši vadītāji, kuri sniedz informāciju par maršrutu. Ja klients saņem to, ko vēlas, viņš turpinās izmantot pakalpojumu.

Lai rīts un nokļūšana mājās nesagādātu neērtības, aicinātu pasažierus plānot braucienus, jo sabiedriskais transports pilsētā kursē ļoti bieži, īpaši sastrēgumstundās (no rīta un vakarā). Nāciet uz pieturvietu nedaudz agrāk, nevis pēdējā brīdī, jo, kā liecina statistika, vairums rīdzinieku vēlas nokļūt darbā ar vienu un to pašu minibusu, taču visus gribētājus nevar uzņemt ietilpības dēļ. Tāpēc klientu ērtībām esam izstrādājuši mobilo aplikāciju mobilajām ierīcēm - viedtālruņiem, planšetēm, kur tiešsaistē var sekot līdzi, kādā vietā šobrīd atrodas minibuss, kā arī pēc cik minūtēm, tas piebrauks pieturā. Ja ir interneta pieslēgums, var ātri un ērti neatkarīgi no atrašanās vietas apskatīt un saplānot braucienus, saglabāt populārākos maršrutus grāmatzīmēs. Plašāka informācija par RMS aplikāciju, maršrutiem un sarakstiem ir pieejama mājaslapā www.rigasmikroautobusi.lv.



Latvijā

Pēc intensīviem nokrišņiem Kurzemes upēs strauji paaugstinās ūdenslīmenis, tādēļ vairāku upju baseinos applūdīs palienes un zemākās vietas, aģentūru LETA informēja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) operatīvais dežurants Eduards Musatovs.

Svarīgākais